Gå til innhold

Hvor mange her har en periodontitt-diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det vil si at dere har anlegg for betennelse i tannkjøtt, må ha rensing hos tannlege jevnlig og får refundert deler av summen dere betaler?

Jeg lurer fordi at jeg selv har hatt dette i ti år, og har påfallende mange venninner som har fått samme beskjed - til tross for tilsynelatende perfekte tenner..

Lurer på om tannleger er rundhåndede med diagnosen..

Har selv fått beskjed om at det ikke er fare for tanntap, men at jeg må følges opp for forebygging oftere enn andre.

Anonymous poster hash: e029d...31b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg aldri har hatt hull - hverken i melketennene eller i voksen alder..

HI

Skrevet

Vet det var veldig vanlig før i tiden, og at dette er smittsomt. Og mange tannleger ga jo dette til sine pasienter fordi de ikke gjorde rent utstyret de brukte.

Vet at mannen min har det, og går til spesialist. Ikke fare for tennene faller ut der heller, men han har fått mindre lommer av å pusse med kitosan.

Kan jo være at noen tannleger jukser med diagnose. Men vi bruker jo samme tannlege nå og har gjort det i 10 år.

Anonymous poster hash: 5e151...59b

Skrevet

Periodontitt er en folkesykdom.

Jeg har mange unge pasienter med begynnende festetap. Diagnosen stilles etter helt bestemte kriterier. Man er etisk ansvarlig overfor pasient og NAV at dette stemmer, som med alt annet vi gjør hver eneste dag på jobb.

Det finnes vel råtne egg i hver bransje. Jeg kan kun uttale meg om mitt eget virke.

Tannlege

Anonymous poster hash: e1f1c...043

Skrevet

Takk for svar

Men hva er grunnen til at det er så mange unge som får dette i dag? Har det alltid vært slik? Jeg opplever at folks oppfatning er at dette er en sjelden og veldig alvorlig diagnose..

Statistisk sett må det bære mange, når 6 av mine venninner har fått beskjeden og går jevnlig til rens og sjekk. Tror tannlegen min nevnte 30% av voksne..

Det er helt greit for meg med en slkk oppfølging. Tannlegen min sier at så lenge jeg følger forebyggende behandlingsplan så trenger jeg ikke bekymre meg, selv om hun selvsagt ikke kan gi garantier frem i tid..

HI

Skrevet

Er det smittsomt??

I mitt tilfelle har jeg fått beskjed om at heg har større tannsteinproduksjon enn normalt og at det er dette som skader tannkjøttet..

HI

Skrevet

Det er flere grunner til at man får periodontitt. Ikke alltid jeg umiddelbart kan se hvorfor en pasient er rammet.

Her er eksempler: arvelighet, anatomi, dårlig munnhygiene, systemiske sykdommer som diabetes eller hiv, infeksjon med en hissig bakterie. Da sykdommen er bakteriell betinget kan man kanskje tenke seg at den kan være smittsom, men dette er såvidt jeg vet ikke bevist. Stor tannstrnsdannelse kan påvirke sykdommen i negativ retning. Tannsten retinerer plakken slik at det blir vanskeligere å holde rent.

Skrevet

Det er flere grunner til at man får periodontitt. Ikke alltid jeg umiddelbart kan se hvorfor en pasient er rammet.

Her er eksempler: arvelighet, anatomi, dårlig munnhygiene, systemiske sykdommer som diabetes eller hiv, infeksjon med en hissig bakterie. Da sykdommen er bakteriell betinget kan man kanskje tenke seg at den kan være smittsom, men dette er såvidt jeg vet ikke bevist. Stor tannstrnsdannelse kan påvirke sykdommen i negativ retning. Tannsten retinerer plakken slik at det blir vanskeligere å holde rent.

Røyking er vel en av de største synderne?

Anonymous poster hash: 7aab5...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...