Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Her er situasjonen slik at man verken sulter eller ikke klarer å betale regningene, men ønsker å leve mer fornuftig. Et av barna skal dessuten ha tannregulering og begynne på en aktivitet som medfører ganske store utgifter, pluss at vi må bytte bil snart. Her er utgiftene som IKKE kan kuttes på: * samtaler til utlandet til min familie - bruker det billigste abonnementet som finnes i Norge * barnas aktiviteter * bilbruk - bor usentralt med 15 km til nærmeste butikk og 20 km til jobb/barnehage, barna må kjøres til venner på grunn av farlig vei med mye vegarbeid * sunn mat - ikke ønskelig med palmeoljestappede produkter fra FP og landlord og lignende. Bruker likevel billigmerke på bleier, dopapir og sånt * mannens røyk, har prøvd å få ham til å slutte før men det mislykkes hver gang Ellers har man: * ingen abonnement på aviser * jeg er aldri ute på byen, bruker ikke penger på taxi, drinker * jeg røyker ikke og drikker ikke alkohol * bruker ikke dyre kremer, går ikke til frisør hver 6. uke eller farger på salong - bruker å farge hjemme med rimelige butikkfarger * kjøper sjeldent klær til meg selv og prøver å arve klær til barna siden vi har mange i omgangskrets med barn +/- 2-3 år i forhold til mine * bruker så å si null penger på interiør. Alle tips blir tatt imot med takk Anonymous poster hash: cbefa...407
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Da vet jeg nesten ikke helt hva du vil vi skal si ? Røyking er jo vanvittig om dere ikke har råd til det. Anonymous poster hash: 71567...5ad
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Før regnskap slik at du får oversikt over hvor pengene faktisk tar veien. Vanligvis er det du enklest kan spare mye penger på å flytte til en billigere boli eller bytte til en billigere bil. Anonymous poster hash: 578e0...72b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Før regnskap slik at du får oversikt over hvor pengene faktisk tar veien. Vanligvis er det du enklest kan spare mye penger på å flytte til en billigere boli eller bytte til en billigere bil. Anonymous poster hash: 578e0...72b + Dropp ferier og helgeturer og ikke puss opp huset med mindre det lekker fra taket eller det elektriske anlegget er akutt brannfarlig for eksempel. Anonymous poster hash: 578e0...72b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Før regnskap slik at du får oversikt over hvor pengene faktisk tar veien. Vanligvis er det du enklest kan spare mye penger på å flytte til en billigere boli eller bytte til en billigere bil. Anonymous poster hash: 578e0...72b + Dropp ferier og helgeturer og ikke puss opp huset med mindre det lekker fra taket eller det elektriske anlegget er akutt brannfarlig for eksempel. Anonymous poster hash: 578e0...72b Vi bor i nord så å droppe ferier helt blir drøyt for barna når vi ikke har helt påtrengende behov for å spare på hver krone og øre. Flytte til billigere bolig er uaktuelt siden vi var heldig med prisen på huset og betaler allerede etter gunstig avtale om boliglån (førstehjemslån med lav rente gjennom fagforbundet. Flytter man blir det hjem nr 2 og mye dårligere betingelser for betaling). Det å føre regnskap var forresten en god ide! Det er ganske utrolig hvor mange små unødvendige utgifter man har nå og da som man ikke merker før pengene er ute av konto. Anonymous poster hash: cbefa...407
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Planlegg middagshandlingene slik at dere får brukt opp maten i kjøleskapet og handler minst mulig ekstra. f.eks om dere skal ha pizza, lasagne, pai o.l. på en uke så kjøper du en ost til den uka og neste uke igjen, ingen ost om alt er brukt opp. Anonymous poster hash: dcd41...6bf
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Sjekk om det er noe å spare på å bytte bank eller forsikringsleverandør. Bruk skype til å ringe familie. Ukeshandle. Middagsplaner. Spis opp rester. Anonymous poster hash: 1024f...5e9
sug lut Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Steng av enkelte rom i fyringssesongen. Slå av elektriske apparater som ikke er i bruk. Kok på ettervarme. Gjenbruk og omsøm. Spis rotgrønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Steng av enkelte rom i fyringssesongen. Slå av elektriske apparater som ikke er i bruk. Kok på ettervarme. Gjenbruk og omsøm. Spis rotgrønnsaker. Gjenbruk er vi veldig glad i, siden jeg syr gardiner selv av gammelt (men fint og fullt brukbart) stoff jeg får av venninner som ikke kan sy, lager mye mat fra bunn som er sunnere og gjerne billigere enn helfabrikata. Koke på ettervarme med induksjonsovn kan by på problemer Anonymous poster hash: cbefa...407
ærlig talt Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Her i huset sparer vi mye på at vi har sluttet å kjøpe brus. Det er vannvittig dyrt! Det samme med snacks og godteri. Man trenger det jo ikke Ellers er vi mer obs på hvor dyrt pålegg er. Der kan man spare mye om man er bevisst!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Kjøp EL-bil når dere bytter bil neste gang. Spesielt økonomisk dersom det er mange bommer der dere kjører daglig. Anonymous poster hash: 68793...a5e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Kjøp EL-bil når dere bytter bil neste gang. Spesielt økonomisk dersom det er mange bommer der dere kjører daglig. Anonymous poster hash: 68793...a5e Her er det ingen ladestasjoner i en radius av 500 km for elbiler og vi kjører ofte langt, så det alternativet bortfaller. Har ingen bommer her jeg bor og heller ikke mange plasser med parkeringsavgift. Anonymous poster hash: cbefa...407
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Bruk Skype til å ringe gratis til familien din. Ellers er det ikke mye å si om mannen din ikke gidder å kutte røyken. Anonymous poster hash: c305b...498
Himmel og hav Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Kjøp mensbeger og slutt med bind og tamponger. Sjekk priser på strøm og forsikring. Om kommunen dere bor i tilbyr å betale for faktisk forbruk på vann, og dere er forsiktige med vannet, så kan det være penger å spare også der. Og, helt ærlig, om dere ikke er villige til å kutte på de tingene dere faktisk bruker penger på (røyk, aktiviteter, ferie og bil) så er det jo ikke store summene å spare. Kanskje dere heller skal se på muligheten for å øke inntektene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå