Gå til innhold

Avslag på etableringstønad og tilbakeholding av livsopphold (hjelp/klage)


jonasdoe

Anbefalte innlegg

Står i en kjip situasjon, gikk ut på ansensitet fra jobben i November i fjor (ikke fast jobb) pga arbeidsmangel.

Hadde tidligere vært på AAP som gikk ut etterhvert når jeg var i jobb. Når det ikke var mer jobb sendte jeg søknad om gjennopptak av AAP, fikk avslag og nå venter jeg enda på svar fra NAV på AAP søknad med legeærklering (er under behandling for sykdom, over 50 prosent midlertidig nedsatt arbeidevne)

 

Jeg har siden i begynnelsen av November stått helt uten inntekt. Jeg er 25 år gammel og bor midlertidig hos min mor, og levd på mat fra hun i krisesituasjoner.(hun har veldig dårlig råd selv.)

 

Sendte søknand om nødhjelp/livsopphold i desember, fikk vedtak, men en betaling ble holdt igjen på vilkår uten beskjed, prøvde å ringe, fikk ikke tak i saksbehandler fra kommunen, men en mobilsvar på at det var holdt igjen på vilkår, også holdt de igjen den dagens utbetaling også på vilkår(!) 

Ringte opp igjen, opp igjen og opp igjen uten og komme igjennom til saksbehandler, ble så oppringt og fortalt at de skulle bli overført på konto, fikk bare siste betalingen inn. Så fikk jeg brev om at livsopphold var gått ut og at jeg måtte sende ny søknad, gjort og fått vedtak. Min mor må selge leiligheten på tvangsalg, og jeg må flytte ut. Sendte samtidig inn søknad om ettableringstønad siden jeg må flytte innen 20.mars.(når jeg sendte søknaden var det 01.mars/skrev også dette)

 

Fikk avslag på søknaden, grunnlag :

 

Vedrørende etablering 

Du opplyser at din mors leilighet er begjært tvangsolgt. Du opplyser at du etter 01.03 står uten bolig. Sosialtjenesten vurderer din situasjon og på søknadstidspunktet til å være at du bor hos din mor. Derfor vurderer sosialtjenesten at det ikke foreligger et reelt behov for etablering. Søknaden avslås derav etter lov om sosiale tjenester i NAV .18(punkt)

 

Søknaden er også vurdert individuelt og konkret etter . 19 (punkt) Du bor hos din mor og har på søknadstidpunktet ingen reelle behov for etablering. Etter sosialtjenesten sin vurdering og gjennomgang av innlevert søknad om dokumentasjon samt etter søker sin beskrivelse av situasjonen, finner sosialtjenesten heller ikke grunnlag for å yte hjelp etter .19 (punkt).

 

-----

 

Nå har også siste utbetaling blitt holdt igjen uten noen beskjed. Trodde jeg skulle få betaling idag men det var på Tirsdag. Jeg står helt uten inntekt, ingen egenkapital, bare gjeld som øker. Ikke penger til mat, medisin, regninger og ihvertfall ikke til å få flyttet så min mor kan få ha det lillle hun har fra lønnen sin til seg selv.

 

Forstår ikke hvordan de kan avslå eller holde igjen penger, må da være en selvfølge at jeg har rett på etableringhjelp når jeg er i den situasjonen jeg er i? Helt utrolig i mine øyne, gir nesten motivasjon til å starte og studere juss og bli advokat så jeg kan hjelpe andre som havner i dårlige situasjoner i livet og ikke får den hjelpen de har rett på.

 

Grunnet til jeg poster dette er for å søke hjelp til hvordan jeg skal gå frem? Jeg skjønner at jeg må legge frem klage men har lyst og ha alt på det rette, vil klage på avslag, og ikke minst få ny saksbehandler. Setter stor pris på hjelp, dette går ikke lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørs ut som nav har rett etter min mening. Du bor hjemme derfor ingen real krisesituasjon.

 

Få din mor til å skrive en husleie kontrakt så du leier rom hos henne. Da kan du få noe fra nav.

 

Fikk den beskjeden og samme svar + Du må ta tak i ditt eget liv. Er ikke nav sitt ansvar, men ditt eget.

 

Ordnet seg, men for en tøff kamp. De hadde rett etter min mening!



Anonymous poster hash: c34d4...998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men er veldig uenig jeg da. "Etableringstilskudd kan innvilges til funksjonshemmede, særlig vanskeligstilte og unge førstegangsetablerende med svak økonomi."

 

Jeg er under behandling for sykdom, er ung førstegangsetablerende med svak økonomi.  

 

Min mor har leiligheten på tvangssalg, jeg MÅ flytte, og det innen måneden. Eller mener du/de at jeg skal søke etableringsstønad når jeg går på gaten? Jeg bor midlertidig hjemme siden jeg ikke har inntekt eller kroner. Eller foreldre/familie med penger som de kan låne meg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo det samme som f.eks bostøtte og sosialstønad for å dekke husleie, du kan ikke få det før du faktisk står der uten plass å bo... Nå HAR du jo plass å bo enn så lenge - tenk om nav betalte ut penger i øst og vest og så flyttet ikke vedkommende som planlagt? Det ville jo vært en genial måte å "svindle" til seg stønad for med lav/ingen inntekt ville jo ikke vedkommende kunne betale tilbake stønaden han/hun urettmessig hadde mottatt... Du må finne deg et sted å bo, skrive under kontrakt, flytte og SÅ søke om stønader.. Først da har du et reelt krav som kan vurderes.. 



Anonymous poster hash: 70c4c...9f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etableringstøand utbetales etter du har flyttet inn i bolig og leiekontrakten er godkjent. Du vil da få penger til det mest nødvendigste av møbler til en rimelig pris. Unødvendige ting som TV gis det ikke alltid støtte til. Hvitevarer må ofte kjøpes brukt

 

 

Vilkårene for livsopphold skal stå i vedtaket ditt. Det er ditt ansvar at du leser vedtaket og oppfyller vilkårene. Det er også din plikt å søke når vedtaket opphører, og du må da søke minimum 14 dager før du trenger penger. Husk å legge ved all dokumentasjon som trengs



Anonymous poster hash: a0a39...c6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er jo det samme som f.eks bostøtte og sosialstønad for å dekke husleie, du kan ikke få det før du faktisk står der uten plass å bo... Nå HAR du jo plass å bo enn så lenge - tenk om nav betalte ut penger i øst og vest og så flyttet ikke vedkommende som planlagt? Det ville jo vært en genial måte å "svindle" til seg stønad for med lav/ingen inntekt ville jo ikke vedkommende kunne betale tilbake stønaden han/hun urettmessig hadde mottatt... Du må finne deg et sted å bo, skrive under kontrakt, flytte og SÅ søke om stønader.. Først da har du et reelt krav som kan vurderes.. 

 

Anonymous poster hash: 70c4c...9f0

 

 

Da vet jeg ihvertfall hva jeg må gjøre, får purre vedtak og etterbetaling på AAP så jeg får gått på visninger, lage avtale og framvise husleie kontrakt. Takk.

Endret av jonasdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Etableringstøand utbetales etter du har flyttet inn i bolig og leiekontrakten er godkjent. Du vil da få penger til det mest nødvendigste av møbler til en rimelig pris. Unødvendige ting som TV gis det ikke alltid støtte til. Hvitevarer må ofte kjøpes brukt

 

 

Vilkårene for livsopphold skal stå i vedtaket ditt. Det er ditt ansvar at du leser vedtaket og oppfyller vilkårene. Det er også din plikt å søke når vedtaket opphører, og du må da søke minimum 14 dager før du trenger penger. Husk å legge ved all dokumentasjon som trengs

 

Anonymous poster hash: a0a39...c6c

 

Blir en stund til jeg kan vurdere TV. Og ser ikke på det som en nødvendighet. Mat, husly og råd til regninger så er jeg fornøyd.

 

Vilkårene har jeg fulgt. Søkt og vedtatt. Som sagt de skylder meg for 2 ganger nå. Holde igjen nødpenger/minstesats per uke uriktig uten og gi beskjed, og ikke minst være vanskelig å få tak i er etter min mening helt utrolig når man ikke har penger til mat en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...