Gå til innhold

Hva gjør man når man trenger tannlegebehandling, men ikke har råd til det? :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er en tann som det bare er igjen halve av. Den er til tider veldig vond, og jeg bør få gkprt noe med det før hele detter ut. Har ikke tillegg muligens noen småhull som bør fikses.

 

Dette regner jeg med blir veldig dyrt, og jeg har ikke disse pengene. Kan heller aldri tenke meg at jeg får noe støtte til dette.

 

Så hva gjør man da? Er detvikke slik at tannlegene vil ha betalingen med en gang?

 

 

Anonymous poster hash: 58c62...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tannleger har avbetalingsordninger. I tillegg er jeg ganske sikker på at man kan søke nav om støtte til nødvendig tannbehandling som dette, men det krever nok at du har virkelig liten inntekt.



Anonymous poster hash: 01684...75d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder får man delt opp regninga hos tannlegen, men ville spurt på forhånd. Har du noe du kan selge får å skrape sammen litt penger? Låne av familie? Evt kredittkort og betale innen fristen? Jeg Jar 45 rentefrie dager på mitt kredittkort i hvert fall. Evt så må man vel bare vente til man får råd.

 

Anonymous poster hash: 9830a...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ringe å høre om det er noen avbetalingsordning. Men, syns det er flaut å spørre om. Hvordan spør man om det når man ringer?

 

Har en del som må gjøres i kjeften, men den tanna som er delt i to vil vel koste så mye atcjeg ikke har råd til noe annet :(

 

Tror nok neppe jeg har mulighet til å få støtte og har ingen å låne av.

 

Anonymous poster hash: 58c62...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til man får råd er fint det om man ikke ender opp med å ligge og vri seg i tannverksmerter...

 

Anonymous poster hash: 58c62...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du synes det er flaut å be om hjelp. Samtidig tenker jeg at tennene dine er såpass viktig for den generelle helsa di, at du MÅ få gjort noe med dem. Jeg er ganske sikker på at det er mye vanligere å be om å få delt opp regninga hos tannlegen enn vi er klar over. Det er kanskje noe vi ikke snakker så mye om, hverken at vi har hull i tennene eller litt for lite penger. Samtidig er det aldri vanskelig å be bilverkstedet om å få dele opp den regninga, og bilen KAN faktisk erstattes med en ny om den slutter å virke. Det kan ikke tennene dine. Derfor tenker jeg det er best å legge seg ganske flat i dette tilfellet, og be om hjelp der den kan være å finne. Prøv NAV, de dekker faktisk tannbehandling i enkelte tilfeller.

 

Anonymous poster hash: 5c7b0...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg knakk to jeksler her for litt siden. De var kjapt fikset og kostet kun ca 1000 kr stk. Kom igjen, jo før jo heller! Lykke til!

 

Anonymous poster hash: d709c...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller har jeg måttet bruke kredittkort..... Ja da, bare halshugg meg for det, men jeg har ikke hatt noe valg... Kortet blir nedbetalt det, men klart det er dyrt!

 

Anonymous poster hash: 3ccca...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes det er flaut å be om hjelp. Samtidig tenker jeg at tennene dine er såpass viktig for den generelle helsa di, at du MÅ få gjort noe med dem. Jeg er ganske sikker på at det er mye vanligere å be om å få delt opp regninga hos tannlegen enn vi er klar over. Det er kanskje noe vi ikke snakker så mye om, hverken at vi har hull i tennene eller litt for lite penger. Samtidig er det aldri vanskelig å be bilverkstedet om å få dele opp den regninga, og bilen KAN faktisk erstattes med en ny om den slutter å virke. Det kan ikke tennene dine. Derfor tenker jeg det er best å legge seg ganske flat i dette tilfellet, og be om hjelp der den kan være å finne. Prøv NAV, de dekker faktisk tannbehandling i enkelte tilfeller.

 

Anonymous poster hash: 5c7b0...54d

Jeg har en passelig god inntekt, kaster ikke bort penger. Men noen ganger strekker rett og slett ikke pengene til.

 

Jeg gikk til NAV, og fikk godkjent 2000 som nødpenger på dagen ( brev du tar med til tannlegen ) og ble da sjekket av tannlegen og hun sendte til NAV at keh trengte det og det innen den og den tid. Jeg fikk innvilget 24000 i behandling. Eneste var at jeg måtte fullføre behandlingen innen den tidsramme tannlegen sa de skulle behandles.

 

Anonymous poster hash: b52dd...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal prøve NAV da? Ser liksom for meg at man må tjene nesten lik null for å få hjelp der til slikt. Også er det skikkelig flaut. Jeg har aldri hatt noe med NAV å gjøre før. Men, må vel bare finne meg i det.

 

Denne tanna er en tann som har blitt rotfylt før. Det har nok ikke vært vellykket, for det har vært en del problemer og vondter med den i ettertid. Nå knakk den... Må den kanskje trekkes? Jeg nekter å gå tannløs :( Hva skjer om den evt ikke er og få gjort noe med? Jeg vil ikke gå uten tann (jeksel) :(

 

Jeg har i tillegg tannlegeskrekk, så jeg er helt ødelagt av dette tannstyret.

 

Anonymous poster hash: 58c62...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løvemusene

Hvis du drar til samme tannlege som rotfylte den så kan du kanskje få det billigere. Fordi da har de jo ikke gjort jobben riktig! En tann skal ikke bare knekke? Syns du skal ringe og klage jeg! Og samtidig spørre om å dele opp regningen, når du først har fyrt deg opp... 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om du skal ha rett på noe fra NAV, så skal alle andre muligheter være prøvd. Bl. annet må man ha prøvd å ordne en nedbetalingsavtale, man må ha prøvd å få lån i bank og legge ved dokumentasjon på at man ikke får det. Du må også dokumentere alt av inntekter og utgifter, kontoutskrift, selvangivelsen osv.

 

Så er ikke "bare" å gå til NAV heller :)

 

Men dersom du velger å gjøre det, kan du be dem vurdere å gi det omstøte beløpet som lån (om de avslår å gi det som bidrag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg hi er bli i samme båt.. Her har jeg permisjon og mottar bare 8000kr ca i måneden, +barnetrygd da...

 

Ikke får jeg noe lån heller da jeg har fått betalingsanmerkning på en regning fra tannlegen i mai, så siden jeg ikke fikk betalt sluttet jeg å gå... Har to rotfyllinger som har falt ut og knekt av en tann.... Drit flaut, men jeg har ikke råd og til å betale ned betalingsanmerkningen en gang... 8000 kr i måneden er ikke mye når man har to barn, hus, mat, bhg, strøm og betale.... Det går nesten ikke rundt, bilen har jeg levert ifra meg :(

 

Du som hadde gått til NAV, var du med tannlegen og innom

Banken først?

 

Anonymous poster hash: fa470...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk akkurat en tann av akkurat lik grunn (Jeksel)
Jeg har bestemt meg for å ha et implantat. Det er dyrt, men holdbart. Behandlingen kan ta 8-9 måneder, og man kan da betale jevnt over den perioden hos de fleste tannleger.

Man kan ikke se at jeg har trukket tannen.



Anonymous poster hash: f8982...3b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For krisetilfeller; tannlegevakten, med giro.

De kan ikke nekte deg behandling der, og de kan heller ikke nekte deg å få med giro, så fremt du ikke har flere ubetalte regninger liggende hos de.

 

Jeg var nettopp på tannlegevakten selv. Dro 200kr på visa`n, og fikk resten på giro. Kan også deles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg hi er bli i samme båt.. Her har jeg permisjon og mottar bare 8000kr ca i måneden, +barnetrygd da...

 

Ikke får jeg noe lån heller da jeg har fått betalingsanmerkning på en regning fra tannlegen i mai, så siden jeg ikke fikk betalt sluttet jeg å gå... Har to rotfyllinger som har falt ut og knekt av en tann.... Drit flaut, men jeg har ikke råd og til å betale ned betalingsanmerkningen en gang... 8000 kr i måneden er ikke mye når man har to barn, hus, mat, bhg, strøm og betale.... Det går nesten ikke rundt, bilen har jeg levert ifra meg :(

 

Du som hadde gått til NAV, var du med tannlegen og innom

Banken først?

 

Anonymous poster hash: fa470...063

Det høres nå ut som om du får mindre penger enn du har krav på. Du skal jo ha overgangsstønad, barnebidrag, støtte til bhg-regningen osv. Da vil du kunne få betalt ned betalingsanmerkningen, og kansje få ordnet rotfyllingene. Det går jo ann å gå til studenteter(i alle fall her i Bergen) og få ordnet tennene for en rimeligere penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...