Gå til innhold

Fødselspenger og kontantstøtte....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må få rompa i gir å få sendt inn permisjonspapirene våre. (Termin nå i mars)

Vi regner ikke med å få barnehageplass før i august 2015 da kapasiteten her vi bor er sprengt. Kommer derfor til å ta ut kontantstøtte de 6 mnd med høy sats da det passer ganske greit ut med barnehagestart høsten 2015.

Det vi kikket litt på var 80 eller 100% dekning. Om vi tar 80 blir jo permisjonen lenger, men mister vi da samtidig kontantstøtten for den tiden permisjonen varer utover et år? Slik at vi da egentlig "mister" 6000 kr i mnd for 10 uker?

For eventuelt da må det vel heller lønne seg å ta 100% dekning (posjonere ut pengene selv) og ta kontantstøtte fra 13-18 mnd?

(Fant ikke noen klare svar på NAV sine sider og har et litt anstrengt forhold til NAV dessverre)

Noen her som er gode på dette?

Anonymous poster hash: dd8db...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontantstøtte utbetales til de som ikke bruker barnehage, uavhengig av permisjon eller ikke.

Anonymous poster hash: ce1ed...1b5

Skrevet

Jeg fikk premature jenter i uke 27, og fikk pleiepenger de tre første månedene. Da jentene fylte ett år (fra fødsel) fikk jeg fremdeles foreldrepenger siden permisjonen fremdeles ikke var ferdig. Siden jentene var fylt ett år og ikke hadde begynt i barnehage søkte jeg om kontantstøtte og dette fikk jeg innvilget.

Anonymous poster hash: d8f60...8fd

Skrevet

De sier det lønner seg å ta ut 100 % foreldrepenger og heller ta ulønnet videre. Kontantstøtten har ingen sammenheng med dette. Den får du om du ikke bruker barnehage.

Skrevet

Kontantstøtten blir 6000 pr.mnd. i hele perioden, bare så du vet det. Den avkortes, eller fjernes kun hvis du har barnet i kommunal barnehage.

Anonymous poster hash: e0a5d...969

Skrevet

Da har det altså ikke noe å si å si om vi fødselspenger enda eller ikke da barnet blir 13 mnd. Da får vi altså kontantstøtte uavhengig av dette fra barnet er 13 mnd, ikke sant. ( så lenge ikke barnet går i barnehage)

Vi kommer med all sannsynlighet ikke til å få barnehageplass før barnet er ca 18 mnd og kommer derfor til å måtte ta ulønnet permisjon og kontantstøtte for å få kabalen til å gå opp. Derfor må vi passe på så vi ikke "mister noe" ( Misforstå meg rett- i mangelen av noen bedre formulering)

Skrevet

Er det noen som vet om kontantstøtta blir 6000 for alle ettåringer fra august- eller synker den fra 18 mnd? Sånn som nå er det vel 5000 13-18 mnd og 3300 18-23 mnd.De på NAV var ikke sikre selv :P

Skrevet

Det ble i alle fall sagt at den skulle være 6000 fra 13-18 mnd og 3000 fra 19-24 mnd gjeldende fra 1. August 2014. Dette er vel ikke endelig vedtatt enda men var vel en av kravene fra KrF for å støtte den nye regjeringen.

Jeg har i alle fall gamblet på at det blir slik.

https://www.nav.no/Om+NAV/Satsar+og+utbetalingsdatoar/Relatert+innhold/Satser.1073750254.cms

Står også her på nav sine sider at det går opp for alle ettåringer fra 1. August 2014.

Skrevet

Det ble i alle fall sagt at den skulle være 6000 fra 13-18 mnd og 3000 fra 19-24 mnd gjeldende fra 1. August 2014. Dette er vel ikke endelig vedtatt enda men var vel en av kravene fra KrF for å støtte den nye regjeringen.

Jeg har i alle fall gamblet på at det blir slik.

https://www.nav.no/Om+NAV/Satsar+og+utbetalingsdatoar/Relatert+innhold/Satser.1073750254.cms

Står også her på nav sine sider at det går opp for alle ettåringer fra 1. August 2014.

Litt vanskelig å tolke det som står på NAV sine hjemmesider. Jeg og en på NAV tolket det sånn at KS blir på 6000,- fra 13-23 mnd, altså hele første leveår?
Skrevet

Jeg har i alle fall gamblet på at det blir slik. https://www.nav.no/Om+NAV/Satsar+og+utbetalingsdatoar/Relatert+innhold/Satser.1073750254.cms

Står også her på nav sine sider at det går opp for alle ettåringer fra 1. August 2014.Anonymous poster hash: dd8db...5c9

Litt vanskelig å tolke det som står på NAV sine hjemmesider. Jeg og en på NAV tolket det sånn at KS blir på 6000,- fra 13-23 mnd, altså hele første leveår?

Det er 6000,- pr måned:-) Det står jo også nederst under avsnittet om kontantstøtte at det er 6000 pr mnd.

Skrevet

Satsene for kontantstøtte fastsettes årlig av Stortinget, og kan dermed bli endret. NB! Fra 1. august 2014 heves kontantstøtte til 6000 kroner per mnd for alle ettåringer. (Klipt og limt) altså fra 13-24 mnd.

Før 1. August er det 5000,-

Anonymous poster hash: d87cb...159

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...