Gå til innhold

Skal sette inn spiral på tirsdag og jeg gruer meg så innmari :-(


Sjokoladebanan

Anbefalte innlegg

Vil absolutt ikke bli gravid igjen så har bestilt time for innsetting av spiral, men gruer meg så mye at jeg nesten vurderer å avlyse timen. Fødselsopoplevelsen sitter såpass i meg enda at jeg kjenner lite lyst til enda mer "grafsing oppi der". Er det noe smstillende jeg kan ta på forhånd for å lette ubehaget eller andre tips for at det skal bli minst mulig vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingentig du egentlig kan ta på forhånd av smertestillende, men kanskje litt Sobril hadde hjulpet? Eller drikk 2 glass vin først 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert P-stav? Den setter de i armen din, mye mer behagelig og du slipper at de skal inn "oppi der" :)

 

Anonymous poster hash: 907da...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok to ibux fordi jeg hadde hørt at det skulle være så forferdelig, men det var jo ikke vondt i det hele tatt! Jeg gruet meg også noe voldsomt på forhånd, men det var det altså ingen grunn til :) Lykke til!



Anonymous poster hash: 03a18...c65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tåler Ibux kan du ta en ibux og en paracet.

 

Hvordan du reagerer vet du faktisk ikke før etter du har satt den inn så det er egentlig ingen vits å grue seg på forhånd.



Anonymous poster hash: b459b...645
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel neppe sobril pga gruing for å sette inn spiral :P og kombinert med kjøring er vel hverken sobril eller vin noen god ide hehe. Har gått igjennom de ulike prevensjonsmidlene, og spiral er den beste løsningen for meg. Tåler ikke hormoner så godt så vil ha dem så lokalt som mulig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en paracet eller ibux 30 min før timen.. Ha med musikk å sette på ene øret for å koble ut litt.. Her var det ingen smerter, litt ubehag, en det virket mer som en tampong som har "beveget seg" så den sitter feil, enn et "inngrep" ;)



Anonymous poster hash: c8bd3...eee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ibux ja. Kan jo forsøke det. Hører mange si det ikke er vondt og andre si det motsatte så det kommer jo ann på sikkert. Vet ikke hvorfor jeg gruer meg slik, har jo gått igjennom en fødsel liksom. Husker bare hvor ubehagelig det var å sette inn ballongkateter ved igangsettelse sist så sikkert derfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg også veldig til å sette inn spiral, men ho var ferdig før jeg merket noe som helst :-) Gjorde ikke vondt i det hele tatt! Klamydiaprøve ved vanlig gynekologisk undersøkelse er verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente nesten ingenting når jeg fikk lagt inn hormonspiral for noen uker siden. Det eneste som var litt ubehagelig var spekelet :) Syns skrapingen ved celleprøve er langt mer ubehagelig! Men om du gruer deg veldig så anbefaler jeg deg å få lagt inn spiralen hos gynekolog, de gjør det hele tiden mens en fastlege som regel ikke gjør det oftere enn en gang i måneden.

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en pinex rett før. Jeg var som deg, vurderte å avlyse timen. Men det er jeg glad jeg ikke gjorde!! Hvar jo ikke vondt i det hele tatt. Leste MYE om hvor vondt det var på forhånd, men tror nok de fleste overdriver noe voldsomt :P Tanken på det er nok det verste, men fysisk vondt er det ikke :) Men vær forberedt på å blø leenge etterpå.. Det er det kjipeste. Jeg blødde i 2,5 mnd uten stopp, men nå har jeg ikke antydning til blødninger siste 2 mnd. Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg voldsomt, og med grunn. Fikk to valium av legen på forhånd(aldri tatt dette hverken før eller siden) I stolen satt jeg, kjempevondt å sette spiralen inn, jeg blødde som en gris, besvimte og da jeg våknet opp satt sekretæren og holdt meg i hånden. Jeg har hatt den i 5 år, og når den må ut, skal mannen ta en liten operasjon sørpå. Iissjjjjjj.

 

Anonymous poster hash: 985f1...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler heller ikke hormoner og reagerte på hormonspiral (mistet blant annet sexlysten). Så her bruker vi kun kondom (alternativet er kobberspiral, som selvsagt er mye sikrere, men vil ikke gå rundt og blø i tide og utide) ;)

 

Anonymous poster hash: 8910c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle gjøre vondt, etter å ha lest her inne, men det var ikke vondt i det hele tatt. Kjente faktisk ikke at den ble satt inn. Jeg gjorde det hos gynekolog. Vet ikke om det har noe å si.

Hadde litt ubehag i noen dager etterpå. Litt øm i livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk satt inn fikk jeg beskjed om at når en har hatt vaginal fødsel gjør det ikke så vondt. Har en ikke født, eller hatt ks er det verre. Det stemte for meg.

 

Anonymous poster hash: fa806...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt KS og fikk satt inn spiral på seksukerskontrollen.

Jeg grudde meg som en gal og glemte i tillegg å ta to Ibux slik jordmor anbefalte.

Det gikk utrolig bra. Jeg merket jo at hun fikset og ordnet litt der nede, men jeg kan love deg at det ikke var smertefullt på noe vis.

Pust og slapp av :) Masse lykke til og klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn spiral to ganger. Første gang var før graviditet og fødsel, og DET var ondt. Andre gangen var på 6-ukerskontrollen, og da gruet jeg meg masse siden jeg husket så godt hvordan det var første gang. Men da var det ikke vondt i det hele tatt. Har mye å si hvor lang tid det er etter fødsel tror jeg.



Anonymous poster hash: faf73...67c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det har blitt vondere med årene. Etter barn nr to var det ganske vondt. Etter barn nr tre sykt vondt. Må legge til at jeg generelt har blitt mer ømfintlig for smerte med årene uten at jeg vet hvorfor. Prøver å slappe av, men det hjelper ikke. Tok en paracet og en ibux sist, men hjalp lite. Mulig det hadde vært verre hvis jeg ikke hadde tatt noe. Neste gang blir det TRE glass vin først, noe jeg kommer til å informere gyn om ;) Kan hende du er av de som ikke kjenner noe særlig. Ikke grue deg på forhånd!

 

Anonymous poster hash: 4df9c...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at spiral ble satt inn etter KS sist og da er man jo ikke like åpen....

 

Anonymous poster hash: 4df9c...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at spiral ble satt inn etter KS sist og da er man jo ikke like åpen....

 

Anonymous poster hash: 4df9c...6c1

 

Min ble satt inn 9 mnd etter fødsel nr 2 og det var ikke smertefullt i det hele tatt :) Fikk gjort det hos gynekolog.

 

Anonymous poster hash: 49b53...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...