Gå til innhold

Overvektig og gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er gravid i uke 13 og jeg veide 96 kg før graviditet. Jeg har holdt vekten heldigvis. Det jeg lurerpå er om man med såpass høy vekt må følges opp på fødepol? Fastlegen min har ennå ikke sagt noe, men jeg tror ikke hun vet.

 

Noen her som har erfaring med graviditet og fedme?

 

Anonymous poster hash: d4919...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vennnna mi er overvektig og måtte følges mer opp en normalt pga overvekten, bla pga svangerskaps diabetes. Synes du skal spørre rett ut jeg, det er ingen skam. Jeg er normalvektig selv, men dømmer ingen pga vekt, vi har alle vår utfordringer i livet, for noen er det vekt, for andre kan det være andre ting.

 

 

 

Anonymous poster hash: a5965...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tyngre enn deg (men kanskje lengre, jeg er 179) og jeg fikk ingen spesiell oppfølging her i Trondheim. Sykehuset her er landets ledende innen fostermedisin, så det kunne lett la seg gjøre å ordne noe ekstra opplegg for meg pga overvekten. Jeg hadde fint blodtrykk og liten vektoppgang, og da jeg spurte rett ut om legen regnet meg som et risikosvangerskap så svarte han nei. 



Anonymous poster hash: 7d544...a0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følges opp hos Adipol på Rikshospitalet pga BMI på 36, får full oppfølging av svangerskapet der og ekstra ultralyd for tilvekskontroll (da SF mål ikke vil være nøyaktig hos oss) og fare for svangerskapsdiabetes. Man får hjelp av ernæringsfysiolog, slik at man skal kunne gå gjennom kostholdet og forsøke å holde vekten under svangerskap (det er ikke farlig å gå ned litt heller når man er så overvektig som meg).

Det er et flott tilbud, da overvekt kan gjøre det til risiko for deg og barnet (stort barn, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning). Spør der du kommer fra hva som er vanlig der du skal føde.

Uansett hvilke oppfølging du får er det viktigste sunn mat og fysisk aktivitet (små turer, lengre turer, trening hvis du kan).



Anonymous poster hash: c35b6...ad5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overvektig og fikk ingen ekstra oppfølging, Trondheim her også. Måtte ha glukosebelastning for å sjekke blodsukker i uke 12 men ingen senere. Veide 116 på slutten.

 

Anonymous poster hash: 86877...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var like tung som deg. Veide 120kg tilslutt. Fikk ingen ekstra oppfølging fra fastlegen eller sykehus. Måtte bare passe vekta og så lenge alt var normalt på prøvene hørte jeg ikke noe mer om det. Skal sies at jeg er frisk og i aktivitet både før og under graviditeten.

 

Nå veier jeg 80 kg et år etter fødsel :)



Anonymous poster hash: e724b...861
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var overvektig, BMI 34 når jeg ble gravid. Ingen spesiell oppfølging, annet enn at fødsel ble merket som rød og at jeg ikke skulle på fødeloftet, men på vanlig fødeavdeling. Var frisk og forholdsvis rask (bekken) hele svangerskapet. Passet på å redusere inntak av sukker og dårlig matnår jeg gikk gravid, og samme aktivitetsnivå. Holdt vekten helt på samme sted, og var 10kg lettere 4 dager etter fødsel. :)

 

Anonymous poster hash: e5675...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg følges opp hos Adipol på Rikshospitalet pga BMI på 36, får full oppfølging av svangerskapet der og ekstra ultralyd for tilvekskontroll (da SF mål ikke vil være nøyaktig hos oss) og fare for svangerskapsdiabetes. Man får hjelp av ernæringsfysiolog, slik at man skal kunne gå gjennom kostholdet og forsøke å holde vekten under svangerskap (det er ikke farlig å gå ned litt heller når man er så overvektig som meg).

Det er et flott tilbud, da overvekt kan gjøre det til risiko for deg og barnet (stort barn, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning). Spør der du kommer fra hva som er vanlig der du skal føde.

Uansett hvilke oppfølging du får er det viktigste sunn mat og fysisk aktivitet (små turer, lengre turer, trening hvis du kan).

 

Anonymous poster hash: c35b6...ad5

 

Dette er forsåvidt et tilbud jeg selv har sagt ja til, samt legen har anbefalt. Legen måtte henvise meg til dette, så man bør snakke med fastlege (evt jordmor) for å finne ut hva som er riktig for deg.

 

Anonymous poster hash: c35b6...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare deg på dette for det er så stor forskjell på kor du bur og kor det blir lagt opp til kor du skal føde. Her eg bur, der nærmaste fødeplass er et lokalsjukehus, er det satt ein øvre grense for bmi. Trur bmi-grensa ved starten av graviditeten var satt til 34. Har ein over det får ein ikkje føde på lokalsjukehuset men må på et større sjukehus. Men gjennom graviditeten ville ein ikkje få tettare oppfølging utan at ein har symptom som krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overvektig og fikk ingen ekstra oppfølging, Trondheim her også. Måtte ha glukosebelastning for å sjekke blodsukker i uke 12 men ingen senere. Veide 116 på slutten. Fikk to ekstra ultralyder pga symf.mål trente hele svangerskapet og ingen problemer. Verken før eller etter.

 

Anonymous poster hash: 86877...790

Anonymous poster hash: 86877...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var 95 kg fordelt på 1,65 m før jeg ble gravid. Fikk ingen ekstra oppfølging. Var klar over at det var ekstra risiko forbundet med overvekten, så jeg passet på hva jeg spiste og la ikke på meg de første 3-5 mndr. Kombinasjon av sunn fornuft og gode gener (flaks?) gjorde at graviditeten gikk helt uten problemer, var ikke i nærheten av å fø svangerskapsdiabetes eller andre problemer elle smerter.

 

La på meg 12 kg (hvor de siste 2 kg kom ila de siste 2 ukene, var nok mest vann), gutten var 3,8 kg tung. Fødselen var ikke lett, men det var pga komplikasjoner som ikke hadde noe med vekten. Etter 1 uke var det som jeg ikke hadde født, var tilbake til 95 kg ila 3 uker.

 

Det er høyere sannsynlighet for komplikasjoner når man er overvektig, men det er fullt mulig å oppleve et problemfritt svangerskap med høy BMI også. Men det blir ekstra viktig å spise riktig og passe på seg selv når man har ekstra kilo fra starten av.

 

Anonymous poster hash: c56b6...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må man ikke.

 

Noen steder har de tilbud for overvektige gravide, som f.eks Adipol på Rikshospitalet. Det er selvsagt et tilbud, ikke noe pålegg.

 

Det er anbefalt å ta en glukosebelastning under svangerskapet, siden risikoen for svangerskapsdiabetes er forhøyet hos deg vs. normalvektige. Dette kan du få gjort hos fastlegen.



Anonymous poster hash: 26b9e...a4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glukosebelastning i uke 17, som var helt fin, ellers var det ikke noe annen oppfølging før fra uke 35.

Jeg fikk litt forhøyet BT, jordmor var redd for svangerskapsforgiftning, men den kom ikke. Hadde en time hver uke for å sjekke gjennomstrømning i morkaken og babyens vekst, alt var supert hver gang. Symfysemålet var også på streken.

Levde normalt og sunt, la lite på meg men hadde masse vann på slutten.

 

Fødte naturlig en frisk og fin jente 3 dager før termin :)



Anonymous poster hash: c40cd...937
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å svare deg på dette for det er så stor forskjell på kor du bur og kor det blir lagt opp til kor du skal føde. Her eg bur, der nærmaste fødeplass er et lokalsjukehus, er det satt ein øvre grense for bmi. Trur bmi-grensa ved starten av graviditeten var satt til 34. Har ein over det får ein ikkje føde på lokalsjukehuset men må på et større sjukehus. Men gjennom graviditeten ville ein ikkje få tettare oppfølging utan at ein har symptom som krever det.

Skal føde i Bergen, hører til her. Leste nemlig gjennom HDIs anbefalinger for svangerskapsomsorg og der stod det at de med BMI > 30 skal følges opp av spesialisthelsetjenesten. Derfor lurte jeg. Men skal ta det opp med jordmor snart.

 

Takk for svar alle sammen!

 

Anonymous poster hash: d4919...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er nytt at alle som har BMI over 30 skal ta glukosebelastning.

Jeg tar glukosebelasting pga diabetes hos en av mine foreldre.
Jeg må ta det i uke 28.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosebelastning er et tilbud, som alt annet i svangerskapsomsorgen.

 

Retningslinjene sier at alle med BMI over 27 bør ta det, men det praktiseres ikke nødvendigvis at alle tilbys det selv om de har BMI som sier at de skal få tilbudet.



Anonymous poster hash: 26b9e...a4a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...