Gå til innhold

Lang ventetid på legetimer/får ikke svangerskapskontrollt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var til første svangerskapskontroll 17. januar, etter ordinær ultralyd. Dette var så sent fordi jeg har vært i utlandet. Fikk oppfølging der, så det var helt greit.

Etter timen i januar sa legen at jeg måtte ringe å høre om jeg fikk timer hos jordmor, og om ikke skulle jeg få gå til henne en gang i måneden og oftere mot slutten av svangerskapet. Har ikke fått plass hos jordmor, da jeg var kommet så langt og listene var fulle. Dermed bestilte jeg time hos legen igjen. Fikk 14. mars! Er ikke dette VELDIG lenge mellom kontroller? Da jeg fikk svar, trodde jeg det stod 14. februar, så oppdaget ikke at det var i mars før jeg var på vei til kontrollen 14. februar. Ringte legesenteret og spurte om det var mulig å få time før, og fikk da beskjed om å ringe tilbake denne uka og få en akuttime (!). Ringte i dag, men nå var ikke dette noe som falt under akutthjelpen lenger. Det skjønner jeg jo, men jeg synes det er ordentlig kjedelig å ikke ha noe oppfølging. Det er mitt første svangerskap, og jeg er den første av venninnene som skal ha barn. Føler meg rett og slett veldig alene, og ikke trygg på hva som er normale svangerskapssymptomer og hva som ikke er det.

Jeg er ikke akutt syk nei, men jeg har vært litt plaget. Fikk påvist jernmangel på forrige kontroll, er sliten og trøtt, har blødd i en og en halv måned i strekk (ikke nå lenger), er forstoppet. Jeg er i uke 29 nå. De som tar telefonen hos legen, sier at svangerskapskontroller ikke skal være så ofte, og at det ikke er noe problem. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme inn i systemet. Hvor ofte er dere til kontroll?

Anonymous poster hash: 26af8...611

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig med 2 mnd mellom kontrollene i første del av svangerskapet og ca 1 mnd mellom i sist halvdel.

Men dette varierer fra kommune til kommune.

I og med at du har vært utenlands har du nok falt litt mellom og ikke kommet skikkelig inn i systemet.

Jeg falt litt utenfor når jeg gikk gravid med første. Flyttet ca halvveis i svangerskapet og fikk ikke ny lege på det nye stedet før det var gått en stund. Behold min gamle enn så lenge, men var et stykke å reise så ikke noen ideel løsning. Jordmor fikk jeg heller ikke.

Jeg tok imidlertid kontakt med jordmor i nabokomunen og fikk komme til der(fordi hun hadde litt kapasitet), da hun syns det var gått litt lenge mellom kontrollene mine.(ca 2 mnd)

Anonymous poster hash: e1d87...363
Skrevet

Frem til uke 20 var jeg ikke så ofte til legen, 2 ganger totalt tror jeg (annenhver mnd). Etter dette begynte jeg å få time hver mnd frem til termin. Var kanskje annenhver uke siste mnd, men syntes ikke jeg var der ofte :)

Om alt har sett bra ut, og du føler deg bra og er i fin form ville jeg ikke bekymret meg. 14 mars er ikke lenge til nå :)

Skrevet

Nå er det ikke så lenge til 14.mars, så jeg ville ventet til da hvis du ikke har spesielle plager eller bekymringer. Neste gang ber du legen sette deg opp til neste time selv mens du er der, så slipper du å gå via sekretæren.

Har du begynt å ta jerntilskudd etter at du fikk påvist mangel?

Anonymous poster hash: 46656...dbc

Skrevet

Er altså i uke 29 nå, så er et stykke på vei. :) Spiser jerntabletter, ja. Sikker på at jeg overlever! Skulle bare ønske jeg fikk mer oppfølging.

-

HI

Skrevet

Hadde time i uke 19, uke 25 og uke 27.

Anonymous poster hash: 5c6e0...bf9
Skrevet

Hei!

Jeg var til første svangerskapskontroll 17. januar, etter ordinær ultralyd. Dette var så sent fordi jeg har vært i utlandet. Fikk oppfølging der, så det var helt greit.

Etter timen i januar sa legen at jeg måtte ringe å høre om jeg fikk timer hos jordmor, og om ikke skulle jeg få gå til henne en gang i måneden og oftere mot slutten av svangerskapet. Har ikke fått plass hos jordmor, da jeg var kommet så langt og listene var fulle. Dermed bestilte jeg time hos legen igjen. Fikk 14. mars! Er ikke dette VELDIG lenge mellom kontroller? Da jeg fikk svar, trodde jeg det stod 14. februar, så oppdaget ikke at det var i mars før jeg var på vei til kontrollen 14. februar. Ringte legesenteret og spurte om det var mulig å få time før, og fikk da beskjed om å ringe tilbake denne uka og få en akuttime (!). Ringte i dag, men nå var ikke dette noe som falt under akutthjelpen lenger. Det skjønner jeg jo, men jeg synes det er ordentlig kjedelig å ikke ha noe oppfølging. Det er mitt første svangerskap, og jeg er den første av venninnene som skal ha barn. Føler meg rett og slett veldig alene, og ikke trygg på hva som er normale svangerskapssymptomer og hva som ikke er det.

Jeg er ikke akutt syk nei, men jeg har vært litt plaget. Fikk påvist jernmangel på forrige kontroll, er sliten og trøtt, har blødd i en og en halv måned i strekk (ikke nå lenger), er forstoppet. Jeg er i uke 29 nå. De som tar telefonen hos legen, sier at svangerskapskontroller ikke skal være så ofte, og at det ikke er noe problem. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme inn i systemet. Hvor ofte er dere til kontroll?

hva med å bestille jordmortime privat? Jeg gikk kun til privat jordmor, og det var vell verdt pengene. Time når på døgnet jeg ønsket, kunne ringe når som helst om jeg lurte på noe, hun kunne komme på hjemmebesøk hvis jeg ikke var i form. Hvis du bor i stavangerområdet anbefaler jeg " fem jordmødre" har også hørt mye bra om" mamma stork "

Anonymous poster hash: 9f3fb...bbe

Skrevet

Hvis du er plaget tar du en akutt time, hvis ikke må du vente. Har du barn fra før? I såfall er det endret så at man ikke har så hyppige kontroller som du kanskje er vant med

Anonymous poster hash: 6d811...783

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid, 17+4, og har hatt kontroller hver 14 dag, siden første kontroll, og får fortsette med dette til termin om jeg ønsker. Bor i ikke så alt for stor by, så det er kanskje bedre kapasitet for jordmødrene her :)

Skrevet

Her jeg bor er det vanlig med første kontroll i ca uke 12, og deretter hver fjerde uke (en gang i mnd). I tredje trimester, er det hver 14. dag. 

Iom at du har blødd, ville jeg kontaktet FØDEN med det samme. 

Anonymous poster hash: de730...2c4
Skrevet

Du kan jo spørre om det går an å komme inn for veiing, urinprøve og blodtrykk. Alt dette pleier jo laben å ta. Legen målte kun fundusmålet og signerte helsekortet, tok noen få min. Vært gravid 3 ganger og foretrekker helt klart å gå til jordmor. Men i siste svangerskapet var det ingen som hadde kapasitet, heller ikke privat...

Skrevet

Synes det høres merkelig ut at jordmor har overfylte lister. Men vet at det forekommer at de ikke prioriterer gravide som har født barn tidligere.
Men du er jo førstegangs, og det er jo så nyttig å få gå til jordmor innimellom også.

Jeg har til nå fått time uke 10 (lege), 16 (jordmor), 19 (ultralyd), 20 (jordmor), 24 (jordmor), 28 (lege). Har ikke avtalt flere timer, for jeg er ikke kommet lenger.
Jordmor sier i tillegg at om jeg vil så kan jeg få komme til henne annenhver uke, i tillegg til at jeg kan bruke fastlegen.

Jeg hadde hatt problemer med å takle så dårlig oppfølging i alle fall, fordi jeg selv er litt engstelig for alt som kan gå galt...

Skrevet

Synes det høres merkelig ut at jordmor har overfylte lister. Men vet at det forekommer at de ikke prioriterer gravide som har født barn tidligere.

Men du er jo førstegangs, og det er jo så nyttig å få gå til jordmor innimellom også.

Jeg har til nå fått time uke 10 (lege), 16 (jordmor), 19 (ultralyd), 20 (jordmor), 24 (jordmor), 28 (lege). Har ikke avtalt flere timer, for jeg er ikke kommet lenger.

Jordmor sier i tillegg at om jeg vil så kan jeg få komme til henne annenhver uke, i tillegg til at jeg kan bruke fastlegen.

Jeg hadde hatt problemer med å takle så dårlig oppfølging i alle fall, fordi jeg selv er litt engstelig for alt som kan gå galt...

Da jeg ringte til jordmortjenesten i januar, satt de visstnok folk som skulle føde i august på ventelister. Jeg ante ikke at det var et stort problem å få timer, da hadde jeg så klart ringt dem i høst. Hvor bor du hen? Dette er i Trondheim.

Er student, så har ikke så mye penger til private helsetjenester. I følge helsesekretærene på legesenteret mitt er jo svangerskapskontroller overflødige uansett. :) Finner ut av ting på egenhånd, og kan jo alltids ringe føden om det oppstår noe alvorlig. Men jeg er ikke imponert over svangerskapsomsorgen så langt.

--

HI

Skrevet

Jordmor sier i tillegg at om jeg vil så kan jeg få komme til henne annenhver uke, i tillegg til at jeg kan bruke fastlegen.

Da jeg ringte til jordmortjenesten i januar, satt de visstnok folk som skulle føde i august på ventelister. Jeg ante ikke at det var et stort problem å få timer, da hadde jeg så klart ringt dem i høst. Hvor bor du hen? Dette er i Trondheim.

Er student, så har ikke så mye penger til private helsetjenester. I følge helsesekretærene på legesenteret mitt er jo svangerskapskontroller overflødige uansett. :) Finner ut av ting på egenhånd, og kan jo alltids ringe føden om det oppstår noe alvorlig. Men jeg er ikke imponert over svangerskapsomsorgen så langt.

--

HI

Kanskje du kan ringe kvinneklinikken på sykehuset og be om en fødselssamtale i det minste, og fortelle at jordmor ikke har plass til deg, samt at fastlegen knapt har tid. Det koster i alle fall ingenting.

Hos oss kan jordmor fint sette av 45 minutter til en time, men hos fastlegen er det jo bare 15 minutter hver gang.

Hører ikke til Trondheim jeg, men Østlandet...

Fra uke 20 eller 24 så er det jo ekstra viktig å få kontrollert urinen jevnlig også.

Skrevet

--

HI

Kanskje du kan ringe kvinneklinikken på sykehuset og be om en fødselssamtale i det minste, og fortelle at jordmor ikke har plass til deg, samt at fastlegen knapt har tid. Det koster i alle fall ingenting.

Hos oss kan jordmor fint sette av 45 minutter til en time, men hos fastlegen er det jo bare 15 minutter hver gang.

Hører ikke til Trondheim jeg, men Østlandet...

Fra uke 20 eller 24 så er det jo ekstra viktig å få kontrollert urinen jevnlig også.

Nå har jeg faktisk fått time! Ringte til jordmor i en nabokommune etter tips fra et familiemedlem. Blir litt bussing, men nå ordner det seg hvert fall. :) Lurt det med kvinneklinikken òg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...