WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Han fikk forstoppelse oktober 2012 og har slitt siden da Skal gjøre en lang historie kort: Går på Movicol etter han fikk forstoppelse (fikk sår og spriåukken endetarm) Har sittet på do og gått litt i truse, men det er over et halvt år Siden nå Hele temaer truse og do bringer frem tristhet og tårer hos sønnen min, han er SÅ redd. Redd for å tisse på seg, tisse på utsida og ha uhell... Har små knerter i bleia hver dag, skifter ca 5 "bæsjebleier" og hver gang han har tissa. Er så mektig lei nå.. At man er utdannet pedagog og har er eldre barn som ikke har hatt noen problemer med bekiesljtt har ingenting å si her.. Han er virkelig er engangstilfelle. Har prøvd alt. Legen på sykehuset har sjekket han, ingenting fysisk feil. I fjor sommer tisset sønnen min på pedagogen enn av de gangene han satt på do. Etter dette har han nektet (sittet 5 ganger, men skal fort av). Han er sosial, mange venner, blir ikke mobbet for at han går med bleier, vifter omtrent med bleiepakka når han kommer med ny i bhg. Jeg syns så synd på han... Som sagt, har prøvd ALT. You name it... Vurderer hypnositør. Han er en "tenke-gutt", lurer på litt av hvert, men har mange venner og er en helt normal gutt. Har noen vært borti dette?! Er helt desperat! Han er snart 5 år og vi lå ha med bleier nør vi skal til byen?! Uff.. Er så lei .
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 22. februar 2014 Forfatter #2 Skrevet 22. februar 2014 Sorry skrivefeil! Går litt fort i svingene!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Huff, stakkars lille gutt. Jeg tenker at dette må behandles på samme måte som en behandler angst. Kanskje du har vært inne på tanken selv også. Har du googlet doskrekk? Anonymous poster hash: 422c1...302
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 kan du prøve å sette han på do uten å forvente noe? Med klær på og lokket nede i starten kanskje? Eller misforstår jeg problemet litt? Han kan sitte der og dere kan lese bok, snakke litt, pusse tenner eller hva det måtte være for å ufarligjøre selve doen?
Salvador Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Enig med #3, BUP kan sikkert hjelpe han med å bearbeide skrekken.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Er du SIKKER på at han ikke fortsatt sliter med forstoppelse? Små knerter i buksa så ofte, det tyder på forstoppelse. Legene kan iallfall ikke bare avfeie med at alt er bra. Er problemet mest psykisk ifht tidligere traumer pga forstoppelse så skal de også hjelpe evt henvise videre! Gå til legen igjen og KREV hjelp. Viktig at de hjelper dere med dette før skolestart tenker jeg. Og nei, han er ikke ett engangstilfelle. Det er andre som har slitt med sånne problemer før dere.... Anonymous poster hash: e3081...aa0
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 2. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2014 Takker for svar;-) Han vil ikke sitte på lokket med klær heller (har sittet på do før, men har ikke kommet noe). Skal prøve å ikke mase på han, ingenting funker. Skal snar snakke med legen igjen, noe må gjøres. Vurderer hypnose, men må snakke med legen først. Vet ikke hvor lenge han kan gå på Movicol?(Junior)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Først, bleien må bort. Han må få kjenne fysisk hvordan det føles å tisse på seg. Har dere brukte belønning, at han får en liten premie for eksempel? Anonymous poster hash: 235cf...764
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Slutt og kjøp bleier. Da må han bare. Og går han ikke på do, så får han kjenne hvor ekkelt det er med tiss og bæsj i buksene. Han er snart fem år, så det er på tide å slutte med tullet. Anonymous poster hash: e2140...581
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Hva med potte? Har fire barn selv, og tre problemfrie bleieavvenninger, men den ene sønnen min var også redd doen. Når du sitter helt anspent, niholder deg fast og knytter hver muskel i kroppen så er det ikke lett å bæsje altså... Han fylte 4 år i januar og ble bleiefri i påskeferien, så han var sen, men det som løsnet det hele var potte. Etter å ha bæsjet en lang bæsj på potta et par ganger var ikke bleie noe alternativ lenger og neste skritt ble doen, det gikk faktisk veldig greit. Nå høres det ut som ditt barn har litt mer hetta/angst enn det min sønn hadde, for min sønn tisset på do uten problemer (men måtte stå da, var sittingen som var problemet). Men det kan jo hende det er greit med potte likevel? Jeg synes selv potte er temmelig ekkelt og de andre barna har gått rett på do og aldri brukt potte, men med han ene var det potte som måtte til. Var mamma som mente vi skulle prøve potte, for broren min var visst helt lik, han satt på en pottestol foran TV da han var liten Har du prøvd å la han stå å tisse mens du styrer, jeg gjorde det til å begynne med her, holdt tissen og styrte strålen, etterhvert fikk de det til selv. Anonymous poster hash: cee58...2de
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Slutt og kjøp bleier. Da må han bare. Og går han ikke på do, så får han kjenne hvor ekkelt det er med tiss og bæsj i buksene. Han er snart fem år, så det er på tide å slutte med tullet. Anonymous poster hash: e2140...581 Problemet med disse barna er jo gjerne at da kommer det ikke noe i trusa heller, de holder seg til de blir så forstoppet at de får skader i tarmen... Det er ikke alltid så lett. Anonymous poster hash: cee58...2de
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Litt forskjellig du kan prøve: - Sitte "feil vei" på doen (med magen mot doryggen); det kan kjennes tryggere - Pass på at han har noe han kan sette beina på. Det er faktisk skikkelig vanskelig å få gått "skikkelig" på do når man ikke når ned til gulvet (tro meg, jeg er kort og har opplevd diverse doer som er festet for høyt på veggen ) - At han går på badet og "setter seg" når han skal gjøre i bleia og, slik at han venner seg til å gå på badet når det kommer noe. - At han må "skifte bleie" selv, iallefall tissebleiene. Anonymous poster hash: 34238...b8a
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Ikke begynn med å ta av bleie, da kommer han bare til å få mer panikk. Det høres ut som at panikken har kommet etter forstoppelse og uhell og da er det helt feil å gi mer panikk ved å bare ta av bleia. Vår ene sønn syns det var helt ok å sitte på do og det kom også noe i doen, men han fikk helt panikk når han hadde uhell, selv ute i hagen om sommeren med badebukse på, fikk han panikk. Vi ventet rett og slett til han var klar med å ta av bleia og han hadde ikke uhell etter vi tok den av, så det er fullt mulig å avvenne uten å bare ta av bleia. Har dere bare vært hos fastlegen eller har dere blitt henvist videre? Vi ble henvist til sykehuset da vår sleit med forstoppelse en periode. Vi kom vel egentlig ikke frem til noe mer, men det ga seg av seg selv etterhvert hos oss, men jeg vil tro de har bedre tips enn fastlegen og at de bedre kan undersøke om alt virkelig er ok. Anonymous poster hash: 74d15...9ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå