Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Vi er to voksne og ett barn på 10 mnd + 3 barn annenhver uke. Rimelig middag? Anonymous poster hash: d2f3e...0c4
38_Bergen Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 ja, det var ikke mye om det skal vare til ut mars? Er det alltid slik?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Halvannen måned nesten?? Da må det bli mye noodler fra europris. Anonymous poster hash: 1dcac...b9d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Hvis det ikke er sånn at det må være supersunt, så finnes det jo mye å ta av Grønnsakslasagne Supper med pølsebiter/ maxiboller/ fiskeboller - brød og smør ved siden av Billige fiskepinner med potetmos Kjøttdeig og spaghetti Pannekaker Kjøp sånne 2-kilos poser med kyllingfilet, brukes bla til nudler, grønnsaker og woksaus Kjøp kjøtt på halv pris pga dårlig dato og hiv i fryseren. Jeg Gjør det ofte, aldri fått surt kjøtt. Kjøp first price brød. Anonymous poster hash: 53e81...260
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Kjøp brødblanding og spar penger! en blødblanding 13 kr tror jeg det var, og da får du 2 brød.I stedetfor 1 for 20 kr !! Anonymous poster hash: 3acfb...8d5
Salvador Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 helt forferdelig følelse å ha såpass lite igjen...! Kjenner meg godt igjen, men vi er ikke like mange som dere, da. Vi klarte oss på 1000kr i matbudsjett en mnd, men da var vi bare 2 og spiste lite og ikke så veldig sunt. :s Vi bakte brød selv, og det ble mye pasta og tomatsaus. First Price har mye billig, ikke like godt, men helt greit. Tror vi kjøpte 2kg poteter til 30kr, de var ikke vasket, men det var da poteter Brokkoli er ikke så dyrt, og grønnsaksblanding (amerikansk blandig tror jeg det heter, er fryst) koster 20kr. Vi brukte god tid i butikken, og vurderte hele tiden om det vi plukket virkelig var noe vi trengte. Melk, ost og kaffe ble luksusvarer som vi kjøpte bare en gang i blant.
38_Bergen Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Når det er så trangt, sånn røft 81,- dagen (37 dg) på en familie på den størrelsen, kan det bli en utfordring. Dere skal ha bleier og diverse utenom? kan lage noen enkle oppskrifter til dere som dere blir mette av, som dere kan duplikere, har vært der..så er ganske ekspert på besparelser når det må til! Jeg handler alltid på rema1000 for der er de jevnt over ganske billig. Det kommer i handy når du skal gjøre store innkjøp. Små handling hver dag blir ganske dyrt til slutt Basis varer å ha i skapet, velg det som er rimeligst på pris såklart i forhold til mengde: Potetmos poteter Hermitiserte tomater tomatpure mel salt + pepper, provence krydder, flaket chili, hvitløkspulver og gastromat spagetti eller pasta i flere varianter for variasjon hønse buljong (maggi e best) risnudler sukker oliven eller solsikke olje smør (foretrekker tine smør) pakker med brun saus frosne grønnsaker som lapskausblanding, erter, gulerøtter og rotgrønnsaker soyasaus 2 enkle sausoppskrifter: Fløtesaus: smelt smør til det er gyllent, visp en spiseskje mel, jevn ut med 1 kube hønsebuljong smeltet i 250 ml kokt vann (2 kuber til 500ml om du vil ha mer saus)....tilsett 1 dl kremfløte og skvis 1/3 sitron og ha i..smak til med gastromat. passer til kjøtt, fjærkre og hvit fisk. Spagettisaus: 2 bx hermetiske flådde tomater 1 bx tomatpure hvitløkspulver provencekrydder ha i et par ts med sukker for å balansere bitterheten fra pureen og tomatene griljermel tomatsaus til pizza på samme måten, bare kutt ut de flådde tomatene og ha en ekstra med puree istedet Når dere har så lite penger så kan dere ikke tenke så mye på kvalitet på kjøttdeigen osv, velg den rimeligste...men av vane styrer jeg alltid unna svin. potetmos og kjøttdeig grateng: stek kjøttdeig, ha den i brun saus og om dere vil litt tilsett litt sjampignon, gulerøtter og løk. Topp med potetmos. 180 grader i ovn ca 15-20 min eller til potetmosen er gyldenbrun..om dere vil ha ost på toppen ha på aluminiumsfolie til de siste 5 min ta den av slik at osten blir gylden. kinesisk: her kan dere vri med å bytte ut hovedingrediensen fra kylling, biff, svin, eller kongereker kok risnudler for seg selv, avkjøl i kaldt vann lag til klart buljong (250ml og 1blj) stek klart grønnsaker i olje og soyasaus (1/2 ss) stek kjøttet eller rekene til det er nesten klart, ha i buljongen, la det putre bittelitt bland alt sammen og tilsett litt chiliflak for litt variasjon kan dere noen ganger tilsette sweet chilisaus tomatsuppe på pose sammen med kokte egg er rimelig og godt..for litt mer "mat" kok makaroni utenom å ha i mini flutes rundstykkene på rema1000 er billig og gode å ha til supper, frokost og skolemat kyllingsuppe hel rå kylling fra rema som du steker selv (69,- 1300 gr)...denne kan du både få suppe og en kinesisk middag ifra stek ferdig kyllingen på 180 grader i 70 minutter, krydre den før steking med salt og pepper..legg gjerne noen bacon skiver dekket over kyllingen på toppen for ekstra smak (sprø og god og kan spises etterpå;-), eller hell over et par ss smeltet smør. kok klart litt risnudler kok opp så mye mengde vann du tror vil dekke behovet for suppe til alle sammen, men 1,5 liter med vann til ca. 5-6 kuber hønsebuljong... ha i lapskausblanding når det er klart, så har du i de ferdige nudlene og kyllingen helt til slutt, til suppen får et lite oppkok igjen Fish`n Chips lag potetbåter av poteter gni inn med olje og ha på flaksalt og provencekrydder, inn i ovnen til de er klare på 200 grader på rema 1000 får du mye fin rimelig fisk "fersk" og fra frys...velg hvit fisk til dette ha en bolle med 2-3 knekte egg, tilsett mer om du trenger..avhengig av hvor mye fisk du vil lage.. ha en bolle med salt, pepper, mel og griljermel dypp fisken først i egg, så i griljerblandingen, stek på mellom middels og høy varme i en blanding av olje og smør, vend forsiktig flere ganger til gylden og sprø ungene vil like det med bare ketchup eller barnaise til..remulade til dere voksne om dere liker det, eller spicy/mild tacosaus:-) Quiche Maizena sin paideig blanding eller den som du får kjøpt ferdig fersk rullet opp (tror de heter "nå"..de har pizzabunner i samme) ildfast paiform strø litt saltflak i bunnen og legg over paideigen..stikk noen hull med gaffel i bunnen på deigen ha i en lett vispet blanding av 3 egg, 3 dl kremfløte ha i fersk brokkoli i små biter eller stekt sjampignon og hva du egentlig måtte ønske av fyll...ha i f.eks. litt av den stekte kyllingen (pleier også å bruke eventuelt bog, eller kalkun på boks skjært i tærninger, topp med mozarella ost stek på 225 grader i ca 20-25 min du får hel ørret i frysen på rema1000 rimelig tin denne, rens og skyll...krydre med salt og pepper og legg sitronskiver på innsiden stekes med folie på 180 grader i ca.25-30 min avhengig av størrelse på fisk..sjekk om den løsner lett fra skinnet godt med bare kokte poteter, raspede gulrøtter og agurk og bare rømme med litt sukker i:-) deilig sammen med salat, eller bare alene:-) flere middager...hmmm, gjerne bare den stekte kyllingen til hjemmelaget potetbåter og fløtesaus fløtepoteter som tilbehør til div: poteter i skiver kremfløte blandet med provencekrydder, gastromat og hvitløkspulver..ost til topping om dere vil, men trengs ikke i ildfast form ved 225grader til potetene er møre..ha aluminiumsfolie som lokk oppå puh, dette tok tid..håper du får bruk for det:-) Velbekomme og lykke til. Om budsjettet er så trangt, så skulle dere vel kanskje vurdert å få matpenger av sosialetaten/nav....vet det er kjipt..men bedre enn å ha mat enn å sulte
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Tusen takk skal skrive dette ut Neida, det er ikke hver mnd det er sånn.. men jeg fikk utbetalt 2000 kr mindre denne mnd enn beregnet, så da blir det sånn desverre Skal ha meg en runde på rema1000 bleier kommer utenom ja, men vi bruker firstprice el rema sine, er de som fungerer best på babyen Anonymous poster hash: d2f3e...0c4
Papegøyeblomst Skrevet 22. februar 2014 #10 Skrevet 22. februar 2014 På Rema har de 500g pasta til under 4 kr 2 kg kyllinglår (8stk) til 45 kr En pose grønne erter til 5 kr Firstprice har 18-eggs-kartong for ca 30 kr Billigmiddager for meg er havregrøt, omelett (bare pisket egg m evt rester av gr.saker/ost), pannekaker ( pleier å spe ut mine med havregryn, så blir de mer mettende), pasta m tunfisk eller ostesmørbrød (tørt brød, osteskiver og evt skinkepålegg i vaffeljernet). En pose m 2kg ris kan jo varieres med all slags grønnsaker og kjøtt
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 dytt Anonymous poster hash: 32838...8d3
38_Bergen Skrevet 22. februar 2014 #12 Skrevet 22. februar 2014 Tusen takk skal skrive dette ut Neida, det er ikke hver mnd det er sånn.. men jeg fikk utbetalt 2000 kr mindre denne mnd enn beregnet, så da blir det sånn desverre Skal ha meg en runde på rema1000 bleier kommer utenom ja, men vi bruker firstprice el rema sine, er de som fungerer best på babyen Anonymous poster hash: d2f3e...0c4 Tusen takk skal skrive dette ut Neida, det er ikke hver mnd det er sånn.. men jeg fikk utbetalt 2000 kr mindre denne mnd enn beregnet, så da blir det sånn desverre Skal ha meg en runde på rema1000 bleier kommer utenom ja, men vi bruker firstprice el rema sine, er de som fungerer best på babyen Anonymous poster hash: d2f3e...0c4 Det høres bra ut:-)....så at griljermel..som skulle vært under basis varene er kommet inn i spagettisausen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå