Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #1 Skrevet 21. februar 2014 Informativ og lettlest artikkel om et tema som er vanskelig for mange: hvordan man skal opptre/forebygge i forhold til seksuelle overgrep av barn. http://everydayfeminism.com/2014/02/10-ways-to-talk-to-your-kids-about-sexual-abuse/ Har du vært/ er du bevisst hvordan du snakker med barnet i forhold til temaet? Hvordan snakker du med ditt barn? Anonymous poster hash: e2f19...95c Anonymous poster hash: e2f19...95c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #2 Skrevet 21. februar 2014 Hmmm, må vel bare innse at innlegget om villa paprika er singel eller ikke interesserer dib brukere mer enn mitt. Skuffa... Anonymous poster hash: e2f19...95c
Flettfrid og lilleprins Skrevet 21. februar 2014 #3 Skrevet 21. februar 2014 Barnet mitt er lite enda, så har ikke snakket om det. Kommer helt klart til å prate om det. Ha fokus på at hun kan snakke med meg om alt, at man må si nei når noe føles galt, respektere andres grenser og følelser osv. Selvsagt tilpasset alderen. Alltid aktuelt, men kanskje mest når det nærmer seg tenåra, og de begynner å utforske livet, kroppen og andre..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Jeg har lest artikkelen nå! Fin artikkel med gode poeng, og på en måte skjønner jeg at det er greiere å forholde seg til hvor mange puter Villa Paprika måtte ha i sofaen sin, for dette er jo virkelig ubehagelig! Jeg lovet meg selv den dagen jeg fødte en jente at jeg ikke ville være blind på det punktet. At jeg ville beskytte henne og lære henne opp ift grenser for egen kropp, og det var fint å lese at jeg har fulgt noen av punktene i alle fall. Tenk at de har størst risiko når de er fore år. Fire! Vanvittige mennesker i denne verden, altså.. Anonymous poster hash: 240dd...a20
Flettfrid og lilleprins Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Når de er under tolv, så er risikoen størst når de er fire! Men ends større risiko når de er over tolv. Sånn jeg tolket det i allefall.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 Huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet.. Sønnen min er snart seks år og jeg har enda ikke pratet med ham om det. Det er liksom så "fjernt". Må skjerpe meg. Anonymous poster hash: cda15...a23
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 Takk for at du delte linken. Veldig nyttig og ikke minst lærerikt! Vanskelig tema å forholde seg til, men glad du minnet meg på at jeg snart må begynne disse samtalene med mitt barn! Fikk noen gode tips der! Anonymous poster hash: 0274a...eaf
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Har ei på 3 år og vi har snakket om kroppen, om grenser, om hemmeligheter og slikt. Hun er liten, men ganske kompetent på det området. Anonymous poster hash: 70deb...e99
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 Likte ikke punktet med at hemmeligheter fortsatt er hemmeligheter når selv om de fortelles til foreldrene. Greit nok at det da kanskje er større sjanse for at barnet forteller hvis noe skjer, problemet r bare at når foreldrene får vite dette må jo de ta tak i det, og da vil barnet oppleve at hemmeligheten slett ikke var hemmelig når mor/far fikk vite den. Først lærer barnet, gjennom overgrepet, at folk generelt ikke er til å stole på Så tar det mot til seg å forteller,for å oppleve at det ikke kan stole på den det forteller til heller. Jeg tror det er bedre å snakke om gode og vonde hemmeligheter. Gode hemmeligheter er gøy, og de forteller man ikke til noen som ikke skal vite dem, men vonde hemmeligheter kan bli vondere av å holdes hemmelig, derfor er det greit å fortelle om vonde hemmeligheter. Så kan man forsikre barnet om at hvis det forteller en vond hemmelighet vil foreldrene hjelpe. Etterhvert som barnet blir eldre må man i tillegg flette betroelser inn i dette, man skal lytte til venner/venninner som forteller om ting som er vanskelig, og i utgangspunktet forteller man ikke en betroelse videre, men dersom man opplever at vennen/venninnen trenger mer hjelp enn man kan gi så er det greit å fortelle til en voksen. Det er også greit å fortelle til en voksen hvis man har fått vite noe man synes det er vanskelig å vite. Anonymous poster hash: c03bb...421
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2014 #10 Skrevet 21. februar 2014 Tusen takk for en bra artikkel. Har en kollega som går gjennom en tragisk hendelse nå, det viser hvor overraskende og brutalt slike hendelser kan være. Viktig tema. Anonymous poster hash: 499ba...d4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå