Gå til innhold

Har fastleger det SÅ travelt..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på svangerskapskontroll idag, uke 32 av sv.skapet og fikk litt hakeslepp. Har kun vært hos fastlegen en gang tidligere siden jeg bytta fastlege i høst, og det var på aller første kontroll. Ellers har jeg gått til JM. Kom inn til han. Han skulle kjenne på magen, gjorde det raskt ( Noen sekunder), hørte på fosterlyd i bokstavelig talt 3 sekunder, før han sa den hørtes fin ut.. Ikke spurte han etter urinprøven jeg hadde tatt med meg. Spurte etter bekreftelse på termin fra han, og han skrev ut den. Var inne hos han i under ti minutter, kanskje fem.. Ikke spurte han hvordan det går med meg i jobben som gravid, om bekkenløsning eller om noe slik som jordmoren bruker å spørre om. Glad jeg skal til jordmor nå de siste gangene, og glad jeg ikke trenger sykemelding eller noe! 

Anonymous poster hash: 85622...fcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting er at han tydeligvis hadde hastverk, noe annet er det at de fleste jordmødre diller veldig med oss gravide. Ikke evner de å vurdere prøvesvar som er i grenseland slik at det mange ganger kan skape bekymringer. Jeg er heldig med min lege og glad for at jeg kan å til henne i svangerskapet. Jordmødrene oppfatter jeg som mer usikre dessverre.

Anonymous poster hash: b2caa...76c

Skrevet

Veldig stor forskjell fra lege til lege!

Noen har veldig mange pasienter på listene sine, andre velger å ha litt færre personer på listene sine slik at de kan ha bedre tid til pasientene sine. Men det er jo selvfølgelig også et økonomisk spørsmål. Legene får ca 3000 pr år pr pasient som står på listen deres...

En vanlig legekonsultasjon er som regel satt til 10-15 minutter og er satt ut fra at man kun skal ta opp ett problem.

Min fastlege har valgt å ha færre pasienter på listen sin for å ha bedre tid til hver enkelt. En enkeltkonsultasjon hos ham er 20 minutter. Han har valgt å ha 20 minutters konsultasjoner fordi han mener at 10-15 minutter ikke er nok for å gjøre en grundig nok jobb hos mange av pasientene. Som han sier - pasientene er som regel sammensatte, og da må ting ses i sammenheng, ikke separat.

I går var jeg f.eks. hos legen, er syk for tiden, ganske komplisert. Jeg blir for tiden stort sett satt opp på dobbeltime for at han skal få tid til alt han må gå gjennom samt mine spørsmål. Han var 40 minutter forsinket da jeg kom inn, men ikke én gang prøvde han å ta snarveier, kutte ut noe. Jeg var inne i nøyaktig 40 minutter og da var alt som skulle gjøres/snakkes om gjort.

Er utrolig glad for en lege som så tydelig prioriterer pasientene og i tillegg er veldig dyktig i jobben sin!

Hvis man ikke er fornøyd med fastlegen, så bytt. Man må føle seg trygg på at legen gjør jobben sin grundig.

Anonymous poster hash: 60265...e62
Skrevet

Veldig stor forskjell fra lege til lege!Noen har veldig mange pasienter på listene sine, andre velger å ha litt færre personer på listene sine slik at de kan ha bedre tid til pasientene sine. Men det er jo selvfølgelig også et økonomisk spørsmål. Legene får ca 3000 pr år pr pasient som står på listen deres... En vanlig legekonsultasjon er som regel satt til 10-15 minutter og er satt ut fra at man kun skal ta opp ett problem. Min fastlege har valgt å ha færre pasienter på listen sin for å ha bedre tid til hver enkelt. En enkeltkonsultasjon hos ham er 20 minutter. Han har valgt å ha 20 minutters konsultasjoner fordi han mener at 10-15 minutter ikke er nok for å gjøre en grundig nok jobb hos mange av pasientene. Som han sier - pasientene er som regel sammensatte, og da må ting ses i sammenheng, ikke separat. I går var jeg f.eks. hos legen, er syk for tiden, ganske komplisert. Jeg blir for tiden stort sett satt opp på dobbeltime for at han skal få tid til alt han må gå gjennom samt mine spørsmål. Han var 40 minutter forsinket da jeg kom inn, men ikke én gang prøvde han å ta snarveier, kutte ut noe. Jeg var inne i nøyaktig 40 minutter og da var alt som skulle gjøres/snakkes om gjort. Er utrolig glad for en lege som så tydelig prioriterer pasientene og i tillegg er veldig dyktig i jobben sin! Hvis man ikke er fornøyd med fastlegen, så bytt. Man må føle seg trygg på at legen gjør jobben sin grundig.  Anonymous poster hash: 60265...e62

Fastleger får rundt 400,- per pasient på listen per år (IKKE 3000,-!). I tillegg tjener de per konsultasjon.

Til HI: hvis du har noe du lurer på, så spør. Er det bekkenplager - ja så si det. Skal fastlege ramse opp alle mulige problemer?

Jeg fikk helt fnatt av å gå til jordmor, altfor mye pjatt. Orket ikke det mer enn to ganger, har i alle svangerskapene gått til fastlegen. Har jeg hatt en plage, spørsmål har jeg tatt det opp, forventer ikke "godprating" av legen.

Anonymous poster hash: 5794b...bd0

Skrevet

Jeg har ikke det inntrykket av å gå til fastlegen. Har fått sjekket alt som trengs der og en mye bedre medisinsk oppfølging. Hos jordmor var det bare prat, men hun tok ikke tak i ting som høyt blodtrykk, infeksjon osv. Legen så mye mer og sendte meg flere ganger på sykehuset for ekstra kontroller. Men det er sikkert veldig ulikt fra lege til lege og jordmor til jordmor

Anonymous poster hash: 5411f...16b

Skrevet

Fastlegene har det travelt i forhold til hvor mange pasienter de har på lista. Heldigvis har jeg en lege som har valgt å ikke ha full liste. Han setter også opp 15 min per pasient (og ikke 10 som er vanlig). Til tross for dette er han nesten alltid forsinket. Han husker heller aldri at det er en del ting jeg ikke kan ta pga noe. Det er litt håpløst.

Jeg googler og bruker nhi.no før jeg går til legen for å være klar over alternativer og hva jeg kan/ikke kan.....

Anonymous poster hash: 43f7b...6db
Skrevet

Har ikke hatt den opplevelsen hos fastlegen. Får aldri inntrykk av at han har dårlig tid. Han er sjelden i rute, men det fordi han bruker den nødvendige tiden på hver pasient. Har ikke noe mot å vente litt ekstra på å komme inn til legen. Hadde aldri orket å gå til en lege som prøver å få deg ut døra igjen så fort man har kommet inn.

Du kan jo se på www.legelisten.no om de andre legene i nærheten av deg er omtalt der i tilfelle du vil bytte.

Anonymous poster hash: 5d703...8b2

Skrevet

Fastleger har mange pasienter og mange forskjellige problemstillinger på pasienter i løpet av en dag,jordmor har bedre tid fordi det er kunn 1 ting hun hun har som "problemstilling" de dagene hun har kontortid. Kan jo skjønne at du ble litt satt ut og ikke fikk samme oppfølging som hos jm,men hbor mange pasienter har jm i løpet av dagen i forhold til en lege? Der jeg jobber kan legene ha opp i mot 25 pasienter i løpet av dagen, med hver sin problemstilling.

Du kunne jo og nevnt selv til legen om det var noe som plaget deg som f.eks bekkenløsning,ellers kan det bli mye å ramse opp for legrn til deg.

Lykke til videre i svangerskapet :)

Anonymous poster hash: 0532f...828

Skrevet

Legene får ikke 3000,- i året pr pasient,de får rundt 400,-.

Anonym rett over her.

Anonymous poster hash: 0532f...828

Skrevet

Jeg trivdes også best hos fastlege. Men nå har jeg hatt han hele livet...

Anonymous poster hash: 0c6ec...0a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...