Gå til innhold

Til dere som har erfaringer med barn og ppt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som skal utredes og vi skal nå fylle ut et skjema.

Bl.annet skal vi skrive hva vi ønsker at ppt skal hjelpe oss med og her kjenner jeg at jeg er litt usikker på hva jeg skal skrive og hva jeg "kan" be om.

Kan dere som har vært gjennom utredning forklare meg litt hvordan det foregikk og hva dere søkte om?

Det jeg vil skal skje her er jo å finne ut om barnet vårt har en diagnose, samt at barnet sliter litt med å holde roen på skolen, og da tenker jeg jo at en egen assistent hadde vært det beste. Kan jeg skrive at vi ønsker noe sånt, eller vil det først bli aktuelt om det går videre og det viser seg at barnet har en diagnose?

Har absolutt null erfaring med sånne ting og vet svært lite om ppt og alt annet ;)

Anonymous poster hash: 2f719...9e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi søkte hjelp hos PPT så gjorde vi det sammen med bhg.

Veldig ryddig og greit. Da ligger det også en faglig vurdering av barnet og det betyr litt.

Vi fikk innvilget pedagogtimer og assistent . Da han skulle over i skolen så var bhg, PPT og skolen på møte for å se på behovet videre.

Jeg er veldig fornøyd , vi har fått god hjelp :)

Jeg vil råde deg til å skrive søknaden sammen med kontaktlærer eller helsesøster på skolen. Evnt fastlegen deres.

Anonymous poster hash: f049e...10c

Skrevet

På spm om hva dere ønsker at ppt skal hjelpe til med, så er det tenkt at dere skal sortere litt, finne ut av hva som er barnets største utfordringer, på hvilke områder barnet trenger mest hjelp. Hvordan ppt kan hjelpe dere med det, slipper dere å finne ut av, det er deres jobb. En evnt diagnose kan ikke ppt finne ut av, da må dere til bupa.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Vi skal gjøre dette sammen med skolen, men har fått et skjema med et par spørsmål.

Antar at det blir et møte på skolen før det går videre.

Jeg vet at ppt ikke setter diagnoser, men det er vel de som henviser videre om de føler at det ligger noe bak.

Til nr 2 som svarte her: Kunne du gitt meg et eksempel på hva jeg kan skrive at vi ønsker. F.eks så har barnet vårt konsentrasjonsproblemer (Det er hovedproblemet), hva kan jeg ønske at de hjelper til med i en sånn situasjon?

Står helt stille for meg nå, er så mye å tenke på :P

Skrevet

Hvis hanEr konsentrasjon noe som skaper utfordringer for han i alle situasjoner i løpet av dagen? Dere kan feks skrive at dere ønsker tiltak som kan hjelpe han å komme igang med jobbing, eller til å holde fokus, eller til å få med riktige bøker i forhold til lekser, til å huske og holde på avtaler og mål osv osv. Hvilke tiltak som kan hjelpe han med de forskjellige tingene, er det ppt som må finne ut av :-)

Ppt har i utgangspunktet ikke henvisningsrett til ppt, da må du gjennom fastlegen eller barnevernet. Så hvis dere tenker at dere vil ha han utredet, hadde jeg skaffet en time hos legen og fått sendt en henvisning til bupa så fort som mulig. Dersom dere får komme inn til testing, vil de funnene som blir gjort her rappotert (med deres godkjenning) til ppt slik at de kan finne best mulig tiltak for deres gutt

Skrevet

Hvis hanEr konsentrasjon noe som skaper utfordringer for han i alle situasjoner i løpet av dagen? Dere kan feks skrive at dere ønsker tiltak som kan hjelpe han å komme igang med jobbing, eller til å holde fokus, eller til å få med riktige bøker i forhold til lekser, til å huske og holde på avtaler og mål osv osv. Hvilke tiltak som kan hjelpe han med de forskjellige tingene, er det ppt som må finne ut av :-)

Ppt har i utgangspunktet ikke henvisningsrett til ppt, da må du gjennom fastlegen eller barnevernet. Så hvis dere tenker at dere vil ha han utredet, hadde jeg skaffet en time hos legen og fått sendt en henvisning til bupa så fort som mulig. Dersom dere får komme inn til testing, vil de funnene som blir gjort her rappotert (med deres godkjenning) til ppt slik at de kan finne best mulig tiltak for deres gutt

Tuuusen takk for gode tips :)

Jeg visste ikke at ppt ikke kunne henvise videre.. trodde bare det tok lengre tid å komme til bup hvis man tok det den veien. Men da skal jeg prøve å få til en legetime. Så da er det egentlig sånn at skolen kanskje vil henvise til ppt for å få hjelp i forhold til skolesituasjoner da, og at vi som foreldre selv må ordne det om vi ønsker å sjekke for diagnoser?

Skrevet

Her var det ikke vi som sendte søknaden, men skolen. Vi bare skrev under. Vi hadde i forkant bedt skolen om å søke da siden det var det vi hadde blitt oppfordret til.

Anonymous poster hash: 9680d...3d8

Skrevet

Ja, det stemmer ganske greit det :-). Beklager alle skrivefeil, men er på hytta og skriver fra mobilen så det er en smule knotete ;-)

Skrevet

Hei :) Jeg er kontaktlærer, og vil selv anbefale deg å gå via fastlege for henvisning til BUP. Har selv foreldre i min klasse som har gjort nettopp dette. Er litt usikker på om man må gå via fastlege uansett for å kontakte BUP, det kan godt hende. BUP kontakter skolen for en uttalelse når de gjør sin utredning. Men oppmelding til Ppt er jo bra å få gjort, da disse samarbeider direkte med skolen og kan hjelpe med tiltak osv. Ppt gjør også tester. Skriv akkurat det dere føler for i skjemaet til ppt, hva barnet deres sliter med og hva dere trenger hjelp med. Kontaktlærer skal skrive en beskrivelse av hvordan eleven oppleves på skolen, noe som forhåpentligvis underbygger det dere skriver til ppt. Lykke til :)

Anonymous poster hash: a906a...4ad

Skrevet

Hei :) Jeg er kontaktlærer, og vil selv anbefale deg å gå via fastlege for henvisning til BUP. Har selv foreldre i min klasse som har gjort nettopp dette. Er litt usikker på om man må gå via fastlege uansett for å kontakte BUP, det kan godt hende. BUP kontakter skolen for en uttalelse når de gjør sin utredning. Men oppmelding til Ppt er jo bra å få gjort, da disse samarbeider direkte med skolen og kan hjelpe med tiltak osv. Ppt gjør også tester. Skriv akkurat det dere føler for i skjemaet til ppt, hva barnet deres sliter med og hva dere trenger hjelp med. Kontaktlærer skal skrive en beskrivelse av hvordan eleven oppleves på skolen, noe som forhåpentligvis underbygger det dere skriver til ppt. Lykke til :)

Takk for svar :)

Kunne ønske det var vanlig å få beskjed om dette. Hadde jeg ikke lest og spurt om sånt, så hadde jeg jo ikke hatt anelse om det i det hele tatt :P Jeg skal uansett snart i møte med skolen og da skal jeg ta opp dette og deretter bestille legetime :)

Skrevet

Jeg er kontaktlærereren som svarte deg rett oppi her, som du nettopp siterte. Du vet det sikkert fra før, men ALLE barn i den norske skolen har krav på opplæring etter sine forutsetninger. Får man en diagnose utløser dette ekstra ressurser. Da kan det hende barnet feks får en assistent, men det skal mye til for å få assistent...det er ihvertfall min erfaring. Hvis ikke barnet ditt får en diagnose, kan allikevel skolen og PPT skrive et enkeltvedtak slik at barnet får en IOP-individuell opplæringsplan. Da har du papirer på at barnet ditt har krav på ekstra ressurser. Dette kan være undervisning i liten gruppe, en til en undervisning, utstrakt bruk av data osv.

Men uansett, læreren og skolen, i samarbeid med PPT, hjelper til så godt de kan med de ressursene de har, uansett om barnet ikke får noen diagnose eller enkeltvedtak. Det har du krav på!!

Skrevet

Takk for ennå et svar til deg som er lærer :)

Jeg visste ikke at det må diagnose til for å få assistent. Hadde vel håpet at barnet kunne ha muligheten til å få det etter hvert når PPT kommer inn i bildet. (Tror det hadde vært kjempebra, hehe)

Men ja, uansett hva som er årsaken til problemene barnet mitt har, så er jo all hjelp og tilrettelegging positivt, og kanskje blir vi overrasket og finner ut at noe av det kan hjelpe :)

Jeg får vel bare krysse fingrene og håpe på det beste ;)

Skrevet

Det er ikke alltid man må ha en diagnose for å få assistent, men det skal mye til. Elever som feks kan være voldelige, kan utløse assistent rett og slett fordi de kan være en fare for seg selv og andre.

Skrevet

Det er ikke alltid man må ha en diagnose for å få assistent, men det skal mye til. Elever som feks kan være voldelige, kan utløse assistent rett og slett fordi de kan være en fare for seg selv og andre.

Skjønner.. barnet mitt er nok ikke til fare for noen i den grad.. Men sliter mye med uro/hyperaktiv, konsentrasjon (følge med og motta beskjeder, sitte stille i timen, høre på de voksne osv) og mangler impulskontroll.. Sliter ikke med sinne og den type ting.

Skrevet

Jeg er både lærer og mor til et barn som er helt på slutten av sin utredning. Nå varierer det sikkert litt fra kommune til kommune, men her i Bergen er det slik det fungerer:

1. Med mindre det er helt akutt du til PPT først og la dem teste det som de kan teste. Så må de skrive en rapport.

2. Rapporten fra PPT må du så ta med til fastlegen. Fastlegen må så utføre en somatisk undersøkelse og sende henvisningen til BUP.

3. BUP tar inn barnet og utreder det, og når endelig diagnose er stilt, får PPT en tilbakemelding.

4. PPT skriver så en sakkyndig vurdering som de sender til barnets skole.

5. Dersom den sakkyndige vurderingen viser at barnet trenger ekstra oppfølgning, skrives det en IOP som barnet skal følge og det kan da ha rett på assistent/spesialundervisning.

Det er med andre ord en lang og voldsom mølle man skal igjennom. Vi har vært i denne møllen i 2 år nå, men nå er vi endelig omtrent ferdig. Skal ha de siste møtene i kommende uke.

På spørsmål om hva du ønsker fra PPT, hadde jeg skrevet hjelp til hvordan barnet best kan ivaretas på skolen, og tips til hvordan dere kan følge opp hjemme.

Anonymous poster hash: 6f44f...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...