Gå til innhold

Bidrag ved 50% fordeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet bor 50% hos mor og 50% hos far og samboer.

Kan mor kreve bidrag hos far fremdeles?

Har det noe å si om far har samboer?

Anonymous poster hash: 7797d...4ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, mor kan ikke kreve bidrag sa nei. Alle utgifter i forbindelse med barn deles jo da 50 %. Dere deler barnetrygd og kan annethvert år ha skatteklasse to.

Anonymous poster hash: b6b21...82d

Skrevet

Har ingenting å si om far har samboer.

Skrevet

Helt sikker?Har ikke noe med lønn å gjøre?

Hun vil jobbe minst mulig for hun orker ikke jobbe, så dermed mener hun far skal betale bidrag pga inntekt.....

Skrevet

Det har med lønn å gjøre, jo. Hvis den ene forelderen har lav inntekt, må den andre betale barnebidrag ved 50-50 omsorg, avhengig av hvor mye den andre parten tjener. Bruk bidragskalkulator på NAV sine sider så får du klarhet i hvor mye.

Anonymous poster hash: 13c97...096
Skrevet

Hvis inntektene er veldig forskjellig så kan mor få bidrag.
Har et vennepar hvor mor må betale bidrag til far selv ved 50/50, så ikke alltid mor som tjener dårligst.

Anonymous poster hash: 04ae5...3d8
Skrevet

Om mor jobber eller ikke, skal da ikke gå utover far. Hvis mor har hovedomsorgen, skal selvfølgelig far betale bidrag. Det bidraget er en viss prosent av hans lønn. Det har ingenting å si hva mor tjener!! Mener hun at far skal forsørge henne også?? Mors lønn har ALDRI noe å si når der gjelder eventuelle bidrag. Men hvis mor har lav lønn, kan hun selvfølgelig søke overgangsstønad, bostøtte osv, men dette har ikkeno med far å gjøre.

Skrevet

Men det er jo ganske urettferdig når det er latskap som gjør at mor ikke VIL jobbe....og hun mener hun kan leve på far til barnet.......:S  Har prøvd å letet på nav.no, men finner ikke noe

Skrevet

Ser nå at andre har svart noe annet enn meg, så hvis dette stemmer, så beklager jeg. Da har jeg fått feil opplysninger!!

Skrevet

Det har med lønn å gjøre, jo. Hvis den ene forelderen har lav inntekt, må den andre betale barnebidrag ved 50-50 omsorg, avhengig av hvor mye den andre parten tjener. Bruk bidragskalkulator på NAV sine sider så får du klarhet i hvor mye.

Anonymous poster hash: 13c97...096

og hvor riktig er det at far skal betale bidrag for at mor ikke gidd å jobbe? kan jo ikke være riktig!?

Skrevet

Om mor jobber eller ikke, skal da ikke gå utover far. Hvis mor har hovedomsorgen, skal selvfølgelig far betale bidrag. Det bidraget er en viss prosent av hans lønn. Det har ingenting å si hva mor tjener!! Mener hun at far skal forsørge henne også?? Mors lønn har ALDRI noe å si når der gjelder eventuelle bidrag. Men hvis mor har lav lønn, kan hun selvfølgelig søke overgangsstønad, bostøtte osv, men dette har ikkeno med far å gjøre.

Dette er totalt feil!

Men uansett om mor er lat eller om det er grunner dere ikke vet om som gjør at hun ikke jobber er uvesentlig for NAV når det beregnes barnebidrag. Tjener far mye mer enn mor kan det være slik at han må betale noe i bidrag. Det har noe med at barnet skal ha det like godt hos begge foreldre.

Anonymous poster hash: 61a37...55d

Skrevet

Dette er totalt feil!

Men uansett om mor er lat eller om det er grunner dere ikke vet om som gjør at hun ikke jobber er uvesentlig for NAV når det beregnes barnebidrag. Tjener far mye mer enn mor kan det være slik at han må betale noe i bidrag. Det har noe med at barnet skal ha det like godt hos begge foreldre.

Anonymous poster hash: 61a37...55d

Skrevet

men det er jo grusomt urettferdig!At far må betale for at mor ikke orker jobbe mere enn hun MÅ. :s Det virker ikke som far har noen rettigheter...

Skrevet

Man kan kreve bidrag ved 50/50 også. Størrelsen på bidraget avhenger av både mors og fars inntekt. At far har samboer teller også siden han da deler bolig med annen voksen (men hennes lønn igjen teller ikke). Om mor ikke gidder å jobbe, kan far kreve å få skjønnslignet henne, opp i mot 80 % av hva en normal lønn for henne ville verdt.

Men bruk bidragskalkulatoren på nav.no, så får dere en pekepinn :)

Skrevet

men det er jo grusomt urettferdig!At far må betale for at mor ikke orker jobbe mere enn hun MÅ. :s Det virker ikke som far har noen rettigheter...

La meg gjette..... Du er fars nye kjæreste?

Anonymous poster hash: bfa77...e89

Skrevet

Jeg er den anonyme som svarte tidligere, som noen av dere har påpekt har skrevet feil. Og jeg har tydeligvis fått feil opplysninger!! Til HI: beklager at jeg gav deg feil info, men trodde faktisk det jeg skrev var riktig. Vet om flere med 50/50 der den ene parten tjener veldig mye mindre enn den andre, også der den ene er uføretrygdet. Ikkeno ekstra bidrag der. Men det skal kanskje mye til??

Men jeg ser igrunn delvis logikken. Har selv 50/50 med mine barn. Jeg tjener mye mindre enn min eks, men får ikke noe bidrag av den grunn. Barna har dyre fritidsaktiviteter, men eksen betaler det meste, fordi han har råd til det. Jeg har ikke råd til å betale halvparten, og det er han klar over. Jeg er nok heldig som har en snill eks tror jeg... Ellers deler vi så godt vi kan på utgiftene, men han betaler nok mer, fordi han har så mye bedre råd enn meg.

Skrevet

Vi har 50/50, og jeg får bidrag fra far. Jeg jobber 100%, og han tjener nesten dobbelt så mye som meg.

Jeg har samboer, og det eneste han har hatt innvirkning på er dobbel barnetrygd. Det får jeg ikke lenger. Tror kanskje far får hele den doble barnetrygden, men er ikke sikker.

Skrevet

Men det er jo ganske urettferdig når det er latskap som gjør at mor ikke VIL jobbe....og hun mener hun kan leve på far til barnet.......:S  Har prøvd å letet på nav.no, men finner ikke noe

Det samme gjelder andre veien der faren er en latsabb og slubert og krever bidrag av mor som jobber og tjener gode penger.

Greit det er likt begge veier

Anonymous poster hash: 622e4...e76

Skrevet

Mor kan kreve bidrag av far om inntekten er veldig skjev. Men mor må da være ops på at hun er pliktig til å dekke alt av utstyr og klær for barnet. Så bedre å avtale seg imellom hvem som betaler hva.

Skrevet

Mor kan kreve bidrag av far om inntekten er veldig skjev. Men mor må da være ops på at hun er pliktig til å dekke alt av utstyr og klær for barnet. Så bedre å avtale seg imellom hvem som betaler hva.

Det er faktisk feil.

I en fordeling der det er 50/50 og mor/far får bidrag er denne personen IKKE pliktig å holde alt utstyr.

Dette skal fortsatt også deles 50/50

Anonymous poster hash: 622e4...e76

Skrevet

Jeg jobbet 50% (fikk ikke mer ) og da måtte far betale bidrag som om jeg jobbet minst 80% fordi mor ikke skal gå hjemme å subbe uten inntekt, sånn at far må betale mer. Så nei, det er ikke riktig at mor kan gå hjemme og få masse bidrag.

Anonymous poster hash: e124a...2ef

Skrevet

Vi har 50/50 og jeg betaler bidrag til far. Han er student og har lav inntekt. Og nei, far plikter ikke å stå for alt av klær og utstyr selv om han mottar bidrag. Vi deler 50/50 på det.

Anonymous poster hash: e1328...f0b
Skrevet

Det er riktig, foreldrene har vel stort sett bare plikter og ikke rettigheter i slike sammenhenger. Barnet derimot, har kun rettigheter.

Skrevet

Hvilke rettigheter er det du mener far mangler da? Retten til å slippe å betale for barna han har satt til verden?

For øvrig går dette begge veier, så dette har ikke noe med FARS rettigheter å gjøre.

Jeg er enig i at det hadde vært urettferdig om far måtte betale høyere bidrag fordi mor ikke gadd å jobbe, men slik er det altså ikke. Nav regner ut hvor mye mor burde ha hatt i inntekt når bidraget fastsettes. 

Men om far tjener vesentlig mer enn mor, så skal selvsagt han ta en større del av forsørgerbyrden. Slik er det også  når mor og far fremdeles bor sammen, den som tjener mest bidrar mest. Helt normalt.

Anonymous poster hash: d54e3...336

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...