Gå til innhold

Legen kalte meg " noe overvektig".. slag i trynet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank, helt frem til jeg fikk mitt 3 barn. Har slitt med alvorlige spiseforstyrrelser da jeg var yngre, i 4-5 år. Vært innlagt flere ganger pga anoreksi.

Vært frisk i noen år.

 

Har vært syk det siste året, lagt på meg litt pga inaktivitet da jeg ikke klarer å røre så mye på meg. Har en BMI på ca 26 så er lettere overvektig, ser bare på meg selv som litt lubben men jeg vet jo at jeg godt kan gå ned noen kg.

 

Problemet nå er at jeg har gått rett tilbake til spise-minst-mulig-tenker på mat hele døgnet tankegangen.. har ikke rørt noe usunt siden legen sa dette. Er fast bestemt på å gå ned 10-15 kg så ingen noengang kan kalle meg overvektig igjen! Nå vil jeg nesten ikke gå ut eller ha besøk for jeg tenker at alle synes jeg er så feeeit..

 

Og jeg som var så stolt av at jeg ikke har sultet meg ned i vekt etter jeg fikk siste barnet, som jeg gjorde med de andre.. yngste er forresten 1,5 år.

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: a1f30...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler vel mer om din eget syn på deg selv, enn hva legen sa.

 

Hvis du vil ned i vekt, så trener du, spiser sunt, tenker på et sunt legeme fremfor bein som skal stikke ut.



Anonymous poster hash: daff9...f91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne legen burde hatt sparken, iallefall om han vet om historien din.

Dette har hverken du eller barna dine godt av.

Jeg hadde tatt en samtale med legen om hva han har gjort med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fantastisk at du har klart å komme deg over en alvorlig spiseforstyrrelse, DET er godt gjort, det! IKKE tenk at du skal sulte deg, eller at du ikke skal treffe andre osv. før du har gått ned i vekt, det er bare destruktivt. 

 

Vær stolt av det du har oppnådd og av at du har fått tre flotte barn! De siste kiloene kan ta tid å bli kvitt, men du er ikke mindre verdt av den grunn - fokuser på å bevege deg og spise sunt, ikke på sultekurer. De ødelegger så forferdelig mye... og jeg vet hva jeg snakker om, jeg har vært der selv. 

 

Stor klem til deg (og ingen til dumme leger, som slenger kommentarer ut av seg uten å vite noe som helst om hva du har vært igjennom før)



Anonymous poster hash: f12b6...dfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll på sykehuset pga helseproblemene mine (vil ikke utdype så mye mer), alle blodprøvene var fine men så sier plutselig legen "du er jo noe overvektig da, har for mye på magen spesielt" sånn ut av det blå.. rett etter hun hadde undersøkt meg (og derav så meg uten genser). Ble såå flau.. denne "magen" er jo etter barnefødslene.

 

TS 



Anonymous poster hash: fdd41...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er vitsen med å påpeke noe jeg allerede vet, bmi på 26 er jo ikke akkurat fedme heller? Mange har da litt ekstra på kroppen etter barnefødsler. Legen skulle bare visst hvor misfornøyd jeg er med meg selv og hvor mye jeg prøver å ikke gå opp mer eller helst ned.. det er sjelden jeg får trent pga helsa mi, prøver å gå turer når jeg orker.



Anonymous poster hash: fdd41...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette handler vel mer om din eget syn på deg selv, enn hva legen sa.

 

Hvis du vil ned i vekt, så trener du, spiser sunt, tenker på et sunt legeme fremfor bein som skal stikke ut.

 

Anonymous poster hash: daff9...f91

 

Ja, jøss. For det er virkelig så lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe galt med henne! Tror ikke folk forstår hva det vil å ha anoreksi både fysisk og psykisk.

Hvis legen vet bakgrunnen burde hun ikke si sånt. Det skjønner de aller fleste mennesker. Som noen andre her sier, ta dette opp med legen. Tror du hadde følt deg bedre hvis du fikk luftet frustrasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da også opplevd det av leger, men de mener jo ikke noe sårende med det. 

 

Det er jo rett og slett helt sykt hvis du velger å sette ditt liv i fare, dine barn til side og legge tilrette for nye runder på sykehus, fordi en lege forteller rene fakta.

Tenk deg om.

 

Du er sterkere enn som så.



Anonymous poster hash: daff9...f91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dette er da ikke spesielt uvanlig å oppleve hos legen. Jeg har hele livet blitt mobbet pga overvekt, noe som har hatt psykiske følger. Likevel må jeg bare godta at leger i alle mulige sammenhenger påpeker at jeg har fedme, er altfor tykk osv osv. Ingen som syns legen er en dust av den grunn, er da bare fakta. Syns det er tøft der og da, men må da bare ta seg i nakken å ta seg sammen. Slutt å sutre!

 

Anonymous poster hash: 80ac0...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talentløst av legen, men hun kjente sikkert ikke til historia di. Leger skriver og sier mye rart, så bare rist det av deg. Sikkert lettere sagt enn gjort, jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser men vet alt om teite leger. Min bMI er omtrent som din, går litt opp og ned. For noen år siden var jeg gravid med tvillinger. På kontrollen fikk legen et lurt smil. " Veit du hva som står i journalen din", sa han plutselig. " Det står at du har adipositas"

( det betyr sykelig overvektig) Noe som jeg aldri har vært, en feil altså. Fikk oss en god latter der både jeg og legen. Til slutt ba jeg ham om å fjerne det... "Nei vi lar det stå, dette var komisk" var reaksjonen fra min i overkant humoristiske gynekolog. :P

 

Anonymous poster hash: f631a...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre i at slik er bare livet. Du burde jobbe litt mer med deg selv om dette setter deg helt ut av spill. Er du 'frisk' burde ikke dette vippe deg helt av pinnen.



Anonymous poster hash: 6e6fe...a98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legen sa er da helt normalt! Wow, du må forandre syn på deg selv og skaffe hjelp.



Anonymous poster hash: c3cec...244
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere tolker litt i verste mening her....

Hvis dette var en lege på sykehuset så vet nok ikke vedkommende din forhistorie med anoreksi.

 

 



Anonymous poster hash: e55c5...d0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest overrasket over at en småbarnsmor som virker å ha total innsikt i egen sykdom. Klart å bli frisk og vet hva det koster og hva som ikke er bra og likevel velger å ødelegge seg igjen pga en kommentar.

 

 

Anonymous poster hash: d048b...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mindre fokus på en slengkommentar og litt mer fokus på barna kanskje? Hva oppnår du ved å se ut som et beinrangel forresten? Hvem skal beundre knoklene dine, mannen og barna? Du høres ut som en fjortis i hovedinnlegget ditt, håper du ikke overfører disse verdiene videre til barna dine!



Anonymous poster hash: 53052...181
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg tok en smule av i hovedinnlegget, skrev det i en blanding av ren frustrasjon og er også litt hormonell (mensen).. har ikke tenkt å slanke meg syk altså. Det hele var ganske overdrevet.

 

Synes uansett det var en unødvendig kommentar av legen. Mange sliter jo med noen få kg for mye etter barnefødsler uten at det utgjør noen helsetrussel akkurat.

 

Forresten ser jeg ikke ut som et beinrangel om jeg går ned 10 kg, men normalt slank med normal bmi på 22-23. 

 

Snakker aldri om slanking og kropp på en negativ måte foran barna. og snakker aldri om min egen kropp foran dem.

 

Hovedinnlegger



Anonymous poster hash: fdd41...3c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hva er vitsen med å påpeke noe jeg allerede vet, bmi på 26 er jo ikke akkurat fedme heller? Mange har da litt ekstra på kroppen etter barnefødsler. Legen skulle bare visst hvor misfornøyd jeg er med meg selv og hvor mye jeg prøver å ikke gå opp mer eller helst ned.. det er sjelden jeg får trent pga helsa mi, prøver å gå turer når jeg orker.

 

Anonymous poster hash: fdd41...3c9

Ja, legen skulle bare visst. Problemer er at leger ikke er tankelesere. De sier det som det er. Magefett er noe av det verste for helsen, og noe av det vanskeligste å bli kvitt. Tro du meg, jeg har det selv etter 2 svangerskap.

 

Jeg har hatt anoreksia i 10 år, "frisk" i snart 8 år. Jeg kunne fint latt en kommentar eller to sette meg igang igjen, for anoreksia er en livsvarig sykdom. Men jeg lar meg ikke knekke like lett nå. For nå har jeg bare. De trenger sin mor oppegående, ikke syk.

 

Så hvis du føler dette knekker deg, så hjelp nå, ikke om 14 dager. Da er du for godt igang, og sulten føles for god. Hvis du føler du kan kjempe uten hjelp, så gjør det. Ikke sitt i egne tanker, spis litt mat og ta en god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke legen har vært frekk, det er sikkert en grunn til at hun sa det hun sa, og påpeker sikkert fakta. At du har noen kg for mye, og for høy bmi er jo kanskje relevant i denne sammenhengen( sykdom) Tror hun kanskje ville gjøre deg klar over det? Mange ser ikke selv at de er overvektige. Men jeg forstår at det var tungt for deg grunnet historien din. Det beste hadde vært om du sa i fra da, men skjønner det nødvendigvis ikke er så lett. Men, hvorfor treffer dette deg? Fordi du selv mener det samme? Ønsker du å gå ned? At mange er store etter fødsler er bortforklaringer, du må droppe det, og fokusere på deg selv! Hva vil du? Også må du ta de rette grepene for å nå målene. Om en slik kommentar knekker deg slik, synes jeg du bør få hjelp så du ikke havner i anoreksi fella igjen!! Du kan ikke styre ytre ting, f eks hva andre sier til deg, men du kan bestemme hvordan du skal takle ting. Kan du snu denne kommentaren til noe positivt? Eller heve deg over det? Det er bare vondt for deg om du skal la slikt ødelegge deg. Håper du tar gode valg for deg selv, lykke til.

 

Anonymous poster hash: 1691e...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...