Gå til innhold

Noen med venstrehendte barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 4,5 år som har hatt intresse for bokstaver en stund.

Han har nå begynt å skrive navnet sitt, i tillegg til andre bokstaver.

Men han skriver alt fra venstre til høyre, i tillegg snur han om på alle boktavene. 

Slik at f.eks E og R står motsatt vei.

Vet at de fleste barn snur om på bokstaven av og til. Men virker som om det er helt "bevisst" fra han og gjelder alle bokstaver som det går ann og snu om på.

Han er venstrehendt.

Prøver å få han til å skrive fra høyre til venstre, men han rett og slett nekter.

Er dette en mer vanlig problemstilling hos venstrehendte enn høyrehendte?

Anonymous poster hash: 3fa3a...650
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en på 4,5 år som har hatt intresse for bokstaver en stund.

Han har nå begynt å skrive navnet sitt, i tillegg til andre bokstaver.

Men han skriver alt fra venstre til høyre, i tillegg snur han om på alle boktavene. 

Slik at f.eks E og R står motsatt vei.

Vet at de fleste barn snur om på bokstaven av og til. Men virker som om det er helt "bevisst" fra han og gjelder alle bokstaver som det går ann og snu om på.

Han er venstrehendt.

Prøver å få han til å skrive fra høyre til venstre, men han rett og slett nekter.

Er dette en mer vanlig problemstilling hos venstrehendte enn høyrehendte?

Korrigerer meg selv. Skulle være han skriver fra høyre til venstre og ikke venstre til høyre som er normalt :)

Skrevet

Ingen som har keivhendte barn her?

Skrevet

Det heter ikke keivhendt forresten. Alle dere høyrehendte blir jo 'keivhendt' for meg ;)

Anonymous poster hash: 7a8f5...bc9

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at de venstrehendte gjør noe forskjell der enn høyrehendte.

De høyrehendte surrer også med speilvendte bokstaver og tall, surrer i skriveretning mm.

For dem er det jo ikke feil, kun en mestring.

Hvordan gjøre det riktig lærer de sakte men sikkert på skolen.

Og det nytter ikke å omvende venstrehendte ;)

Jeg har gitt mine i høyrehånden kun for å sjekke. De bytter raskt over og Eldstemann har ikke gjort annen siden 1.5 års alderen.

Skrevet

Det heter ikke keivhendt forresten. Alle dere høyrehendte blir jo 'keivhendt' for meg ;)

Anonymous poster hash: 7a8f5...bc9

Hadde vært fint om du kunne svare på spørsmålet, ikke kritisere.

Han er keivhendt for de som skriver med høyre.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at de venstrehendte gjør noe forskjell der enn høyrehendte.

De høyrehendte surrer også med speilvendte bokstaver og tall, surrer i skriveretning mm.

For dem er det jo ikke feil, kun en mestring.

Hvordan gjøre det riktig lærer de sakte men sikkert på skolen.

Og det nytter ikke å omvende venstrehendte ;)

Jeg har gitt mine i høyrehånden kun for å sjekke. De bytter raskt over og Eldstemann har ikke gjort annen siden 1.5 års alderen.

Takk for svar :)

Kommer ikke til å prøve å få ha høyrehendt nei :)

Skrevet

Min sønn er venstrehendt, men har aldri skrevet fra høyre mot venstre. Noen speilvendte bokstaver blir det uansett om du er venstre eller høyrehendt i den alderen. Går seg til når han blir gammel nok;) For han er det ikke skriving nå men tegning, pga de kopierer det de ser.

Anonymous poster hash: 48520...bc1
Skrevet

Min sønn er venstrehendt, men har aldri skrevet fra høyre mot venstre. Noen speilvendte bokstaver blir det uansett om du er venstre eller høyrehendt i den alderen. Går seg til når han blir gammel nok;) For han er det ikke skriving nå men tegning, pga de kopierer det de ser.

Anonymous poster hash: 48520...bc1

Takk for svar :) 

Han kopierer ikke, han skriver navnet sitt og mange bokstaver uten å se etter noe.

Legger også merke til når han tegner at streker og lignende starter han alltid med fra høyre mot venstre.

Men som du sier, går seg vel til :)

Skrevet

Jeg har to høyrehendte barn og ett venstrehendt. Ingen andre venstrehendte i familien som jeg vet om, så er litt nytt for meg. Han som er venstrehendt er også 4,5 år. Han skriver mange bokstaver nå, og tegner utrolig sikkert og nøyaktig! Har lest et sted at venstrehendte er mer kunstnerisk anlagt enn høyrehendte, og med mine barn ser det i hvert fall ut til å stemme :-)

Speilvende bokstaver gjør mange barn langt inn i skolealder, så hadde ikke bekymra meg noe ved denne alderen!

Anonymous poster hash: 37e1d...7b3
Skrevet

Min jente på fem gjør det samme! Har egentlig ikke tenkt noe over det, bare antar at det er fordi det er lettere?

Skrevet

Har ei venstrehendt jente på 7. Hun skrev en del speilvendt da hun var yngre, men jeg tenkte vel at de fleste barn gjør det. Lenge siden hun sluttet med det.

Anonymous poster hash: 80251...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...