Gå til innhold

Hva med arv og samboerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren eier hus, 50/50. Vi har et barn sammen.

Jeg spyttet inn 100.000 kr i egenkapital da vi kjøpte oss leiliget sammen. Han hadde ingen ek. Vi satte likevel opp 50/50 fordi han skulle pusse opp leiligheten (vi betalte 50/50 på utgiftene til oppussing, men han gjorde alt arbeid).

Da vi solgte satt vi igjen med 400.000. Kjøpte hus, og satte opp 50/50 her også og lot være å tenke mer på hvem som hadde ek og ikke.

Uansett. Vi bor i huset og fikk barn sammen. Nå har jeg arvet 500.000kr. Hvis jeg spytter dette inn i boligen, og det blir slutt mellom oss, går han ut av forholdet med halve arven min siden vi ikke er gift? Eller?

Bør jeg kontakte noen, og hvem i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener bestemt at det alltid er særeie på arv.

Anonymous poster hash: 07574...38b
Skrevet

Ok. Noen som vet hvor man sjekker dette?

Skrevet

Lag samboeravtale og gjensidigtestamente.

Få hjelp av en advokat så dere er sikker på det blir korrekt :)

PS. Ja uten noen kontrakt eller dokumentasjon så kan du i verste fall "få" del av arven din. For på papiret deler dere både hus og lån 50/50...

Anonymous poster hash: becf2...5a3

Skrevet

Særeie for arv gjelder bare gifte.

For samboere eier alle det man selv har skaffet, det er ikke noen lov om fordeling ved brudd. Om hi bruker sine penger til å betale ned på felles gjeld på felles bolig uten noe form for avtale så eier de fortsatt 50/50 hus og lån.

De må derfor lage en samboeravtale.

Men en samboeravtale gjelder bare så lenge partene lever og må derfor suppleres med et testamente.

Anonymous poster hash: becf2...5a3

Skrevet

Kontakt advokat og få ting i rette former, ingen selvfølge dere arver hverandre heller.

Overaska over at folk ik tenker på om ting ryker, spesielt med barn involvert.

Anonymous poster hash: 79cda...152

Skrevet

Kontakt advokat og få ting i rette former, ingen selvfølge dere arver hverandre heller.

Overaska over at folk ik tenker på om ting ryker, spesielt med barn involvert.

Vi har alt på stell med livsforsikringer og testamente, så det tenker jeg ikke mer på. Lurte bare på dette med arv og evt brudd, for samboerkontrakt har jeg vært sløv med.

Skrevet

Last ned en samboeravtale fra f.eks. dinepenger.no. Gå igjennom denne med din samboer, og før opp det som er viktig for dere. Dere må begge skrive under på avtalen, også må dere må ha 2 vitner som skriver under på at kontrakten er gyldig, og at dere begge er enige om den. Dere trenger altså ingen advokat for at avtalen skal gjelde ved et brudd. Viktig at du fører opp at de 500 000 du har fått i arv skal tilfalle deg ved et evt. brudd. 

Anonymous poster hash: dae8a...2fe
Skrevet

Bra alt er på stell ved testamente og kontrakter. Vet at jeg ikke ville at min ex skulle fått mer av hus enn han har betalt på, di pengeme du spyttet inn bør gå til deg og barn selv om han pusser opp. Du bidrar vel du å, el har barna.

Gaver og arv fra din familie bør du og barn dra nytte av ved et brudd, min mening iallefall.

Skrevet

Bra alt er på stell ved testamente og kontrakter. Vet at jeg ikke ville at min ex skulle fått mer av hus enn han har betalt på, di pengeme du spyttet inn bør gå til deg og barn selv om han pusser opp. Du bidrar vel du å, el har barna.

Gaver og arv fra din familie bør du og barn dra nytte av ved et brudd, min mening iallefall.

Vi hadde ikke barn den gang, så jeg var på besøk hos venninner mens han jobbet i leiligheten. Så de 100.000 "deler" jeg gladelig. Men hadde jeg gjort det i dag med en baby på 11 mnd hadde jeg ikke "delt" de ved et evt brudd nei ;)

Men føler arv er viktigere enn egne sparepenger da. De pengene betyr mer for meg, og det er viktig at de ikke sløses bort. Noe jeg lett kan gjøre med egne sparepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...