Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Vi har i året inn 860 000 før skatt, dette er inkludert barnetrygd for 2 barn. Vi har studielån på tilsammen 115 000, samboeren har 15 000 av de og er ferdig å betale det ned neste år. Ellers har vi ikke noe lån. Utgifter vi har i mnd er 4510kr for bhg/SFO. 1400kr studielån (totalt for begge ) 299kr mobil abonnement 435kr ansvarsforsiking på bilen 1200kr bensin 2000kr bompenger som vi betaler ca hver 3 mnd, da blir det 666kr mnd 750kr strøm, regner med den summen ikke forandrer seg så mye når vi kjøper leilighet. Bor i en dårlig isolert leilighet nå så bruker like mye strøm på våre 70kvm som min bror som bor i rekkehus på 150 kvm gjør i mnd 6500kr i mnd på mat og husholdningsartikler Dette utgjør 15760kr mnd så da sitter vi igjen med ca 30 000kr så dette rekker vel til boliglån og husleie? Er det noe jeg har glemt i regnestykket? Vi setter av 1000kr mnd som går til klær til barna når det trengs. Innboforsikring har jeg gjennom fagforbundet så det blir trukket fra lønnen min. Vi må vel ha livsforsikring på oss samt uføre forsikring, eller? Så dette kommer vel utenom. Kommunale utgifter blir jo dekket av det vi betaler i husleie når vi kjøper leilighet så det kan vi se bortifra. Noe mer jeg må ta med? Noen her som har eller har hatt 2,4 i lån? Hva hadde dere i inntekt? Vil kunne kunne klare å betjene et lån på 2,4mill når vi har utbetalt tilsammen 48 000kr mnd? Anonymous poster hash: 78bb2...744
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 klarer det - ja ville gjort det - nei Anonymous poster hash: 38370...e61
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 klarer det - ja ville gjort det - nei Anonymous poster hash: 38370...e61 Hvorfor nei? Er ikke sikkert vi kommer til å kjøpe noe for 2,4 men det er maks det vi kan få låne av banken. Er veldig takknemlig for tips og råd da vi er helt ny i gamet:) Hi Anonymous poster hash: 78bb2...744
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Ja,ndet hadde jeg gjort. Vi har selv lån på 4,6 mill med 1,4 i inntekt og det fint. Anonymous poster hash: 3e7ca...168
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 For meg ville dette blitt litt som å bo seg i hjel. Dere vil fint kunne klare det, men være avhengig av å tenke gjennom alt dere skal kjøpe/gjøre som koster penger. skulle bilen gå i stykker evt annet uforutsett dukke opp, vil det fort kunne knipe hardt. Tenker dere å få flere barn kan det feks hindre deg og gå hjemme et par ekstra mnd for å få det til å gå rundt med inntekt.. Vi har 1,1 inn og 2,2 i lån. Det synes jeg er mye, og vi må tenke oss om når vi bruker penger. Vi bruker usedvanlig(?) lite penger og har alltid til overs men det er aldeles ikke fett! Anonymous poster hash: 38370...e61
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 Ja, så absolutt! Skjønner ikke at det er et spørsmål engang! Jeg har lån på 2.2 mill med 500 000 i inntekt. Går kjempefint! Anonymous poster hash: d11c2...db7
SagflisiHåret Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 Ikke noe problem, ikke så ulikt oss.men tenk på mulig renteøkning.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Noen flere? Ser det er delte meninger her. Vi håper jo å få noe til under 2,4 såklart. Leilighetene i området vi vil bo går for 2- 2,2 mill. Så håper jo så klart at vi havner innenfor den summen. Vil ikke bo oss ihjel heller. Er første gang vi skal kjøpe bolig så er jo såklart usikker, men rådgiveren i banken mente vi kunne klare 2,4 Hi Anonymous poster hash: 78bb2...744
samlex Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 Det går fint. Vi har mindre inntekt og litt mer gjeld. Klarer oss greit i det daglige, men det begrenser seg med restaurant middager og turer på café. Jeg synes det likevel er verdt det, da vi betaler ned på lån og bruket penger fornuftig. Dermed jobber vi med å sikre oss selv økonomisk i femtiden. Huset taper seg ikke i verdi, men en middag ute gir lite avkastning sånn økonomisk sett😊
trollemor86 Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Vi har omtrentlig samme intekt som dere og sitter med et lån på 2,5. For oss er det problemfritt å jeg skjønner ikke at det nevnes over her at du vil bo deg ihel? Har tre barn og føler jeg kan kjøpe det jeg ønsker i hverdagen uten problemer. Har også råd til fine ferier hvert år. Vi betaler i underkant av 12000 på lånet hver mnd.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #11 Skrevet 21. februar 2014 Om dere tar høyde for oppussing og uforutsette ting, som tette sluk og ødelagt vaskemaskin, så bør det gå fint. Vi tok opp lån akkurat på grensa av hva banken kunne gå med på, og rådgiver satt opp et regnestykke jeg ikke syntes virket realistisk på oss. Men i etterkant ser jeg at de faktisk har peiling på hva de driver med, gitt. Det er alltid noe uforutsett som skjer med hus, uansett alder på dem. Og så bør dere også tenke på dagens boligmarked og renteutsikter. Om dere lever normalt sparsommelig bør det gå, men det er nok ikke anbefalt fra banken sin side. Husk: "Lytt til erfarne fjellfolk." Anonymous poster hash: c0c98...255
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #12 Skrevet 21. februar 2014 Ser virkelig ikke noe problem med et boliglån på 2,4 med den inntekten! Vi har ca 45 000 utbetalt i mnd og har boliglån på ca 2 mill, studielån på 170 000, sparer en del hver måned og lever godt! 😊 Anonymous poster hash: cf7f7...d4f
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 Vi har omtrentlig samme intekt som dere og sitter med et lån på 2,5. For oss er det problemfritt å jeg skjønner ikke at det nevnes over her at du vil bo deg ihel? Har tre barn og føler jeg kan kjøpe det jeg ønsker i hverdagen uten problemer. Har også råd til fine ferier hvert år. Vi betaler i underkant av 12000 på lånet hver mnd. Takk for oppmuntrende svar vi verken røyker, snuser, spiser ofte ute eller går ofte på byen. Vi har to barn, men ønsker ett barn til. Jeg når full ansiennitet om 2 år og stiger da i lønn med 30 000kr året. Samboeren min rykker opp i ansiennitet om 2 år og da stiger hans lønn med 20 000kr året. Så om 3 år har vi jo 50 000kr mer i året og vi tenker å få et barn til om 2-3 år så det skal nok gå fint det:) og når den tid kommer så trenger jo ikke eldste SFO lengre heller så da blir det ikke så altfor stor forskjell økonomisk. Hi Anonymous poster hash: 78bb2...744
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #14 Skrevet 21. februar 2014 Om dere tar høyde for oppussing og uforutsette ting, som tette sluk og ødelagt vaskemaskin, så bør det gå fint. Vi tok opp lån akkurat på grensa av hva banken kunne gå med på, og rådgiver satt opp et regnestykke jeg ikke syntes virket realistisk på oss. Men i etterkant ser jeg at de faktisk har peiling på hva de driver med, gitt. Det er alltid noe uforutsett som skjer med hus, uansett alder på dem. Og så bør dere også tenke på dagens boligmarked og renteutsikter. Om dere lever normalt sparsommelig bør det gå, men det er nok ikke anbefalt fra banken sin side. Husk: "Lytt til erfarne fjellfolk." Anonymous poster hash: c0c98...255 Takk for svar:) Nå har vi tenk på å kjøpe leilighet i borettslag så store utgifter som tak som lekker, skifte kledningen, bytte vinduer osv trenger vi ikke å tenke på. Men ja vi har tatt med i beregningen utgifter som hvis bilen må på verksted, vaskemaskin som ryker osv. Vi kommer ikke til å kjøpe noe oppussingsobjekt, det viktigste er at badet ikke er så gammelt da det er dyrt. Heldigvis har vi elektriker, tømrer, murer osv i familien så hvis vi trenger å pusse opp stiller de opp og hjelper oss gratis så da må vi bare betale for materialet, og det går det jo an å spare opp til. Ingen krise hvis kjøkkenet er fra 90 tallet en stund I følge banken så vil vi kunne klare et lån på 2,4. Men jeg har ikke satt meg inn i renteutsikter, så takk for at du sa i fra om det. Håper jo på å få noe rundt 2-2,2 mill da han i banken sa at det er det leilighetene går for i området hvor vi vil bo. Hi Anonymous poster hash: 78bb2...744
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #15 Skrevet 21. februar 2014 Det går fint:) Vi har 2,7 og da vi kjøpte hadde vi ca inntekt på 800 000. Anonymous poster hash: dacc6...d6e
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #16 Skrevet 21. februar 2014 Ser ikke problemet med og gjøre det nei er jo ikke lønnsomt i lengden uansett og leie noe Anonymous poster hash: d597b...422
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #17 Skrevet 22. februar 2014 For oss som bor i Oslo er det jo ikke lett å finne leilighet til under den prisen. Vi har mer lån enn dere, og det har de fleste jeg kjenner. Det går nok helt fint:) Anonymous poster hash: bf794...576
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #19 Skrevet 22. februar 2014 Vi hadde ganske nøyaktig lik samlet lønn som dere, pluss studielån på 100 000 da vi kjøpte hus i fjor. Lån på 2,4. Ikkeno problem!! Kunne fått mer, men det trengte vi ikke. Har også hørt om (og lest om her inne), andre som har endel mer i lån enn dette, og klarer seg fint. Lykke til på jakt etter leilighet Anonymous poster hash: ea9a4...b0e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #20 Skrevet 22. februar 2014 Anonym 8.11 her - som hadde likt utgpkt som dere og 2,4 i lån. Vi betaler drøyt 12000 i mnd nå, fordi vi har kausjonist på topplånet. Men topplånet betaler vi kjapt ned, så om 3 år synker mndkostnadene. Vi byttet også bank, og sparte ca 3000 kr i måneden på det... Så veldig lurt å "shoppe" bank altså, hør hva de kan tilby, er store forskjeller !! Er forresten tv/Internett også med i husleia? Det er en utgift jeg ikke ser... Årsavgift på bil? NRKlisens? Anonymous poster hash: ea9a4...b0e
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #21 Skrevet 22. februar 2014 Det går nok bra, men er det et poeng å låne mest mulig? Anonymous poster hash: 87340...cf0
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. februar 2014 #22 Skrevet 22. februar 2014 Vi har mer gjeld på litt mindre inntekt og klarer oss helt fint. Skulle sikkert hatt mer penger å sløse bort, men det koster å bo her vi bor :-)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #23 Skrevet 22. februar 2014 Det går nok helt fint Vi har ca det samme i lån. Jeg er student, har 1 år igjen - men økonomisk går det greit. Anonymous poster hash: 64030...e63
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #24 Skrevet 22. februar 2014 Noe er vel feil i regnestykket ditt? Hvorfor betaler du nesten ikke skatt? Ser ut til at det kan komme en overraskelse på selvangivelsen med dette oppsettet, med mindre det er andre uoppgitte faktorer her... Anonymous poster hash: 00abe...85b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #25 Skrevet 22. februar 2014 Noe er vel feil i regnestykket ditt? Hvorfor betaler du nesten ikke skatt? Ser ut til at det kan komme en overraskelse på selvangivelsen med dette oppsettet, med mindre det er andre uoppgitte faktorer her... Anonymous poster hash: 00abe...85b Jeg har lav inntekt, og det trekkes 7500kr skatt hver mnd, følger tabell 7105 og det har jeg gjort i alle år jeg har hatt denne inntekten og har aldri fått restskatt. Vi har også inn 5300kr i mnd som ikke er skattepliktig, barnetrygd x2 pluss en annen skattefri stønad.Mannen har samme tabelltrekk som alltid og han har heller aldri fått restskatt. Hi Anonymous poster hash: 78bb2...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå