Gå til innhold

Barn med leddgikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har det? Mistenker at datteren min kan ha det, selv om hun ikke er mer enn 20 mnd. Hun begynte å gå da hun var nesten 15,5 mnd, litt sent men innenfor normalen. Nå er hun 20 mnd og går greit, men hun går veldig stivt. Hun bøyer ikke knærne noe spesielt når hun går, og mister balansen fort. Hun springer ikke enda, men kan gå litt fort. Barnehagen har også sagt at hun har stive bein, men at hun fungerer bra ellers. Hun er mye trøtt og blir fort sliten. I barnehagen kan hun sove 3 timer om ingen vekker henne, og hun sover 12-13 timer på natten. 

Hun kan få feber uten andre tegn på sykdom og hun har dager der hun bare vil bæres. Går hun rundt i stuen kan hun finne på å sette seg ned og ta seg på føttene mens hun sutrer og sier au. Ville dere sjekket det opp, eller ventet til 2 års kontrollen med å nevne det til helsesøster?

Anonymous poster hash: 7f5c5...17d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barneleddgikt. Ble oppdaget i 3 årsalderen fordi jeg haltet. Ene benet var litt kortere enn det andre bla. Har hatt det lett i forhold til mange andre.

Leddgikt eller ei, jeg ville ikke ventet et halvt år med å gå til helsesøster. Ring og ta det opp med helsestasjonen og hør hva dem anbefaler. Følg med på om datteren din får hovne ledd. Er det barneleddgikt i nær familie?

Trenger slettes ikke å være barneleddgikt. Kan være noe annet eller rett og slett ingenting.

Anonymous poster hash: f6a48...41e

Skrevet

Det er ingen med barneleddgikt i familien som jeg vet om ihvertfall. Kan jo hende hun bare er litt sein motorisk og at hun vil mykne opp i bevegelsene etter hvert. Synes bare det er litt rart at hun tar seg rundt føttene og sier au, og at hun ofte er så trøtt og sliten. Er du blitt bedre nå som du er voksen, eller sliter du med det fremdeles? Skal ringe helsestasjonen til uken og høre hva de har å si. HI

Skrevet

Det er ingen med barneleddgikt i familien som jeg vet om ihvertfall. Kan jo hende hun bare er litt sein motorisk og at hun vil mykne opp i bevegelsene etter hvert. Synes bare det er litt rart at hun tar seg rundt føttene og sier au, og at hun ofte er så trøtt og sliten. Er du blitt bedre nå som du er voksen, eller sliter du med det fremdeles? Skal ringe helsestasjonen til uken og høre hva de har å si. HI

Hei, jeg har også hatt barneleddgikt. Var mye trøtt og sliten pga lav blodprosent, og hadde vondt i ledd.

Jeg hadde ikke ventet, men bedt om å få snakke med lege. Er det barneleddgikt så er det medisiner og forebyggende tiltak de kan gi ungen din - det er ikke nødvendig at hun skal ha vondt. Man ser dette fort på prøver.

Det kan også være voksesmerter.

Men dra til legen, for barneleddgikt er VONDT. Jeg måtte til fysioterapeut hver morgen før jeg begynte på skolen for å myke opp leddene. Det eneste "positive" med å ha hatt barneleddgikt, er at jeg har en smerteterskel som er kjempehøy :)

Anonymous poster hash: d68be...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...