Gå til innhold

Spørsmål til leger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr det når man på røntgen konstaterer at iliosacralleddene er påvirket? Fra MR står det i rapporten at disse leddene er normale. Har slitt med noen sinnsyke smerter i hofte/bekken i over ett år, og finner ingen god behandling eller smertelindring. Vet ikke hva slags spesialist jeg trenger? Nevrologen sendte meg til fysikalmedisiner som ga kortisonsprøyte, i is-leddet uten at det har endret noen ting. Veldig usikker på hvor jeg skal søke hjelp, fastlegen mener det er stive muskler og at det går over. Men det går jo ikke over og jeg begynner å bli rimelig desperat!

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Osteoartritt? Revmatisme lidelse? Ankyloserende spondylitt?

 

Hva mener du med påvirket?

 

Anonymous poster hash: 8f1a9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør henvises til revmatolog om du har påvist forandringer i IS-leddet.

 

Anonymous poster hash: 8f1a9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osteoartritt? Revmatisme lidelse? Ankyloserende spondylitt?

Hva mener du med påvirket? Anonymous poster hash: 8f1a9...fcb

Ikke sikker på hva han mente med påvirket, han snakket svensk.. Betent antakelig siden han ga kortison?

 

HI

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste blodprøve som er tatt er reumafaktor (?) og den var ok. Heller ikke utslag på crp akkurat da.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis MR sier de er normale ville jeg i utgangspunktet sagt at IS-leddene var normale, for MR skal være bedre enn røntgen. Men, en av de to tolkningene kan jo være feil.

 

IS-ledd, negativ reumafaktor og smerter trekker i retning Bechterevs, og da er det trening som vil hjelpe. Du kan prøve en reumatolog, og i mellomtiden ta deg en tur til fysioterapeut/naprapat.



Anonymous poster hash: 03cee...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

03cee...1ee [/acronym]

Er det mye av det samme de ser på MR og røntgen eller er det veldig forskjellig? Fysikalmedisineren så noe med is-leddene da han så MR-bildene som ikke den som tolket bildene til rapporten hadde sett. Og hva ser de hvis det er bekhterev?

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

03cee...1ee [/acronym]

Er det mye av det samme de ser på MR og røntgen eller er det veldig forskjellig? Fysikalmedisineren så noe med is-leddene da han så MR-bildene som ikke den som tolket bildene til rapporten hadde sett. Og hva ser de hvis det er bekhterev?

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

 

 

Det er veldig forskjellig, røntgen ser omtrent kun skjelett mens MR ser (litt for) mye. Er en grunn til at MR er dyrere, tar lengre tid, mindre brukt og ekstremt mye vanskeligere å tolke ;)

 

For å si det enkelt, det de (kan) se ved Bechterevs er områder med lysere farge rundt disse leddene (men det avhenger av hvilken type MR som er gjort), du kan se på linkene under. Du får lese deg litt opp og ta en ny tur til fastlegen :)

 

http://www.lommelegen.no/legesvar/bechterew-3

http://www.spa-imaging.org/default.asp?MainMenuId=338&PageId=356

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/morbus_becterew.htm

https://www.pfizer.no/helse/helse/bekhterevs-sykdom/%C3%A5-stille-diagnosen-bekhterevs-sykdom

 

 

Anonymous poster hash: 03cee...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen er det ikke mye hjelp i, han mener stive muskler er årsaken og at det går over bare jeg slapper av og får fysioterapi. Men det gjør det altså ikke. Mye av det som er beskrevet om bekhterev stemmer med symptomene, men rapporten fra MR sier is-leddene er normale og det er jo det fastlegen da ser. Tror jeg må tilbake til fysikalmedisineren som så noe mer. Men det er kanskje ikke hans spesialfelt. Noen som vet om en god revmatolog i Oslo? Hvor man ikke må vente ett år..

 

Anonymous poster hash: 03aff...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR og røntgen er to vidt forskjellige undersøkelser. Skjelettforandringer vil ikke vises godt nok på MR da skjelettet har lite hydrogen i seg og derfor vil gi lite signal på MR.

 

På undersøkelser av skjelettet er og blir røntgen (og eventuelt ct) superior til mr.

 

Hilsen Radiograf.

 

Anonymous poster hash: 26dd6...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så med deg. Jeg sliter også med mye smerter som ingen finner skikkelig ut av. Jeg har nesten gitt opp å få noe diagnose, men mistenker selv bekhterev. Revmatologen sier hun ser litt slitasjegikt, men ikke nok til å samsvare med smertene. Reumafaktor hos meg er i område "grenseland". Jeg er så stiv i korsryggen om morgen at jeg drar på jobb uten sokker. Har periodevis verk i fingrer, tær og divere andre ledd. Eneste som hjelper hos meg er trening og smertestillende. Når jeg skal trene må jeg bruke veldig lang tid på oppvarming/oppmykning av kroppen, men fungerer bra når jeg er komt i gang.



Anonymous poster hash: d0ee9...da3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...