Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Mormor passet min sønn på 2 år og 2 mnd lørdag til søndag hjemme hos meg. På forhånd hadde jeg gitt beskjed om at han vil gjerne klatre og skal avledes fra den aktiviteten så godt det lar seg gjøre. Det har gått fint til nå. Så på de to dagene har hun da innørt en ny regel i hjemmet, det er lov å klatre på alt. I hovedsak hadde han klatret på ei gardintrapp som i evigheter har fått stå i fred. Den fjernet jeg når jeg kom hjem og mormor og min sønn stolt skulle vise frem nye ferdigheter. Og så skulle jeg lage mat til gutten og han begynte å klatre på kjøkkenbordstolene, hvoretter jeg løftet han ned. "La han nå bare klatre, han har fått lov hele helga. mormor gir lov" sa hun og lot han klatre på stolen ved siden av seg; det måtte skje, han glapp taket og smalt haka i bordkanten og hylskrek i en halvtime. Jeg er i hovedsak alene med han i hverdagen og venter lillebror i april. Hun forsto åpenbart ikke hvor stort problem det blir når gutten til dels blir oppfordret til å klatre. Jeg er kjempesint og min mor synes jeg overreagerer... Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: 64d0e...8c3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Hvorfor får han ikke lov til å klatre? Det er langt bedre at han får lov til å klarte på enkelte steder enn å forby det og dermed gjøre det spennende Anonymous poster hash: 4b655...278
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Jaaaa, du overreagerer!!! Høres ut som du går med barnet i bånd til daglig! Heia mormor!!! Ja, han kan dette og slå seg, men unger må få prøve seg ut. Han får vel ikke lov å klatre på lekeplassen heller? Har sansen for moren din! Anonymous poster hash: 0028f...a16
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Det er kjempebra at gutten endelig får lære å bruke kroppen sin. Å nekte ham å klatre er å ødlegge den grovmotoriske utviklingen hans. Selvfølgelig må han passes på men det er bra bestemor tar grep og hjelper ham å lære dette. Anonymous poster hash: e35ae...4ac
Gjest Julia1984 Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Heia mormor sier jeg!!!! La barn være barn!
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Her har 5 åringen alltid fått utfolde seg fysisk (innenfor rimelighetens grenser) uten innblanding fra meg. Han har knekt en tann, slått seg overalt, klemt en finger og fått masse skrubb og blåmerker. Men han har aldri blitt alvorlig skadet, aldri knekt noe (utenom tanna), aldri slått hull i hodet eller fått hjernerystelse. La nå ungen klatre. Ja, det blir noen knall og fall, men så lenge du sikrer trapp og skarpe hjørner vil ikke ungen ta skade av fallene, og etterhvert får du en skikkelig fjellklatrer som har god balanse og koordinasjon 😊 Ro ned bekymringene og pust med magen, unger skal prøve seg 😊
*flux* Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Min sønn har klatret siden han var 10 mnd. Nå er han 2 år og 2 mnd og faller nesten aldri og er langt foran sine jevnaldrende motorisk. Jeg tenker at du overreagerer men at det tross alt er du som er mor. Synd for den lille som stolt skulle vise mamma nye triks.
Tyra79 Skrevet 24. februar 2014 #8 Skrevet 24. februar 2014 La nå gutten få klatre og utvikle seg normalt!!! Han kommer til å falle, men dette er viktig lærdom! Han lærer hvordan kroppen virker, hva balanse vil si. Dersom du nekter gutten din å klatre, kan det slå negativt ut for ham senere i utviklinga/ livet. Ja, det er travelt, men det er prisen for å ha barn;0)!
BareMas Skrevet 24. februar 2014 #9 Skrevet 24. februar 2014 Hvorfor får ikke gutten klatre? Det er jo en kjempefordel for motorisk utvikling!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #10 Skrevet 24. februar 2014 Spør de gselv dette spørsmålet: HVORFOR vil du ikke at barnet skal klatre? Er svaret av egoistiske grunner så må du bare la det fare,sønnen din har godt av å klatre. Klatrer han,lærer han å ikke falle ned,så enkelt. Barn må få være barn,vær så snill! Anonymous poster hash: 5901c...767
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #11 Skrevet 24. februar 2014 Jeg skjønner deg HI ... Anonymous poster hash: 1692b...161
mamma_bergen Skrevet 24. februar 2014 #12 Skrevet 24. februar 2014 La barna være barn som nevnt flere ganger over her Jeg har ofte hatt hjertet i halsen, men det har gått bra uten de store skadene til nå Litt knall og fall må man regne med.. Hvorfor vil du ikke at han skal klatre da?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #13 Skrevet 24. februar 2014 Håper dette er tull, HI<br /><br /> Anonymous poster hash: 0028f...a16
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #14 Skrevet 24. februar 2014 Jeg er enig med de andre her i at gutten bør få lov til å klatre, rett og slett fordi dette er bra for hans motoriske utvikling. Likevel mener jeg at mormor her har trått over en grense, det er ikke opp til henne å bestemme, og du hadde gitt beskjed om at han ikke fikk lov. Når mormor er uenig med deg i noe bør hun snakke med deg om det, fortelle hvorfor hun mener det hun mener, slik at du kan se det fra hennes synspunkt. Noen ganger vil du kanskje være enig med henne, fordi du får ett nytt syn på ting, andre ganger vil du fortsatt mene det du mente i utgangspunktet. Det må mormor da forholde seg til, uten å overkjøre. Jeg vil tro at mormor her har ment at du er for forsiktig, og tenkt at det vil du forstå hvis hun viser deg at det går helt bra en hel helg (ja, det har gått helt bra selv om han slo seg, det er mye læring i et blåmerke og en kul i panna). Jeg foreslår at du tar en prat med mormor om grenser, og gir beskjed om at dersom hun er uenig må hun komme til deg på forhånd, og hun må akseptere det svaret du gir. Anonymous poster hash: 22523...643
Ugl@ ruger... Skrevet 24. februar 2014 #15 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Mine har fått klatre det de har villet, og minsta er temmerlig vidløftig frøken som klatrer veldig høyt opp i trær, litt puls har jeg had innmellom. feks da hun klatret på utsiden av sprinklene på trappa som 2 åring, men hun har aldri mistet grepet eller falt ned, og det tror jeg er fordi vi har holdt roen, passet på men aldri skremt dem ved å være hysteriske. Barn som som utfolde seg motorisk fra de er små med lite begrensning utvikler segbedre enn de som blir nektet denne utfoldelse . Ser du venter lillebror snart, og har du ikke barnehageplass så bør du skaffe det så han får utfolde seg der, travelt å se etter småbarn i utforskingsalder og ta seg av en baby på samme tid. Det vet jeg av erfaring! Endret 24. februar 2014 av Ugl@ ruger...
Fru vims Skrevet 24. februar 2014 #16 Skrevet 24. februar 2014 (endret) Min sønn har klatret siden han var 10 mnd. Nå er han 2 år og 2 mnd og faller nesten aldri og er langt foran sine jevnaldrende motorisk. Jeg tenker at du overreagerer men at det tross alt er du som er mor. Synd for den lille som stolt skulle vise mamma nye triks. Enig. Begge mine har klatrer fra 10 måneder. Og er gode motoriske. Endret 24. februar 2014 av Fru vims
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #17 Skrevet 24. februar 2014 Slutt å pakke inn barna i plast sier jeg. Unger som din er de som er klumsete motorisk fordi de ikke får lov å utfolde seg, FORDI det bunner i at DU er livredd han skal få skrubbsår etc<br /><br /> Anonymous poster hash: 0028f...a16
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #18 Skrevet 24. februar 2014 Du ødelegger jo sønnen din sin motoriske utvilking. Det er bra mormor har tatt grep og lar sønnen din utfolde seg. Du må ikke legge så mye begrensninger på din sønn. Han er ingen baby lenger. Klart han vil falle å slå seg innimellom. Du må bare sikre etter beste evne ig trøste når noe skjer. Det er viktig lærdom for gutten. Anonymous poster hash: a83ff...65b
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #19 Skrevet 24. februar 2014 Hvor ble det av HI?<br /><br />Opptatt av å pakke inn sønnen i bobleplast Anonymous poster hash: 0028f...a16
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #20 Skrevet 24. februar 2014 Det er jo synd at mormor gjør som hun vil til tross for at du sier nei. Jeg hadde ikke blitt glad om mormor gav sjokolade i hverdagen når jeg har sagt nei. Det er en egen diskusjon synes jeg. Jeg synes at min jobb som mor er å sørge (så godt som det går) for at barnet ikke blir alvorlig skadet. Ellers må de få lov til å utforske som de vil. Barnet lærer av å falle og slå seg. Da lærer de sine egne grenser og neste gang vil han enten vite at han ikke kan klatre på stolen eller så vil han prøve igjen for å se om det går denne gangen. Jeg har jo sett at barn er forskjellige og noen er mer vågale enn andre, men jeg tror likevel at de lærer av å slå seg. Jeg har alltid latt barnet få prøve seg og alle farer kan jeg ikke fjerne, men hun har lært sine egne grenser helt flott. Anonymous poster hash: 15fa8...795
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. februar 2014 #21 Skrevet 24. februar 2014 Jeg hadde også blitt frustrert dersom min mor hadde sagt ja, foran meg, etter jeg hadde sagt nei. Det kan godt hende at jeg også hadde lirt av en kommentar som; Må jeg oppdra deg også mamma? Men å bli skikkelig forbanna for dette er nok å ta litt i. Men, at et barn over to år ikke skal få klatre opp på en kjøkkenstol, klarer jeg ikke å finne logiskt. Det lureste du kan gjøre er å lære han å klatre trygt; DVs at han vet at han må gå ned med beina først, at han ser seg for osv. Da vet du i alle fall at når han finner det for godt å klatre litt, så har han i alle fall egenskapene til det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #22 Skrevet 24. februar 2014 Det er så ufattelig mange hysteriske mødre. Skjønner ikke at barna deres noen gang skal klare seg selv i fremtiden når de aldri får prøve noe. De kommer til å bli totalt ute av stand til å takle motstand og utfordringer. Anonymous poster hash: 94813...01c
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #23 Skrevet 24. februar 2014 Du har en sønn på over 2 år som ikke får klatre? Jeg sier ikke at mormor har gjort dette på riktig måte, men jeg er helt enig med henne. Det hun prøver å fortelle deg er at du oppdrar en kløne... Barn på 2 år skal klatre, de skal skyve stolen bort til kjøkkenbenken og klatre opp for å finne seg en kopp, de skal klatre i trappa, i stiger, på stoler, på bordet, på klatrestativer og i trær. Det er slik de utvikler sine grovmotoriske ferdigheter og etterhvert får den kroppskontrollen de trenger for å leke og utfolde seg uten å skade seg. Jeg har en venninne som var litt som deg, og det var ikke bra for datteren hennes altså. Det var bestandig sånn: Nei, ikke løp så fort for så fort for du kan dette, Nei, ikke klatre der for du kan falle ned, Nei, ikke, nei.. nei... nei... Jeg har seriøst aldri møtt en så klønete unge som datteren hennes, hun hadde jo aldri fått utfolde seg fritt. Ungene vokste til og ble både 4, 6 og 8 år gamle og mens andre barn "spratt fra stein til stein" som en geit klønet datteren hennes å sinnsykt og endte stadig med beinbrudd og hjernerystelse. Venninnen min så det selv etterhvert da, at hun hadde gjort ungen en bjørnetjeneste. Anonymous poster hash: c73b3...7de
Tired mama Skrevet 24. februar 2014 #24 Skrevet 24. februar 2014 Hvorfor får han ikke lov til å klatre?? Mine barn har fått lov til det hele tiden, de. Tror det er bra for dem og gir dem god motorikk. De har også klatret i trapper ganske tidlig. Minstemann er nå 2,5 år og er veldig god til å både klatre opp på stolen sin og gå i trapper. Men selvfølgelig, ikke lov å klatre i gardinene etc.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #25 Skrevet 24. februar 2014 Du ødelegger din sønns notoriske utvikling. En gutt på over to som ikke får utfolde seg og teste ut verden? Heia mormor! Anonymous poster hash: 90d26...8e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå