Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 #1 Skrevet 23. februar 2014 Har vist lite vitamin D Trodde ikke det gav noe utslag, men kanskje det er grunn til utmattelse, muskel og leddsmerter? Legen sendte bare svarene hjem og påpekte den mangelen. Prøvene på lavt stoffskifte, gikt mm var innenfor normalen så jeg ser ingen grunn til utmattelsen... Hvordan opplevde dere vitamin D mangelen?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #2 Skrevet 23. februar 2014 Trøtthet, slitenhet, muskel- og leddsmerter, redusert immunforsvar m.m. Hva var prøvene dine på? Skrev legen hvor mye D-vit du skal ta nå? Hvis jeg ikke husker feil fra et annet innlegg så er du gravid, og da er det ekstra viktig at du har nok D-vit. I tillegg skal gravide med normalverdier ta dobbel dagsdose D-vitamin. Hvis du har en mangel må du dermed ta mer enn dobbel dagsdose hvis du skal ha noe håp om å komme deg opp i normalverdier. Anonymous poster hash: 532f4...78b
Bustetroll Skrevet 23. februar 2014 #3 Skrevet 23. februar 2014 (endret) De fleste i Norge lider av mangel på vitamin D. Jeg merket det mest på energien.. Konstant trøtt og slapp Endret 23. februar 2014 av Bustetroll
Honningmelon Skrevet 23. februar 2014 #4 Skrevet 23. februar 2014 De fleste mangler D-vitamin. Legen jeg snakket med sa at det stort sett ikke ga symptomer. Om det strmmer vet jeg ikke.
PrinsesseHengepupp Skrevet 23. februar 2014 #5 Skrevet 23. februar 2014 Jupp, spesielt utover vinteren og våren dropper D-vitaminlagrene mine. Går på trippel dose nå i forbindelse med IVF-forsøk, normalt sett går jeg på dobbel dose. Gir seg utslag i det du nevner, samt nedsatt immunforsvar (mye herpesutbrudd bla). Husker ikke hva verdiene mine er på, men de har i det siste gått fra lavt til mangel. D-vitaminmangel er sånn sett en "enkel" mangel; det er lett å avdekke og det er tydelige tegn, og det er forholdsvis enkelt å få nivåene opp. Og er man flink til å få i seg D-vit og holde seg litt i sola på sommeren klarer de fleste å holde nivåene høye nok gjennom sommerhalvåret. Men på vinteren trenger de aller fleste egentlig tilskudd. Men det er heldigvis ikke alle som får symptomer, selv om de ligger lavt på måling.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #6 Skrevet 23. februar 2014 Ja har hatt det. Men hadde noe legene kalte vitaminbrist så manglet ikke bare det. Viktig å finne ut hvorfor du mangler det. Jeg hadde lekkasje i tarmen (høres ekkelt ut) men det vil si at kroppen ikke klarte å ta opp næring og vitaminer som de skulle. Jeg fikk reseptbelagte tilskudd (aner ikke hva alt var en gang) Du kan ta vitamin tilskudd men jeg vil anbefale deg å prøve spise mat som er gode kilder. Fet fisk feks. Å starte store doser med vitamin D uten å få det fra lege skal du ikke gjøre. Som sagt Google matvarer med vitamin D og. Prøv å spise en del av det. Ta en ny prøve om en måneds tid. Siden legen din ikke gav deg resept vil jeg tro at nivået ditt ikke er for lavt. Anonymous poster hash: 367f2...427
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2014 Ja jeg tenkte på om noen hadde fått svar via blodprøver at de trengte vitamin D. Skjønner at i "mørketiden" får vi nordboere mindre vitamin D. Ja er gravid. Legen sier aldri ifra om noe annet enn at han bemerker det, før jeg er inne til ny time. Skal tilbake om en uke. Har ikke papirene her. Men han bemerket vitamin D. Skrev ingenting om at jeg burde ta det. Men jeg nevnte sist at jeg luftig har følt meg så slapp så lenge (uke18)
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2014 Det jeg syns var rart er at jeg gikk på multivitaminer og omega3. Noe jeg aldri har gjort i de 6 svangerskapene før, og ikke fikk utslag på vitaminmangel...
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2014 Ja har hatt det. Men hadde noe legene kalte vitaminbrist så manglet ikke bare det. Viktig å finne ut hvorfor du mangler det. Jeg hadde lekkasje i tarmen (høres ekkelt ut) men det vil si at kroppen ikke klarte å ta opp næring og vitaminer som de skulle. Jeg fikk reseptbelagte tilskudd (aner ikke hva alt var en gang) Du kan ta vitamin tilskudd men jeg vil anbefale deg å prøve spise mat som er gode kilder. Fet fisk feks. Å starte store doser med vitamin D uten å få det fra lege skal du ikke gjøre. Som sagt Google matvarer med vitamin D og. Prøv å spise en del av det. Ta en ny prøve om en måneds tid. Siden legen din ikke gav deg resept vil jeg tro at nivået ditt ikke er for lavt. Anonymous poster hash: 367f2...427 Legen gjør kanskje det ved neste time. Han sa ingenting den gangen jeg fikk påvist toksoplasmose under en gravitidet før jeg kom til timen. Ja jeg kan bare ringe, men orker ikke å dra for mye ut. En uke er ikke lenge.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 Ja, jeg har vært veldig lav på D-vitamin, fikk da D-vitaminer på resept siden de reseptfrie du får kjøpt her i Norge er veldig svake. Men anbefaler deg å begynne ta med en gang, de beste er visst de som heter D-pearls som du får på helsekosten, ta ihvertfall dobbel dose av det som står på pakken. Av en eller annen grunn har Norge en av de laveste anbefalte D-vitamindosene i verden, enda vi er av de som får minst sol og hvor D-vitaminmangel er veldig utbredt.... Om D-vitaminmangel: Diagnosen kan være vanskelig å stille fordi symptomene ofte er vage og diffuse, og de minner om andre og mer allminnelige plager. Tilstanden er derfor underdiagnostisert. D-vitamin-mangel gjennom lengre tid rammer i første rekke bevegeapparatet. Muskelplager viser seg ved tretthet og muskelverk. I uttalte tilfeller kan muskulaturen bli så svak at man ikke klarer å gå trapper eller reise seg fra en stol. Beinsmerter er sjeldnere og begynner typisk over veikryggen og sprer seg senere til bekken, hofter, lår, rygg og brystkassen. Symptomene ledsages ofte av depressive tanker og følelse av maktesløshet. Plagene kan da lett mistolkes som forårsaket av psykisk sykdom (somatisering). Disse symptomene forsvinner med D-vitamin-behandling. Anonymous poster hash: e9031...cb6
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 23. februar 2014 Oi, mange symptomer der jeg kanskje har forklaring på...? Er trøtt konstant, og ja en blir jo ekstra trøtt i svangerskap og da gjerne med 6 barn i tillegg. Men jeg hadde større grunn da eldste var mindre og jeg hadde flere under skolealderen. Jeg har aldri vært trøtt så lenge. Jeg våkner tidlig fordi jeg verker i ryggen, må opp å bevege meg. Nesten som om ryggraden må på plass, Utover dagen verker jeg i rygg og nakke fordi jeg er sliten og lengter etter å legge meg ned. Jeg har ikke skjønt om dette er muskel eller leddplager. Giktprøvene var fine. Får sjekke litt nærmere det der, Hva var dine verdier?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #12 Skrevet 23. februar 2014 Generelt dårlig form og vektøkning. Anonymous poster hash: baea6...cff
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #13 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er og gravid og fikk et skriv om at jeg trengte mer D-vitaminer. Legen min skrev at jeg skulle spise omega3, men jeg tar allerede tillskudd, så ble litt usikker på hvor mye jeg kan dytte i meg. Får vel bli flinkere til å spise fisk da. Anonymous poster hash: 13214...07f
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #14 Skrevet 23. februar 2014 Har kraftig mangel av vitamin D og er mye slapp og har vondt rundt omkring i hele kroppen. Tok 2 tabletter D-vitamin daglig i litt over et år, uten at det hadde noe som helst effekt. Fikk Detremin dråper på resept, men måtte slutte på de da jeg ble gravid. De anbefalinger jeg har fått nå er enten tran + 1 D-vitamin tablett , eller 2 D-vitamin tabletter daglig. Anonymous poster hash: 80e06...af8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #15 Skrevet 23. februar 2014 Dei norske føringane på 400 internasjonale einingar har ingen effekt på mangel. Eg har tatt 2500, då blei eg kvitt mangelen etter nokre månader... Anonymous poster hash: 72d81...2c6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #16 Skrevet 23. februar 2014 Følg Lege Jan Øyvind Lorgen på Facebook. Kjøp D-vitamin på BigVits.com. Jeg har forresten fått et nytt liv med lav dose Levaxin. Hadde stoffskifteprøver innenfor det omdiskuterte normalområdet, men godt utenfor optimalområdet. Anonymous poster hash: 1a287...c92
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #17 Skrevet 23. februar 2014 Ok! Jeg har 14 i T4 og 4.3 i TSH (litt forhøyet TSH og da egentlig innen for normalen på T4. ) Men har jo lest da at det er innenfor en type stille lavt stoffskifte... Men legen bryr seg ikke noe om det... Men kanskje lufte de for han. Ble sent i går, idag har jeg slitt med masse vondt i livmor og sovet hele dagen...
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #18 Skrevet 23. februar 2014 Jeg ligger på 48. Normalen er 75-150. Vet ikke hvor lavt det er utifra hva jeg burde ta.
HvittHus Skrevet 23. februar 2014 #19 Skrevet 23. februar 2014 Ok! Jeg har 14 i T4 og 4.3 i TSH (litt forhøyet TSH og da egentlig innen for normalen på T4. ) Men har jo lest da at det er innenfor en type stille lavt stoffskifte... Men legen bryr seg ikke noe om det... Men kanskje lufte de for han. Ble sent i går, idag har jeg slitt med masse vondt i livmor og sovet hele dagen... Er du gravid? For isåfall er TSH for høy og legen skal vurdere behandling. http://www.unn.no/fastlegenytt/svangerskap-og-hypothyreose-article98775-24459.html
X10ne Skrevet 23. februar 2014 #20 Skrevet 23. februar 2014 Jeg fikk beskjed om at det er viktig at TSH er mindre enn 2 for gravide. Jeg fikk ekstra oppfølging i mitt svangerskap pga. det.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 23. februar 2014 #21 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har D-vitamin-mangel og fikk resept på D-vitamin med styrke 5000 iE fra legen. Det er ganske høyt, jeg skulle ta dem i en måned og så komme tilbake og ta en ny blodprøve. Har symptomer som veldig tretthet, mase muskelverk og mye annet rart. Men er samtidig under utredning for leddene, så det er ikke snakk om noen nyoppståtte symptomer. De er likevel kanskje mer uttalte? Har tatt vitaminene i ca en måned nå, men merker ingen bedring.
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #22 Skrevet 23. februar 2014 Han sier bare at det blir påvirket i svangerskapet... Har hatt høy TSH i de svangerskapene jeg husker. Ei venninne som har lavt stoffskifte må holde seg på 0.5 i TSH når hu er gravid sa hun. Tar prøve hver mnd. Men som sagt så reagerer ikke legen på det...
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #23 Skrevet 23. februar 2014 Jeg fikk beskjed om at det er viktig at TSH er mindre enn 2 for gravide. Jeg fikk ekstra oppfølging i mitt svangerskap pga. det. Gjorde du? Hadde ikke Fritt T4 noe å si? Husker du verdiene dine på TSH?
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 23. februar 2014 #24 Skrevet 23. februar 2014 Ok! Jeg har 14 i T4 og 4.3 i TSH (litt forhøyet TSH og da egentlig innen for normalen på T4. ) Men har jo lest da at det er innenfor en type stille lavt stoffskifte... Men legen bryr seg ikke noe om det... Men kanskje lufte de for han. Ble sent i går, idag har jeg slitt med masse vondt i livmor og sovet hele dagen... Er du gravid? For isåfall er TSH for høy og legen skal vurdere behandling.http://www.unn.no/fastlegenytt/svangerskap-og-hypothyreose-article98775-24459.html Slik jeg forstår det Sollied skriver så er dette snakk om kvinner med hypotyreose som har blitt gravide, og ikke om kvinner som har fått påvist en lett forhøyet TSH ila svangerskapet.
Turtelduen Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #25 Skrevet 23. februar 2014 "Hypothyreose er en relativt vanlig forekommende tilstand under graviditet og sees hos 0,3-0,5 % av alle gravide, subklinisk hypothyreose sees hos mellom 2-4 % av alle gravide." Akkurat den biten her tolker jeg som til dem som får noe på blodprøvene under graviditeten...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå