Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #1 Skrevet 24. februar 2014 Jeg gjør ikke det. Det skal mye til for at jeg gir noen kroner. Er jeg da gjerrig? Anonymous poster hash: 09270...7eb
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 24. februar 2014 #2 Skrevet 24. februar 2014 Ja, så lenge de har gjort seg fortjent til det så får de tips. Er selvfølgelig rausere med tipsen i andre land, rett og slett fordi servicen er bedre ( som regel )
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #3 Skrevet 24. februar 2014 Nei. De får lønn som alle andre. Jeg tipser heller ikke de ansatte i barnehagen, politifolk, butikkdamen eller søppelmannen. Anonymous poster hash: 70216...7c6
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. februar 2014 #4 Skrevet 24. februar 2014 Ikke i Norge nei. Da skal jeg være særs fornøyd!
Gemini77 Skrevet 24. februar 2014 #5 Skrevet 24. februar 2014 Ja på restauranter gjør jeg alltid det!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2014 #6 Skrevet 24. februar 2014 Runder gjerne opp på restaurant, men ellers tipser jeg fint lite her til lands. Syns det er for dumt når det står en krukke med tips på kafeen på hjørnet. Anonymous poster hash: 19616...8c2
MrsMilla Skrevet 24. februar 2014 #7 Skrevet 24. februar 2014 Ja, det er litt dårlig gjort. Det er temmelig vanlig at man får ganske lav lønn i servicebransjen, altså skikkelig lav. Dermed er det faktisk en viktig del å få inn litt ekstra kroner, selv om de sier at det ikke er sånn her i Norge. Jobbet selv i bransjen i studietida. Der jeg jobbet var det regnet som ordentlige kår, med faste deltidsansettelser, kontrakt og relativt greie arbeidsforhold. Men selv vi fikk ikke overtid, jobbet tolv timer i strekk med samme timelønna, sykt mye å gjøre, og sjelden muligheter til å strekke spesielt på beina. Tipsen var faktisk veldig viktig for meg. Servicepersonell har som jobb å servere og utføre en jobb - men den hyggelige biten, at de småsnakker til deg, prøver å få god stemning ved bordet og være smilende og ivrig på å hjelpe nettopp deg - det har de nødvendigvis ikke betalt for - det er noe de gir som en slags tips til deg for at du skal ha det bra, på samme måte som du da gir litt tips tilbake så servitøren føler at du ser dette og setter pris på jobben. Får du dårlig service skal du selvfølgelig ikke tipse. Men ved god service er det rett og rimelig å runde av til et rundere beløp enn summen, ti prosent eller noe man mener passer i den settingen man er i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå