Gå til innhold

Gravid og ligge på ryggen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som regel når jeg våkner, ligger jeg på ryggen. Merker ikke noe ubehag. Er 22 uker gravid. Har hørt at man ikke bør gjøre dette. Stemmer det? Er det skadelig, eller er det bare fordi det kan bli ubehagelig fordi en av de store venene blir klemt av...?

Anonymous poster hash: 5a9a8...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi kroppen "fungerer" bedre på den ene siden med tanke på store blodårer, nyrer osv osv.

Men min favorittside er høyre, så jeg våkner ofte opp på høyre side, eller på ryggen. Er i uke 35 nå.

:-)

Anonymous poster hash: 650db...af7

Skrevet

Er i uke 27 og sover nesten bare på ryggen. Merker ikke noe ubehag ved det. Synes det er verre å ligge på siden da magen liksom detter litt ned. Har også hørt at det å ligge på magen ikke er så bra mtp blodårer i klem, men så lenge det føles ok forsetter jeg med det.

Skrevet

Jeg er i uke 40 og har bekkenløsning. Så for meg er det best å ligge på ryggen, kjenner jeg blir litt svimel og slikt, men tenker ikke at det er farlig. Har ligget på ryggen så og si hele svangerskapet :-) Eneste ulempen for meg ved å ligge på ryggen er at babyen presser mere på blæra, slik at jeg må oftere på toalettet.

Anonymous poster hash: 5bbac...85b

Skrevet

Takk for svar! Da trenger jeg ikke å tenke på at jeg ikke skal gjøre det. La meg på magen her om dagen og det fikk jeg klar beskjed om at jeg ikke skulle! Masse romstering inni der da :)

Anonymous poster hash: 5a9a8...d61

Skrevet

Går nok bra enda ved 22 uker, gjør det selv også - og nyter hvert sekund, vet det snart er over...

Ofte litt sånn at når du kjenner det ikke er behagelig lengre, så snur du deg automatisk på siden, så dette ordner seg selv.

Skrevet

Jeg lå godt på ryggen gjennom hele svangerskapet, ikke noe problem :)

Anonymous poster hash: 3508a...277
Skrevet

Jeg tror ikke det gjør noe om du ikke merker ubehag.

De som merker ubehag er fordi livmoren trykker på blodåren og en blir svimmel og kan svime av. I new Zealand så er det mer trykk på at det er en tilstand under svangerskapet, her har jeg ikke hørt annet enn at det er noen som er sånn...
Jeg er en av dem som ikke kan ligge på rygg. Selv på ultralyd i uke 18 blir jeg fort svimmel. Selv i søvne unngår jeg å ligge på ryggen, kroppen merker ubehaget.

Men om du ikke merker noe er jo det ikke noe problem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...