Gå til innhold

Akupungtur som smertelindring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Noen her inne som har no erfaring med akupungtur som smertelindring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde det til førstemann, vanskelig å si om det hadde noen effekt, vondt var det lell!

De neste fødslene har nøkkelordet vært "bevegelse"! Jeg har gått og gått og gått! Og det har vært fine fødsler, med fin framgang og ikke behov for smertestillende. Det jeg kan anbefale er øreakupentur i forkant av fødsel, for å "tøffe seg opp". Det er om du har tro på alternativ behandling, selvfølgelig! Jeg går til en utrolig flink, og hun kan med nålene sine løse opp i stress, evt redsel, innestengt sinne osv.

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg slet med smerter i ryggen ("ryggtak") under riene, som ikke ga seg skikkelig når riene gikk over. Dermed hadde jeg mer eller mindre konstant veldig vondt, og det var slitsomt. Fikk satt nåler, bl. a. i ryggen, og de hjalp veldig på de ryggsmertene, men ikke så mye på riene forøvrig. Men for meg var det herlig å slippe smertene mellom riene, så jeg fikk slappet litt av. Anbefaler å prøve, for man har egentlig ingenting å tape. Veldig tynne nåler de bruker, så selv om man har sprøyteskrekk er det overkommelig. I verste fall er det bare å ta nålene ut igjen hvis man opplever dem som mer plunder enn hjelp.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Pei: øreakupungtur?? Høres forferdelig skummelt ut, men høres å ut som noe denne stressa hissigproppen skulle prøvd:p

Med min første var alt bare kaosx det gikk for fort og alle stressa meg opp, så tengte kanskje akupungtur var noe som var verdt å prøve denne gangen:)

Jolinda:

Akkurat det jeg tengte, at selv om det kanskje ikke virker under selve riene så kan det være til hjelp mellom og det skader uansett ikke å prøve:)

Hres kanskje dumt ut, men med flere tattoveringer og piercinger kan jeg virkelig ikke fordra nåler, er liv redd dem! Så er det som stopper tanken med å prøve akupungtur

Skrevet

Jeg prøvde det med førstemann, funket ikke for meg. Andre fødselen sverget jeg til pusteteknikk. Det funket som fy - skal jeg råde noen til noe så er det det! :)

Skrevet

Akupunktur fungerte ikke på meg, men som en annen nevnte så er pusteteknikk veldig bra. Utrolig glad jeg øvde på det:)

Skrevet

Jeg prøvde det til førstemann, vanskelig å si om det hadde noen effekt, vondt var det lell!

De neste fødslene har nøkkelordet vært "bevegelse"! Jeg har gått og gått og gått! Og det har vært fine fødsler, med fin framgang og ikke behov for smertestillende. Det jeg kan anbefale er øreakupentur i forkant av fødsel, for å "tøffe seg opp". Det er om du har tro på alternativ behandling, selvfølgelig! Jeg går til en utrolig flink, og hun kan med nålene sine løse opp i stress, evt redsel, innestengt sinne osv.

Lykke til!!!

Kjenner jeg fikk veldig lyst til å høre mer om dine fødsler... Jeg er gravid med nr tre, og har tidligere hatt fentanyl som smertelindring - noe jeg har opplevd at stopper riene :( Nå har jeg utrolig lyst til å prøve mest mulig naturlig fødsel, med god fremgang i stedet for at det plutselig stopper, og samler på gode råd :) Jeg har lyst til å prøve på dette med mye bevegelse og fokus på pust (som var det beste ved de andre fødslene)... :) 

Skrevet

Jeg prøvde det med førstemann, funket ikke for meg. Andre fødselen sverget jeg til pusteteknikk. Det funket som fy - skal jeg råde noen til noe så er det det! :)

Lyst å si noe mer om hva slags pusteteknikk? ;)

Skrevet

Hei "Sesilia"!

Nei, det er ikke noe mer hokus pokus enn at jeg har beveget meg under hele "forløpet". Fra første kynnere så var det ut å gå, først hjemme i nabolaget, så opp og ned i etasjene på sykehuset, siden i gangen på fødeavdelinga, og til slutt frem og tilbake inne på fødestua. De siste vonde riene, da hang jeg over senga, og så gikk jeg til neste ri. Når pressriene kom, først da klatret jeg opp i fødesenga. Men jeg har født alle mine i knestående, men jeg har hengt over den delen av senga som kan heises opp. Da har jeg også en jernstang å "holde fast" i, det kan man saktens trenge;-))) jeg har veldig tro på dette med tyngdekraft og bevegelse, så sant man kan! :-))

Skrevet

Hei "Sesilia"!

Nei, det er ikke noe mer hokus pokus enn at jeg har beveget meg under hele "forløpet". Fra første kynnere så var det ut å gå, først hjemme i nabolaget, så opp og ned i etasjene på sykehuset, siden i gangen på fødeavdelinga, og til slutt frem og tilbake inne på fødestua. De siste vonde riene, da hang jeg over senga, og så gikk jeg til neste ri. Når pressriene kom, først da klatret jeg opp i fødesenga. Men jeg har født alle mine i knestående, men jeg har hengt over den delen av senga som kan heises opp. Da har jeg også en jernstang å "holde fast" i, det kan man saktens trenge;-))) jeg har veldig tro på dette med tyngdekraft og bevegelse, så sant man kan! :-))

Tusen takk for svar :)

Hvor lang tid tok det da? De forskjellige fasene av fødselen? Brukte du ikke lystgass heller? Har du opplevd at det har gått lettere fra fødsel til fødsel?

:) Sist fødsel satt jeg alt for mye stille :P Omtrent fra 4-5 cm åpning, og det gikk seeeeint. Denne gangen skal jeg også prøve på dette med bevegelse og tyngdekraft! :) Suger til meg alle gode tips for god og effektiv fødsel!!!

Skrevet

Den tøffeste fødselen var definitivt den første, så har det gått kjappere og greiere:-) med sistemann hadde jeg økende rier fra morgen til kveld, reiste til sykehuset 20, på fødestua 21, og baby'n ute kl23. De har ikke lystgass på "mitt" sykehus. Ønsker deg masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...