Gå til innhold

Artikkelen i Aftenposten: "Konkurrerer om å få små barn"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er ikke måte på hvor mye folk skal henge seg oppi når det gjelder graviditet. Har dette med å føde små babyer blitt "satus" plutselig??? 

Har aldri hørt om en slik "konkurranse" blant mødre før.

 

Trodde heller at folk ble mer bekymret for å føde altfor små babyer?!

Babyvekt har da ingenting å si på hvor stor man selv blir under graviditeten. Jeg fikk et relativt stort barn, 4,2 kg ved fødsel.

Selv la jeg på meg vanlige 12 kilo da jeg gikk gravid (jeg er i utgangspunktet slank fra før og 12 kg økning er noe jeg mener er ganske fin vektoppgang) og hadde perfekt størrelse på gravidmagen, var langt fra stor. Kan ikke si at jeg fikk komplekser for å ha fått en "stor" baby. Heller tvert i mot, var stolt over en stor og frisk gutt. 

Når det gjelder selve barnet så har vel fødselsvekt ingen sammenheng med barnets videre vektoppgang.

Min gutt har ALLTID vært slank, selv da han veide 4,2 kg ved fødsel. Var ikke noe sumo-baby akkurat.

Til sammenligning så fødte en venninne en baby på 3,5 kg. Dette barnet har rast opp i vekt helt siden fødselen og er mye tyngre enn min sønn den dag i dag.

 

Sikkert en litt lettere fødsel med lavere babyvekt, men at det skal bli konkurranse over slikt er bare helt på trynet.

Stakkars de som føler de må konkurrere i noe slikt!



Anonymous poster hash: ee372...715
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi var  3,4 kg og 49 cm når hun ble født, jeg synes hun så liten ut!  

Etter magen å dømme skulle jeg fått en veldig stor baby, men det var mest vann ;) 

 

Om det er frykten for hvordan man blir nedentil etter en fødsel som bekymrer burde man kanskje vurdere andre måter å få barn på, fordi de kommer som regel ut samme vei de kom inn!

 

 



Anonymous poster hash: 72a3f...2a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se at Hanne og hennes venninner er nok til å kunne si at det er en konkurranse eller en trend. Og en jordmor i Rælingen som sier at "det kan virke som....."

 

Ikke akkurat en vitenskapelig eller en artikkel som gjenspeiler virkelighet, bortsett fra i vennekretsen til denne Hanne (og kanskje Fotballfruen?)



Anonymous poster hash: 17213...ecb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi Hanne og Lillan føler at det er en konkurranse behøver ikke å tilsi at det er slik blant folk flest. Jeg synes at dette er en tullesak å skrive en artikkel om. Det hadde mye heller hørt hjemme som et innlegg på et forum som dette hvor folk ytrer sine meninger. Personlig har jeg aldri opplevd noe slikt press. Derimot ser jeg presset når det gjelder å bevare sin egen kropp best mulig. 



Anonymous poster hash: 59dc3...9c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...