Gå til innhold

Hvordan kjenne igjen falsk krupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Håper det er noen som kan hjelpe.

Min mann hadde falsk krupp som liten.

Gutten vår på snart 1 år ble lagt tidligere i kveld, han har sovet godt frem til nå. Vi hørte litt sutring på babycallen og mannen min gikk inn. Han forteller at det hørtes ut som at han hadde vansker med å få puste og tok han opp. Gutten fikk litt vann og hikstet og surklet litt, men sovnet igjen etter 5 min. Han puster nå greit, men hører at det surkler/hveser på innpust... Han var i helt fin form før vi lå han, ikke noe feber eller sykdom. 

Mannen ble veldig usikker og tenkte på dette med falsk krupp...Men er det vanlig at et "anfall" kan gi seg så raskt? Mannen husker ikke så mye fra da han var liten, men at han ikke fikk puste og måtte ut i kulden eller i dusjen... o.l. I dag virker det som at det var nok å bare ta han opp litt...

Spørs om vi sovner med det første......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Håper det er noen som kan hjelpe.

Min mann hadde falsk krupp som liten.

Gutten vår på snart 1 år ble lagt tidligere i kveld, han har sovet godt frem til nå. Vi hørte litt sutring på babycallen og mannen min gikk inn. Han forteller at det hørtes ut som at han hadde vansker med å få puste og tok han opp. Gutten fikk litt vann og hikstet og surklet litt, men sovnet igjen etter 5 min. Han puster nå greit, men hører at det surkler/hveser på innpust... Han var i helt fin form før vi lå han, ikke noe feber eller sykdom. 

Mannen ble veldig usikker og tenkte på dette med falsk krupp...Men er det vanlig at et "anfall" kan gi seg så raskt? Mannen husker ikke så mye fra da han var liten, men at han ikke fikk puste og måtte ut i kulden eller i dusjen... o.l. I dag virker det som at det var nok å bare ta han opp litt...

Spørs om vi sovner med det første......

Hoste som høres ut som bjeffing er et sikkert kjennetegn :) Starter gjerne med en forkjølelse og kanskje litt feber

Skrevet

Hoste som høres ut som bjeffing og vanskeligheter for å puste er i hvertfall det datteren min fikk da hun hadde falsk krupp. Slet veldig med det de første årene. Det gav seg da vi tok henne opp og satte oss ute.

Anonymous poster hash: ac6e9...fd5
Skrevet

Datteren min er plaget med falsk krupp. Høres utsom tørrhoste / kikhoste og hun bare hoster, hoster og hoster til hun enten blir helt utmattet eller kaster opp. Det verken surkler eller hveser. Kun type tørrhoste som ikke gir seg.

Når hun får slike anfall setter jeg henne på trappa eller foran kjøleskapdøren i noen minutter, åpner alle vinduene på soverommt og blir det for ille får hun betapred hos legevakten.

Anonymous poster hash: 4778f...2a2
Skrevet

Takker for svar!

Mannen synes hosten kunne minne litt om bjeffing.. 

Men nå har det altså gitt seg litt.. virker som at han blir bedre i pusten mens han ligger der og sover nå...

Vi får vel bare se hva natten bringer...

Skrevet

Hvis du går inn på lommelegen, ligger et videoklipp av et barn med falsk krupp.

Det er veldig gjenkjennende og typisk.

Om han blir tett og har tungt for å trekke pusten, ta ham ut .

kald luft hjelper veldig.

God bedring til gutten

Skrevet

Opp med luker og vinduer på rommet, hvis det blir riktig så galt tar dere ham med ut en tur. Viktig å få kjøpt ned slimhinnene i halsen.

Skrevet

Takker for svar.

Er litt vanskelig å si når han ble bedre så raskt, vi får bare følge med og se om det blir noen endringer..!

Skrevet

Det er verdens ekleste hoste... ikke til å ta feil av....

Skrevet

Han blir ikke bedre så fort av det. Hvis det er falsk krupp varer det hele natten. Han kan puste fint også, men hosten kommer tilbake hvis det er falsk krupp.

Følg med temperatur og hoste gjennom natten. Ha vindu åpent.

Skrevet

Jeg var ikke i tvil første gang mini her hadde det. Lyden er så ekkel :( følg godt med på barnet ditt, det kan fort komme et anfall.

Anonymous poster hash: f5c73...493

Skrevet

Veldig lett å kjenne igjen. Og pusteproblemene er med utpust ved falsk kropp. Problemer med innpust er mer vanlig med vanlig forkjølelse.

Anonymous poster hash: a4679...889

Skrevet

Takker for svar :) Han hostet flere ganger i løpet av natten, og jeg tok han opp litt, og da gav det seg. 

Jeg tenker at det kan nok bare være begynnelsen på en forkjølelse. Han hoster fortsatt litt i dag, men sliter ikke med pusten som han gjorde i natt, men det var nok sikkert bare vanskelig å få hostet opp slim mens han lå på ryggen tenker jeg. 

Han har jo vært forkjølet før, men da har det ikke vært så vanskelig for han. 

Skrevet

Som de andre her sier, har barnet falsk krupp skjønner man det som regel med det samme. Mine har alltid fått feber og vedvarende lett krupphoste i et par dager etter anfall, men det er sikkert forskjellig. Google falsk krupp så er det en del videoer der ute som viser barn m typisk krupphoste.

Skrevet

Du kjenner igjen krupphoste med en gang, det er en  bjeffende rar lys, som en sel nesten..

Du kan søke på croup på youtube også, ligger mange videoer ute. Når mine har hatt det har det vært en natt med mye hoste og dårlig pust også gjerne en natt eller to til som er bedre men fremdeles med den rare hosten. Har endt på legevakten et par ganger og fått pustehjelp, når 20 min ute i frisk luft ikke har hjulpet og de virkelig har pustet dårlig er det ekkelt.

Kaldt drikke hjelper, det er jo en hevelse rundt strupehodet som gir den rare lyden og kulde minsker hevelsen. Kald luft hjelper også, så kle på lue og skjerf, pakk ungen inn i dyna og sett dere på verandaen. Ungen bør også ligge med hodet høyt.

Anonymous poster hash: ea2a9...25a
Skrevet

jeg har nettopp kommet ut fra Haukeland etter å ha vært innlagt med falsk krupp. Hosten er bjeffete, og man får problemer med innpust. Ikke utpust som ved astma.

Hos barn går dette som regel over på et døgn eller to. Om han får sånne pusteproblemer igjen er det kald luft som gjelder! ha det kaldt på rommet hans, ta han evt ut i kulden. Ved falsk krupp  er slimhinnene i halsen hovne og betente, og kulde hjelper på å roe det ned.

Falsk krupp er egentlig ikke til å ta feil av. Er en lett gjenkjennelig hoste.

Anonymous poster hash: e0f06...564
Skrevet

Måtte ta en kjøretur med jenten min. Med mulighet for å kjøre innom legevakten. Tok en tid før pusten ble normal. Men hun sovnet igjen etter noen timer.

Ikke opplevd det siden, men du skjønner det når du hører det (Samme som at du skjønner når fødselen er igang;) Det er ikke til å ta feil av, selv om du ikke vet hva du skal se/høre etter så bare skjønner du det når det er)

Skrevet

Tusen takk for så mange svar!

Nå har han hostet en stygg hoste i hele dag, men tydelig slimete, ikke så bjeffete. 

Han har fått feber og jeg tenker nok at det er forkjølelse, forhåpentligvis ikke influensa...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...