Gå til innhold

Samboer med offshorejobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut frustrasjonen et sted, er så sliten at tårene snart triller..

Har en samboer som i flere år nå har jobbet offshore uten fast rotasjon, og jeg er så lei av dette livet vi lever at jeg snart gir opp.

Jeg jobber i utg.pkt 100%, men på denne tiden av året er det "krav" om ca 100 overtidstimet i tillegg. Vi har to barn sammen, ett barnehagebarn og ett skolebarn. I periodene han er borte er det et stress uten like for å rekke SFO og barnehagen og i tillegg fritidsaktiviteter som eldste går på. Hverdagen er hektisk og jeg føler hele tiden at jeg såvidt har hodet over vannet. Har null overskudd til andre ting enn barna og å holde huset i orden. Er så sliten når kvelden kommer at det ofte hender at jeg legger meg når barna er i seng. Dette betyr jo at mitt sosiale liv = null, noe som sliter på forholdet til mine venninner. Hvem gidder vel å være venn med noen som aldri har overskudd til å ta tlf/svare på mld/være med på sosiale sammenkomster. Hjelper ikke så mye på at jeg ikke har så mange som kan sitte barnevakt heller.

Det største problemet vårt er at samboeren min ikke setter pris på den innsatsen jeg faktisk gjør når han er på jobb, han bare forventer at det skal være slik. Han forventer også at jeg skal gjøre like mye husarbeid/stell som han, om ikke mer, når han er hjemme på fri. Selv om han faktisk har FRI når han er hjemme. Leverer barna på skole og i bhg, og disponerer dagene sine selv. Får jo ALDRI hentet meg inn igjen heller, for når han kommer hjem så må jeg jo jobbe inn overtiden, så da e det som regel jobbing til fem-seks-sju tiden på kvelden.

Forholdet skranter veldig. Jeg er så negativ, og så lei av hverdagen vår at jeg ikkje vet hva jeg skal gjøre.. Han påstår at han overhodet ikke ønsker at vi skal flytte fra hverandre, men jeg ser ikke enden på dette. Det er forresten flere ting enn bare jobbsituasjonen som spiller inn.

Er der flere her med menn som jobber offshore? Noen som vil dele deres erfaringer med meg? Akkurat nå føler jeg at jeg overdramatiserer alt og jeg sikkert har mistet litt perspektiv på ting..

Anonymous poster hash: 3eb84...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg hushjelp/vaskedame :D

Anonymous poster hash: 38ded...6f6

Skrevet

Min samboere jobber offshore bare at min har fast rotasjon.

I begynnelsen hadde vi det litt som dere, han sov til langt på dag og når jeg kom hjem fra jobb var han så vidt våknet og han hadde dermed ikke gjort en dritt, ikke ryddet, vasket klær osv.

En dag fikk jeg rett og slett nok når jeg kom hjem fra jobb og han lå å sov fremdeles. Jeg dro dynen av han og ba han pelle seg ut, for jeg orket ikke å være moren hans. Det gikk vel et lys opp for han der og han har beklaget seg mye i ettertid.

Vi har en ordning på at første natten så skal han få sove ut, da tar jeg barna og levere de i bhg/skolen. Når han er hjemme er det han som står for matlagingen de fleste dagene, han støvsuger, vasker gulv, vasker klær osv. Noen dager kjører han meg på jobb også leverer han barna på skolen/bhg. De dagene jeg kjører selv til jobb så tar han seg av barna, lager matpakker, kler på de og følger de.

At det ble slik det ble i begynnelsen er begges feil. Jeg stilte ingen krav til han og han trodde det var greit siden jeg ikke sa ifra. Men slik vi har det nå er deilig:) han kan legge seg når barna er levert hvis han er trøtt.

Mitt tips er å sitte deg ned med samboeren din og snakke ut. Du må bare få han til å innse at du kan ikke stå for alt, det går ikke i lengden. Hvis han ikke bedrer seg så hadde jeg kastet han ut. Hadde ikke orket å bo sammen med en mann som tar deg for gitt og tror han bor på hotell

Anonymous poster hash: 491df...515

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver HI. Min mann jobber heller ikke i fast rotasjon. Han gjør husarbeid og leverer/ henter barna når han er hjemme men vi havner ofte i krangel pga. at vi visstnok har forskjellige definisjoner av hva en "friperiode" betyr.

Han mener at han ikke skal trenge å gjøre mer enn meg når han har friperiode fordi friperioden er avspasering for de 14 dagene han har vært på jobb. Han mener at det er så mentalt og fysisk slitsomt å være på jobb siden de jobber 12timer hver dag, både dag- og nattskift og er helt isolert fra resten av verden. Og i tillegg er borte fra hjem, familie og ikke har noen mulighet for et sosialt liv.

Jeg på min side mener at jeg er i samme situasjon som han når han er på jobb. Jeg må, som deg HI, stresse for å levere, hente, lage middag osv, osv. Jobber 100% noe som er vanskelig å kombinere i den perioden man har eneansvaret for barna. Og hver kveld etter leggetid er jeg "isolert" hjemme.

Så jeg "later" meg kanskje litt når han endelig kommer hjem. Men hvorfor skal jeg ikke kunne gjøre det?

Når han kommer hjem og har "friperiode" så må jeg fortsatt jobbe 100%. Når skal jeg ha friperiode??

Det er også vanskelig for meg å planlegge helgeturer og lignende som er lengere frem i tid, for plutselig befinner han seg på jobb og da MÅ jeg være hjemme og ta meg av hus og barn.

Anonymous poster hash: 9511a...10a
Skrevet

Er du revisor HI?

Anonymous poster hash: 26bb1...c7d

Skrevet

Er du revisor HI?

Dette er et anonymforum. Formålet burde aldri være å prøve å avsløre hvem som er bak anonymknappen.

Vis respekt for det.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Kjenner meg veldig igjen i det du nr 3 skriver, føler jeg blir isolert i de periodene han er borte, og kan aldri planlegge noe langt frem i tid. I tillegg så føles det som om han ALLTID er borte når vi blir invitert på noe.

Har sagt fra til samboeren flere ganger at jeg ikke takler hans forventninger, og at jeg syns han er forferdelig utakknemlig. Senest i går kveld..:( Men han er ikke enig. Fra hans perspektiv så gjør jeg ikke en jævla dritt. Om han etter krav/bønn fra meg har vasket huset så lever han på det flere uker frem i tid.. Det er som om han tenker at alt han gjør i huset og med barna er noe han gjør for meg, og ikke ser på det som sin del av huslige gjøremål.

Har akkurat kranglet igjen, så nå har jeg sagt jeg flytter ut. Orker ikke dette mer. Ikke at jeg tror at det blir så fantastisk å være alene, men da slipper jeg i alle fall all denne kranglingen/irritasjonen/forventningene:(

Skrevet

Tusen takk for svar!

Kjenner meg veldig igjen i det du nr 3 skriver, føler jeg blir isolert i de periodene han er borte, og kan aldri planlegge noe langt frem i tid. I tillegg så føles det som om han ALLTID er borte når vi blir invitert på noe.

Har sagt fra til samboeren flere ganger at jeg ikke takler hans forventninger, og at jeg syns han er forferdelig utakknemlig. Senest i går kveld.. :( Men han er ikke enig. Fra hans perspektiv så gjør jeg ikke en jævla dritt. Om han etter krav/bønn fra meg har vasket huset så lever han på det flere uker frem i tid.. Det er som om han tenker at alt han gjør i huset og med barna er noe han gjør for meg, og ikke ser på det som sin del av huslige gjøremål.

Har akkurat kranglet igjen, så nå har jeg sagt jeg flytter ut. Orker ikke dette mer. Ikke at jeg tror at det blir så fantastisk å være alene, men da slipper jeg i alle fall all denne kranglingen/irritasjonen/forventningene:(

Nesten så jeg er litt enig med deg. Hvis det alltid vil være friksjon pga dette og dere aldri blir enige så er det ingen vits å fortsette som par. Hvis dere går fra hverandre så kan dere hvertfall disponere tiden akkurat som dere selv mener er riktig.

Hans fritid vil bli betraktelig mye mindre hvis dere deler 50/50 på barna.

Lykke til :)

Skrevet

Utfordringen til menn med offshore arbeid er at de skjønner at friperioder er fri fra jobb. Ikke familien.

De har hatt fri fra familiens hverdag med ansvar og praktiske gjøremål når de var offshore (nei, det er ikke det samme med en telefon hjem hver dag). De må dermed yte en ekstra innsats i hjemmet når de har friperioder fra jobb for å kompensere på dette.

Anonymous poster hash: 2ff99...a35

Skrevet

Utfordringen til menn med offshore arbeid er at de skjønner at friperioder er fri fra jobb. Ikke familien.

De har hatt fri fra familiens hverdag med ansvar og praktiske gjøremål når de var offshore (nei, det er ikke det samme med en telefon hjem hver dag). De må dermed yte en ekstra innsats i hjemmet når de har friperioder fra jobb for å kompensere på dette.

Anonymous poster hash: 2ff99...a35

Og dette er de ofte uenige i. De mener at de ikke burde måtte kompensere for å ha vært borte fra familien og alt ansvaret det innebærer fordi de har en ekstra tung jobb offshore.

Skrevet

Er du revisor HI?

Dette er et anonymforum. Formålet burde aldri være å prøve å avsløre hvem som er bak anonymknappen.

Vis respekt for det.

Hvor mange revisorer tror du det finnes i Norge? Tror du at dersom HI sier hva hun jobber med, så er hun ikke anonym lenger?

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Hvor mange revisorer tror du det finnes i Norge? Tror du at dersom HI sier hva hun jobber med, så er hun ikke anonym lenger?

Så da var det jo i utgangspunktet et ganske så dumt spørsmål.

Skrevet

Må bare få ut frustrasjonen et sted, er så sliten at tårene snart triller..

Har en samboer som i flere år nå har jobbet offshore uten fast rotasjon, og jeg er så lei av dette livet vi lever at jeg snart gir opp.

Jeg jobber i utg.pkt 100%, men på denne tiden av året er det "krav" om ca 100 overtidstimet i tillegg. Vi har to barn sammen, ett barnehagebarn og ett skolebarn. I periodene han er borte er det et stress uten like for å rekke SFO og barnehagen og i tillegg fritidsaktiviteter som eldste går på. Hverdagen er hektisk og jeg føler hele tiden at jeg såvidt har hodet over vannet. Har null overskudd til andre ting enn barna og å holde huset i orden. Er så sliten når kvelden kommer at det ofte hender at jeg legger meg når barna er i seng. Dette betyr jo at mitt sosiale liv = null, noe som sliter på forholdet til mine venninner. Hvem gidder vel å være venn med noen som aldri har overskudd til å ta tlf/svare på mld/være med på sosiale sammenkomster. Hjelper ikke så mye på at jeg ikke har så mange som kan sitte barnevakt heller.

Det største problemet vårt er at samboeren min ikke setter pris på den innsatsen jeg faktisk gjør når han er på jobb, han bare forventer at det skal være slik. Han forventer også at jeg skal gjøre like mye husarbeid/stell som han, om ikke mer, når han er hjemme på fri. Selv om han faktisk har FRI når han er hjemme. Leverer barna på skole og i bhg, og disponerer dagene sine selv. Får jo ALDRI hentet meg inn igjen heller, for når han kommer hjem så må jeg jo jobbe inn overtiden, så da e det som regel jobbing til fem-seks-sju tiden på kvelden.

Forholdet skranter veldig. Jeg er så negativ, og så lei av hverdagen vår at jeg ikkje vet hva jeg skal gjøre.. Han påstår at han overhodet ikke ønsker at vi skal flytte fra hverandre, men jeg ser ikke enden på dette. Det er forresten flere ting enn bare jobbsituasjonen som spiller inn.

Er der flere her med menn som jobber offshore? Noen som vil dele deres erfaringer med meg? Akkurat nå føler jeg at jeg overdramatiserer alt og jeg sikkert har mistet litt perspektiv på ting..

Har det akkurat som deg :( Skulle tro jeg hadde skrevet det selv....

Anonymous poster hash: 3f59b...526

Skrevet

Men hvorfor i alledager skaffer kjøper dere ikke litt vaskehjelp??

Dere må jo se på hva som kan hjelpe dere i slike situasjoner! Jeg har ei svigerinne som framstiller seg selv på denne måten..... Det er alltid mye å gjøre for henne, hun er alltid sliten, kan aldri hjelpe andre - men tar hånda om du en gang gir henne lillefingeren. Hun er attpåtil gjerrig - for barnevakt hun må BETALE for vil hun ikke ha..... Kjenner jeg blirr provosert. Dere som har menn i offshore og i tillegg jobber 100% må da ha råd nok til å kjøpe dere hjelp!! Våkne opp!!!!!!

Anonymous poster hash: 18540...b39
Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Å, hvorfor det? Tror du jeg er interessert i å vite HVEM hovedinnlegger er?

Skrevet

Enig det må da være bedre å ha feks vaskehjelp en gang i uka enn å gå fra hverandre og bryte opp livene til barna pga krangel om fritid og husarbeid!

Anonymous poster hash: ea8e2...626

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Nei. Jeg tror du ville vite hvorfor hun var pålagt 100 overtidstimer.

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Jepp, og det kan stemme godt med jobb som revisor. Kunne da i så fall tenkt meg å vite litt mer om jobben, er interessert i dette yrket skjønner du.

Skrevet

Jeg kjenner et vennepar med mann som jobber i offshore. De har det kjempefint. Hun setter pris på at de har litt tid fra hverandre, slik at de får sjangse til å savne hverandre og blir som nytt kjærestepar hver gang han er hjemme. Men nå er jo han flink å hjelpe til også..riktignok later han seg de første dagene han er hjemme for å ta seg inn igjen. Men det er hun inneforstått med og de har ikke noe problem med det..

Det jeg reagerte på var faktisk din jobb!...som mor selv hadde jeg aldri klart å få den kabalen til å gå opp uten å være helt ødelagt, selv alene uten denne mannen. Du ville ikke vurdert å bytte jobb, eller snakke med legen om sykemelding for å ta deg inn igjen, eventuelt snakke med legen om omskolering, slik at du kunne fått deg et annet yrke..om du er klar og vil det da..

Far er vel borte i tre uker av gangen og selv alene ville jo du alltid ha problemer med å sjonglere barn og jobb i denne perioden. Du kunne jo også hørt med din mann og forklart at du er helt på nippet til å bryte sammen om han er villig til å finne seg en annen jobb som kan bedre situasjonen for dere...

Håper på det beste for deg. Lykke til!

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Jepp, og det kan stemme godt med jobb som revisor. Kunne da i så fall tenkt meg å vite litt mer om jobben, er interessert i dette yrket skjønner du.

Da får du lage en egen Tråd om det og kutte ut å kapre hi sin tråd, hi trenger svar på det hu sliter med meg ikke hjelpe deg og finne jobb.

Anonymous poster hash: 511f6...4be

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Da får du lage en egen Tråd om det og kutte ut å kapre hi sin tråd, hi trenger svar på det hu sliter med meg ikke hjelpe deg og finne jobb.

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Skrevet

Er du revisor HI?

Vis respekt for det.

Og det at du postet 3 like innlegg + annen anonym mange andre innlegg som heller ikke hadde noe med His innlegg å gjøre ikke kapret his tråd?

Andre må få spørre om det de vil til Hi uten at det stadig vekk kommer slike som dere som skal bestemme hva andre får spørre hi om.

Skjerp dere. Det er ikke dere som bestemmer hva det skal skrives om her og det bryter ikke med noen av reglene her inne.

Anonym nr: 26bb1...c7d   

Spør om det du vil :)

Anonymous poster hash: 041fc...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...