Gå til innhold

Noen som har peiling på AAP/omskolering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykemeldt på angst. Sosial angst og generell angst. Har ikke utdanning og den røde tråden er jobb i serviceyrket hvor jeg blir sykemeldt og etterhvert sier opp jobben da jeg ikke klarer å komme tilbake til jobben!

Eneste angstmotvirkende for meg er barn... Jeg har alltid ønsket å jobbe med barn! Men er uten utdannelse, tok ikke engang videregående... :-(

Har kontaktet nav og skal på møte for å snakke om omskolering.

Hvordan foregår dette? Hva er kriteriene?

Jeg ønsker å utdanne meg i noe innen barnehage eller lærer 1.-4. Trinn. Elsker barn og kjenner svært lite til angsten sammen med barn!

Har selv 3 barn, så har ikke råd til å ta utdanning på egenhånd og ikke få lønn.

Takknemlig for svar! :-)

Anonymous poster hash: a73cf...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg går nå barne og ungdomsarbeider på voksenopplæringen, igjenom nav og AAP. Og jeg kan bare si en ting... Det er sinnsykt vanskelig å overtale NAV til å betale for en utdanning, for det gjør de sjeldent. Du må ha utrolig god plan, du må vise at du har vilje, du må ha erfaring med det du skal utdanne deg til så de ikke risikrer å utdanne deg til noe du ikke kan/vil jobbe med. Så ja det kan gå men det er pokker så vanskelig å få NAV med på laget. Jeg har hvertfall 5 stykker i klassen som i løpet av skoleløpet har mistet sin støtte. 

Og hvis du ikke har vidergående engang så må du begynne med å få studiekompetanse for å kunne søke høyere utdanning. Altså et langt løp, og det igjen er negativt i Nav sine øyne.   Er ikke meningen å være negativ men prøver å være realist siden jeg står midt oppi det selv. Snakk med Nav og hør hva de sier..

Lykke til

Anonymous poster hash: b5908...889
Skrevet

er bare bullshit at det er vanskelig iallefall. jeg har gått på aap i 4 år og har utdanning. ble utbrent og fikk for et år siden dekket utdannelse inntil 2 år. koster 60 tusen pr år. så det er ikke vanskelig..og har du ikke undannelse el videregående er det bare å spørre for da blir det enklere for deg. iallefall i mitt tilfelle var det et spørsmål som jeg fikk ja på på dagen. nav gjør det ofte.: )) lykke til

Anonymous poster hash: 1e8ae...f34
Skrevet

Hovedpoenget med omskolering er jo at man har en utdanning man ikke lenger får brukt pga sykdom og får støtte til å utdanne seg til noe nytt.

Har du ingen utdanning fra før har du heller ikke krav på omskolering, da må du ta din første utdanning ved hjelp av lånekassen akkurat som alle andre. Omskolering får man for å slippe ta opp lån i mange år to ganger i livet pga sykdom. Da min pappa som var tømrermester fikk en kronisk sykdom i leddene (revmatisme) så han ikke kunne jobbe som tømrer lenger fikk han dekket av nav å videreutdanne seg på teknisk fagskole og jobber nå på kontor i samme bransje som han alltid har jobbet.

Men det er da ikke noe problem å ta f.eks barne- og ungdomsarbeider nettbasert eller på voksenopplæringen. Trenger ikke omskolering for å gjøre det.

Anonymous poster hash: c5341...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...