Gå til innhold

Hvor mye rett har hans nye dame på mine unger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eksen har fått dame...de har vært sammen i ca fire mnd og stikk imot vår avtale, har hun møtt ungene. Aftalen var at vi, som barnas foreldre, informerte hverandre først. Jeg fikk vite det av ungene over frokostbordet......

Hva kan jeg rimelig kreve i forhold til hvor mye "innflytelse" hun skal få lov til å ha i fremtiden? Hun er 40, har ikke egne barn, men ønsker seg vistnok veldig....min eks er sterilisert. Jeg har fremdeles følelser for eks, så det gjør det hele veldig vanskelig, men i siste ende er det jo ungene det handler om!

Mitt problem er at jeg er redd for at hun skal gå inn å leke mor for mine barn og det ønsker jeg ikke! Hvilke grenser vil dere se på som ok, rettferdige og i orden av meg å sette? Jeg ønsker jo samtidig å gi dama (og ungene) en sjangse for å få et godt forhold til hverandre. Har jeg som mor noen selvfølgelige rettigheter hvor jeg har lov til å si at hun skal blandes langt utenom, eller ikke?

 

 

Anonymous poster hash: f7881...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg unna, og la de finne en løsning som fungerer for de. Ho vil aldri ta din plass som mor uansett hvor involvert ho blir i barnas liv. 



Anonymous poster hash: 8bb0d...7b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du skal være glad nydama vil ha noe med ungene å gjøre jeg, og gjøre dem glad.

dette bør du heve deg over. du høres ut som en kontrollfreak. 



Anonymous poster hash: 30c63...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette er vanskelig. 

Hun har jo ikke noen "rett" på dine barn, men så lenge hun er sammen med barnefaren så vil hun jo omgås barna, og du har ingen kontroll over dette. På samme måte som din eks ikke vil ha kontroll på hva slags kontakt dine barn har med din eventuelle fremtidige mann. 

 

Eneste jeg ville vært bestemt på i din situasjon, var at faren ikke bare lempet alt av samvær og ikke minst kommunikasjon over på dama si. Jeg hadde insistert på at jeg forholdt meg til ham.

 

Utover det kan hun ikke kreve å være med på foreldresamtaler osv. ettersom hun ikke har foreldreansvar for barna.



Anonymous poster hash: 51179...d31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke kontrollere noe som helst når ungene er på samvær hos faren sin, da er det han som bestemmer.

 

Dette må du bare slutte å gruble over, vær glad han har funnet en dame som er glad i barn og som vil gjøre en innsats for å få et fint familieforhold til barna dine. Hun kan bli en stor ressurs i livet til barna dine om du slutter å se på henne som en trussel, din plass som mamma kommer hun uansett aldri til å ta.



Anonymous poster hash: c013e...ae9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barna ikke utsettes for omsorgssvikt har ikke du noe med hva far velger for dem i samværstiden.

 

 



Anonymous poster hash: 2b62b...c01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler jo at jeg har lyst til å sabotere hele greia...men det er mine følelser og absolutt ikke en ting jeg tror er særlig fornuftig:-) som sagt er det jo til ungenes beste om de får et godt forhold til henne, så jeg skal jo ikke gjøre noe for å ødelegge det! Men jeg ønsker f.eks nettopp ikke å diskutere ting omhandlende barnas oppdragelse med andre enn ham, og jeg ønsker heller ikke å ta stilling til henne i f.eks skole eller helse sammenheng....men er usikker på hvor mye jeg kan kreve. Jeg kommer altså ikke til å blande meg i hva de får til middag når de er der, så....

Vanskelig dette her!

HI

 

Anonymous poster hash: f7881...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen har fått dame...de har vært sammen i ca fire mnd og stikk imot vår avtale, har hun møtt ungene. Aftalen var at vi, som barnas foreldre, informerte hverandre først. Jeg fikk vite det av ungene over frokostbordet......

Hva kan jeg rimelig kreve i forhold til hvor mye "innflytelse" hun skal få lov til å ha i fremtiden? Hun er 40, har ikke egne barn, men ønsker seg vistnok veldig....min eks er sterilisert. Jeg har fremdeles følelser for eks, så det gjør det hele veldig vanskelig, men i siste ende er det jo ungene det handler om!

Mitt problem er at jeg er redd for at hun skal gå inn å leke mor for mine barn og det ønsker jeg ikke! Hvilke grenser vil dere se på som ok, rettferdige og i orden av meg å sette? Jeg ønsker jo samtidig å gi dama (og ungene) en sjangse for å få et godt forhold til hverandre. Har jeg som mor noen selvfølgelige rettigheter hvor jeg har lov til å si at hun skal blandes langt utenom, eller ikke?

 

 

Anonymous poster hash: f7881...948

 

Du kan ikke kreve en dritt dessverre. Her flytta eksen inn med ny dame bare noen mnd etter jeg hev han ut. Hun ble raskt involvert i min datters liv, la ut profilbilder av seg selv og jentungen på fb osv ganske tidlig, men hva kunne jeg gjøre? Ingenting. Strengt tatt bryr jeg meg ikke lengre, eksen min har ingenting med min nye samboer å gjøre og omvendt. Datteren min har det fint hvor enn hun er og det er det viktigste. Du som mor kan ikke erstattes av et nytt kvinnemenneske, trøst deg med det:) 

 

Anonymous poster hash: 442b2...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da je var stemor ble jeg innkalt til samtaler med barnehage, barnevern, bup og ppt. Mor hadde ikke alt på stell og fikk mye veiledning og alle oppfattet at barnet hadde det bedre etter samvær hos far.

Jeg synes det var flott å bli inkludert, men mor likte det ikke og startet å kontrollere alt ved samvær. Terroriserte meg via sms og tlf og jeg anmeldte henne til slutt. Forholdet varte selvfølgelig ikke i lengden.

 

Anbefaler deg å ligge unna hva som skjer hos far. Utviklingssamtaler og legetimen ol har hun ikke noe å gjøre på, men avslutninger ol synes jeg du skal ønske henne velkommen til. Mamma er mamma uansett hvor god den nye dama er:)

 

Anonymous poster hash: f2871...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke steforeldre lov til å bli med på møter og slikt med skolen, med mindre mor og far har gitt samtykke til det. Så det skal ikke være noe problem. Forstår følelsene dine, men du må bare bite tenna sammen. Når kvinnfolk blir sammen med en ny mann, så er det jo alfa og omega om han kan være en god rollemodell for barna. Det samme burde gjelde når far får ny kjæreste.



Anonymous poster hash: 07bcc...f91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sjalusien din som har overtaket her!...la ham gå, du vil bare gjøre ting vondt værre for deg selv ved å blande deg..

 

Hadde du godtatt at han blandet seg inn om du fikk deg ny kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min x sin nye dame er ikke med på ting som er forbeholdt foreldre. Det vil si: foreldresamtaler, foreldremøter, skoleavslutninger, foreldrefester osv. (dette gjorde vi avtale om ved brudd for en av oss hadde fått en ny)
Hun kan godt få være med på fotballkamper osv. og hun er også den som er hjemme når en av barna er syke og er hos far, men det får være opp til dem. Hun kan ikke få barn selv og er litt mer opptatt av mine barn enn det jeg liker....



Anonymous poster hash: f8313...4f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet litt om hvordan du har det. Det er vanskelig, men likevel sant som de over skriver om stemor som ressursperson og slikt. Du er jo moren.

 

Min eks fikk seg dame før jeg visste ordet av det. Han har psykopatiske trekk og jeg tenker bare at hun er neste offer. Historien gjentar seg. Jeg hadde satt pris på å få vite det av han og ikke av barnet at det sov en dame i sengen hans.. Han nekter for at han har dame, men jeg vet fra flere hold at han har det. Barnet ble kastet inn i det bare en liten stund etter at jeg var ute. Syns det er trist. Men BF har ikke evner til å se hva et lite barn trenger. Han tenker mest på seg selv. Jeg vil råde deg til å holde emosjonene for deg selv. Øvrig deg; skriv dagbok eller snakk med noen. Øvelse gjør mester.

 

Anonymous poster hash: 01ba1...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet litt om hvordan du har det. Det er vanskelig, men likevel sant som de over skriver om stemor som ressursperson og slikt. Du er jo moren.

 

Min eks fikk seg dame før jeg visste ordet av det. Han har psykopatiske trekk og jeg tenker bare at hun er neste offer. Historien gjentar seg. Jeg hadde satt pris på å få vite det av han og ikke av barnet at det sov en dame i sengen hans.. Han nekter for at han har dame, men jeg vet fra flere hold at han har det. Barnet ble kastet inn i det bare en liten stund etter at jeg var ute. Syns det er trist. Men BF har ikke evner til å se hva et lite barn trenger. Han tenker mest på seg selv. Jeg vil råde deg til å holde emosjonene for deg selv. Øvrig deg; skriv dagbok eller snakk med noen. Øvelse gjør mester.

 

Anonymous poster hash: 01ba1...728

ØV deg skulle det stå://

 

Anonymous poster hash: 01ba1...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor til ei herlig jente, å her i huset er de faktisk jeg som har best tone med barnets mor å jeg er vel den som tar opp ting eller spør vis de er noe:) de er rett og slett for jeg bryr meg og min man desverre ikke er voksen nok til å holde en god tone ovenfor sin x.. Å de er dumt de synes både jeg å hans x men vi får gått overens å de funker ihvertfall:) når de kommer til lege å samtaler på skole osv er ikke jeg med nettop for de ikke er jeg som er forelder å har noe me slik. Oppdragelsen hjemme er likedan for henne som for meg å min manns felles barn, å vist mora sier til meg hvordan hun liker at ting blir gjort så tar jeg selvfølgelig hensyn til dette:) jeg er mer slik at jeg stiller opp når de ønnsker å behandler henne likt som mine egne barn:) resten får være opp til dem:)

 

 

Anonymous poster hash: 95e26...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for noen gode svar! Jeg innser jo også selv at mange av de "skremte" følelsene ligger i jalousi og at jeg nok føler meg litt "etterlatt". Ønsker jo det beste for ungene mine! Men nettopp fordi jeg har de følelser som jeg har, blir jeg usikker på hvor mye jeg kan kreve. Godt å høre at det er helt legitimt å si at det f.eks kun skal være bf og meg tilstede på foreldremøter ol.

Jeg kunne ikke drømme om å blande meg i hvordan hun evt. lager mat eller hvor ofte de skal ses osv etc (altså drømme kan man jo hahaha), jeg vil helst være positiv og rumslig og ønske henne velkommen....men uten å føle at jeg går på akkord med meg selv og det jeg føler er MIN rolle.

Men nå føler jeg meg litt beroliget, så får vi tá en dag av gangen herfra!

HI

 

Anonymous poster hash: f7881...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...