Gå til innhold

8 år og hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 8 år.

Er det OK om hun er litt hjemme alene?

Det jeg tenker på er feks på lørdag, slik at jeg kan dra på treningsstudio.

At hun er alene fra feks 11 til 13 ?

Og på søndag,  at hun er alene hjemme fra 12 til 14??

Hun har av og til vert hjemme alene i 20 minutter mens jeg har vert på butikken.

Men 2 timer?

Er det for lenge for en 8 åring?

De 2 timene innebærer at jeg kjører 2 mil på trening, trener 1 time, og kjører 2 min heim.

Bør da 8åringen ha en mobil tilgjengelig?

Blir litt usikker jeg.

Anonymous poster hash: b9f36...862
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente på 8 år er ofte alene . Hun vil ikke være med på butikken og når vi skal litt rundt . Dette går helt fint. Og hvis det er noe hun lurer på eller vil ha, så ringer hun alltid oss.

Det kommer an på hvor moden hun er og om hun vil det selv .

Anonymous poster hash: 06738...193

Skrevet

Hun Må ha telefon tilgjengelig.

Også må du høre med hun om hun vil det og om hun tør.

Vår 8 åring øver på og være hjemmealene.han stor koser seg men jeg ringer med gjevne mellomrom.og vi går igjennom hva han skal gjøre om det ringer på og i tilfelle brann.

Låser alltid døren.

Han har kansje Max vært hjem i 1-1,5 time til nå og han synes d er topp.

Skrevet

Mine barn har vært alene hjemme fra de var 6 år gamle, men bare en kort sund om gangen i starten da. Da de var 8 år kunne de fint være alene i noen timer.

Dersom hun aldri har vært alene hjemme før, så ville jeg nok ikke begynt rett på 2 timer og så langt unna, men at du f.eks. jogger en 20-30 minutters tur i nærområdet. 8-åringen må selvsagt ha en telefon tilgjengelig! Om det er fasttelefon eller mobil spiller ikke noen rolle, men hun må ha en telefon som hun kan ringe fra dersom det er noe. Det bør også være noen i nærheten hun kan gå til dersom hun blir redd, eller det oppstår en krise og du er et stykke unna.

Videre må du selvsagt snakke med henne om hun vil være alene, og så gjennomgå hva hun skal gjøre i ulike tilfeller. Hva om det brenner? Hva om du er uheldig og kutter deg med en kniv? Barnet ditt må vite, og trene på, hva hun skal gjøre i diverse forholdvis sannsynlige krisesituasjoner.

Anonymous poster hash: 1a8b5...c2d
Gjest Sekretøsa
Skrevet

når jeg var 6 gikk jeg hjem fra skolen og var hjemme alene i mange timer før det kom noen andre hjem. Selvom det ikke var optimalt gikk det da helt fint.

Telefon, og tilgang på mat, så er mye gjort :) Og selvsagt fint om hun synes det er greit selv :)

Skrevet

Han her blir 8 til sommeren, han har sluttet på sfo. Han får hjelp av søsken om morgenen til å komme seg opp og smøre mat (jada, han burde sikkert greid dette selv). Så ringer en av oss hjem og sier fra når han må gå. Dette gjelder 1-2 morgener i uka. Så går han hjem fra skolen og er alene hjemme i ca 30 min til far kommer hjem etter skolen. 1-3 dager i uka. Dette går helt fint hvertfall. Han har mobil tilgjengelig, får ikke ha besøk.

Anonymous poster hash: 8430c...f67
Skrevet

Min var 5 og et halv da han måtte være alene ca 20 min før jeg kom hjem fra jobb. Han låste seg inn og ringte meg. Av og til lekte han utforbi i Hagen.

Han har likt dette. Synes han er stor og ansvarsfull :) nå er han 9. Er gjerne hjemme 2 til 3 timer. Av og til alene eller med kompiser. Ringer meg når det er noe.

De vokser på dette :)

Anonymous poster hash: 21f91...a27

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: e2f19...b16

Skrevet

Jeg gjorde også som sekretøsa. Men jeg var 7 år. Jeg hadde ansvar for å gjøre meg klar til skolen og komme meg til skolen tidsnok. Jeg skulle også gå hjem og var alene i flere timer før enten far, mor eller min 3 år eldre søster kom hjem.

Det handler egentlig mest om modenhet. Er barnet klar for å være alene? Er det greit for barnet? Storesøster har trent lenge på å være alene og kunne fint vært hjemme alene i 2-3 timer. Hun er 8 1/2 år og har egen mobil.

Hun lyger og kan lett finne på en del tull. Så hun er ikke moden for å være hjemme alene lenge og ta ansvar og jeg stoler ikke helt på henne.

Lillebror liker godt å være hjemme alene, men kan ringe 5 ganger på 30 min om han kjedet seg og blir redd når det mørkner. Han er 6 1/2 år og har også egen mobil.

Jeg lager ofte niste til dem og sjekker alltid at telefonen virker og gir gode beskjeder før jeg går.

Skrevet

For å si det sånn, det hadde ikke vært meg som lot 8 åringen min være hjemme alene så lenge.., og vurderer du det i det hele tatt, så bør barnet ha en mobil som hun kan håndtere , også under stress..

Og skulle det skje noe, så ligger alt ansvaret på deg. Ser du villig til å ta den sjangsen , så kjør på

Anonymous poster hash: 2815e...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...