Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Vi har time til fastlege så skal selvsagt få dette sjekket. Gutten (21 mnd) er av og på syk gjennom hele vinterhalvåret pga store polypper og mandler, så forkjølelses hoste kjenner vi igjen. Men nå iløpet av den siste uken med sykdom så har hosten forandret seg veldig, det høres mer ut som om han 'bjeffer', skikkelig hard hoste, men kun om natten. Må ofte opp om natten, og kald luft hjelper for en periode før det er på an igjen, som oftest funker det å stille oss foran kjøleskapet med døren åpen. Hører lite eller ingen surkling ellers når han sover da han sover på siden, men så fort han sover på rygg hører vi det, hosteanfallene er også verst når han sover på rygg (sover mest på siden generelt). Aldri vært borti så fæl hoste før, ikke engang da jeg som mindre hadde lungebetennelse. Han er ellers fin og 'normalt forkjølet' på dagtid med godt humør, litt mindre matlyst men drikker godt av både vann og smoothies og er seg selv. Tørr ikke google, av erfaring av at dette kan skremme, så tenkte bare å høre om noen hadde vært borti lignende hoste? Anonymous poster hash: 9ea6b...797
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Det hun over sa. Falsk krupp. Bjeffing og at kald luft hjelper er litt typisk. Men må ikke være det altså. Anonymous poster hash: 00c4a...e5c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Sikkert falsk krupp Anonymous poster hash: 6872c...647
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Hva er falsk krupp? Er dette noe som er farlig? Hva burde vi gjøre? Vente til timen hos fastlege eller reise inn på legevakten? Han har klart å sove uavbrutt et par timer nå, kan høre at han ligger på rygg igjen via babycallen pga 'hvesing' om jeg kan kalle det det. Sengen er bygd opp med klosser, en oppbyggingsmadrass er under madrassen hans ved hode-enden og han har pute, så han ligger halvveis sittende, tenkte det var verdt å teste nå som da han slet mest med polyppene, ser ut til å fungere så langt ihvertfall. Anonymous poster hash: 46c16...35b
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Jeg synes det minner om barneastma, har det i hus selv. Vi ble sendt til spesialist og fikk astmamedisin. Klarer å holde det på et greit nivå for henne det meste av tiden, men nå som det er veldig fuktig luft ute er det verre... Hoster, eller "bjeffer", men ingen feber. Anonymous poster hash: f2345...86e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-) Da tar vi det med ro frem til legetimen, og krysser fingrene for at han fort blir frisk igjen. Anonymous poster hash: 46c16...35b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Jeg synes det minner om barneastma, har det i hus selv. Vi ble sendt til spesialist og fikk astmamedisin. Klarer å holde det på et greit nivå for henne det meste av tiden, men nå som det er veldig fuktig luft ute er det verre... Hoster, eller "bjeffer", men ingen feber. Anonymous poster hash: f2345...86e Astmaen har de gått vekk fra, medisinene hadde ingen nytte, ei heller annei vi har fått beskjed om å teste. Han har for store polypper og mandler som gjør han syk i vinterhalvåret, men de mener han er for liten til å kunne opperere, og siden vinteren i år er til en viss grad bedre enn i fjord så vil de gjerne vente gjennom enda en vinter før det blir tatt en avgjørelse på hva som skal gjøres :-) Anonymous poster hash: 46c16...35b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Beklager skrivefeil, men nå er jeg så trøtt at tastene går om en annen her. Anonymous poster hash: 46c16...35b
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-)Da tar vi det med ro frem til legetimen, og krysser fingrene for at han fort blir frisk igjen. Anonymous poster hash: 46c16...35b Jeg slet selv med for store mandler som liten og hadde dette hver eneste gang det varværomslag. Kjenner det enda når jeg våkner om det f.eks har blitt kaldere eller mildere ute. Om han får trøbbel med hosten så kle han godt å ta han ut i kald luft (om det er kaldt der du bor nå) eller sett på dusjen og la det dampe godt på badet og sett deg der med han. Lykke til hos legen!
skjotta Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-) her snakket legen noe om at det hørtes så fælt ut fordi betennelsen satt rundt stemmebåndene? At det egentlig bare var en halsbetennelse som hørtes mye verre ut. fikk i hvertfall kortisonspray og lillemann ble bedre etter noen dager.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-) her snakket legen noe om at det hørtes så fælt ut fordi betennelsen satt rundt stemmebåndene? At det egentlig bare var en halsbetennelse som hørtes mye verre ut. fikk i hvertfall kortisonspray og lillemann ble bedre etter noen dager. Det stemmer det. Det blir betent og kortisonen hjelper på å dempe betennelsen. :-)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Sannsynligvis falsk krupp. Skal mye til gjør det blir medisinert. Frisk luft er det mest effektive så du får nok beskjed om å gå ut. Lufte godt før han legger seg og hodet litt opp. Har barn med dette selv. Fått medisin en gang og det var når barnet ikke fikk puste etter 30 min ute... Anonymous poster hash: 61a7e...9d6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-)Da tar vi det med ro frem til legetimen, og krysser fingrene for at han fort blir frisk igjen. Anonymous poster hash: 46c16...35b Jeg slet selv med for store mandler som liten og hadde dette hver eneste gang det varværomslag. Kjenner det enda når jeg våkner om det f.eks har blitt kaldere eller mildere ute. Om han får trøbbel med hosten så kle han godt å ta han ut i kald luft (om det er kaldt der du bor nå) eller sett på dusjen og la det dampe godt på badet og sett deg der med han. Lykke til hos legen! Om vinteren pleier jeg å dusje etter han har badet, slik at når han spiser kveldsmat damper det skikkelig opp nok til at det løser opp (bedre enn alt annet som er testet) en del mens vi står å tar siste rest av kveldsstellet før leggetid. Da er han klar og fin i pust, nese og svelg når han legger seg. Når hostingen starter så tar jeg et pledd rundt han og så setter vi oss foran kjøleskapet å synger litt til han har roet seg og pusten/hosten er bedre og han kjenner seg trøtt igjen. Da er det gjerne stille i en halvtime, time eller to før det er på an igjen. Ute er det vel ganske lik temperatur som i kjøle/fryseskapet og vi bor på toppen uten altan. Men kom på nå at vinduet i stuen kan åpnes på to måter så kanskje vi kan stille oss der også, men det trekker jo voldsomt her, er det noe bedre da? Takk. :-) Anonymous poster hash: 46c16...35b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Falsk krupp er stort sett ufarlig. Få en time idag og få medisiner så går det nok fort over :-)Da tar vi det med ro frem til legetimen, og krysser fingrene for at han fort blir frisk igjen. Anonymous poster hash: 46c16...35b Jeg slet selv med for store mandler som liten og hadde dette hver eneste gang det varværomslag. Kjenner det enda når jeg våkner om det f.eks har blitt kaldere eller mildere ute. Om han får trøbbel med hosten så kle han godt å ta han ut i kald luft (om det er kaldt der du bor nå) eller sett på dusjen og la det dampe godt på badet og sett deg der med han. Lykke til hos legen! Om vinteren pleier jeg å dusje etter han har badet, slik at når han spiser kveldsmat damper det skikkelig opp nok til at det løser opp (bedre enn alt annet som er testet) en del mens vi står å tar siste rest av kveldsstellet før leggetid. Da er han klar og fin i pust, nese og svelg når han legger seg. Når hostingen starter så tar jeg et pledd rundt han og så setter vi oss foran kjøleskapet å synger litt til han har roet seg og pusten/hosten er bedre og han kjenner seg trøtt igjen. Da er det gjerne stille i en halvtime, time eller to før det er på an igjen. Ute er det vel ganske lik temperatur som i kjøle/fryseskapet og vi bor på toppen uten altan. Men kom på nå at vinduet i stuen kan åpnes på to måter så kanskje vi kan stille oss der også, men det trekker jo voldsomt her, er det noe bedre da? Takk. :-) Anonymous poster hash: 46c16...35b Rettelse, ikke mens han spiser kveldsmat, men etter han har spist når vi tar resten av stellet. Anonymous poster hash: 46c16...35b
Lyckelin Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Vi har en sønn som sliter med det samme. Like gammel også, her er det falsk krupp. Vi har fått beskjed om å sitte ute i 30 min. Og hvis det forblir uforandret skal vi ringe 113. Men det er i Sverige, vet ikke hvordan dette er i Norge. Må jo da ha problemer med pusten, men det er vel ganske vanlig ved "bjeffende" hoste. Endret 25. februar 2014 av Gullgåsa
craZy&roCkaNattTerorist Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Det er ikke rs virus da? Legevakta sa min sønn på 4mnd hadde falsk krupp, men ble værre, dsgen etter sendte lege oss på sykehuset hsn sa det var rs virus. Men da så man godt gutten slet skikkelige med pusten. Hele mellomgulvet trakk seg langt inn når han pusta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå