Gå til innhold

hvorfor ikke ha barna hjemme i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nabo. Er ny her så kjenner ikke mange her enda. Men der er seksåringen aldri hjemme. På sfo etter skolen, og noe lignende i ferien. Mora er hjemmeværende.

Jeg vet jg legger meg litt mye opp i noen andre sin hverdag her. Men barna trenger jo også fritid og være hjemme og slappe av og gjøre litt som de vil. Også kjede seg. Det er jo bare bra det og.

Anonymous poster hash: 7809a...960

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om 6-åringen min fikk velge mellom å være hjemme med meg hele dagen, eller å være på SFO med alle vennene sine, så vet jeg hva han ville valgt ;)

Anonymous poster hash: 6ef2e...49e
Skrevet

Kanskje barnet selv vil være med vennene sine på sfo? At barnet ikke har noen å leke med hjemme. Er kjedelig for en 6 åring å bare være hjemme hos moren sin.

Anonymous poster hash: d2140...b2b
Skrevet

Synes nok at dette ikke er noe du har noe med. Alle har sine grunner for valg, og ofte er grunnen helt anerledes enn hva en nysjerrig nabo tror er grunnen. 

Anonymous poster hash: 99aa3...c26
Skrevet

Vet du at mor er hjemmeværende? Kanskje hun er student? Jeg har iallefall kun forelesning en gang i uken dette halvåret fordi jeg skriver bachelor. Så jeg kan jo se ut som hjemmeværende, selvom jeg jobber ved siden av da. Kanskje hun er syk? Men du ikke kan se det og hun ikke vil fortelle deg om det? Det er nok mange grunner til at hun gjør som hun gjør og det må vel være greit uten at du skaø si det er feil eller ei:)

Anonymous poster hash: 7a4cb...8f9

Skrevet

Jeg tenker også - kanskje hun er syk? Jeg ser ut som friskheten selv, men er mye dårlig(det kan ingen se).

Jeg må levere i barnehagen for at jeg skal kunne være der for barnet når det kommer hjem. Hadde ikke klart en hel dag. Er faktisk sånn at når mannen en sjelden gang reiser bort, så har jeg alliert meg med besteforeldre og/eller nabo.

Møter du meg, ser du en oppegående og kunnskapsrik dame. Det hjelper lite når helsa svikter.

Om det ikke er noe slikt: Hvis mor velger å ha barnet i barnehage/sfo mye, så er det kanskje en grunn til det som gjør at barnet faktisk har det bedre der enn hjemme.

Anonymous poster hash: fa951...cd8
Skrevet

Her skal Sfo på museum, ha karneval, ha miniol-dag, skøyte og filmdag og gym/bakedag. De fleste vennene skal på Sfo! :-)

Anonymous poster hash: 46725...413

Skrevet

Barn kan også trenge fri/ferie, men samtidig er det så mye moro som skjer på sfo i feriene at hvis man ikke reiser bort så er det faktisk ofte ungene selv vil være på sfo. Der møter de vennene sine til lek og moro hele dagen. Ikke alle foreldre har mulighet til å aktivisere ungene på samme linje, selv om det er ferie.

Her har barna selv valgt å være på sfo to dager i ferien. :)

Anonymous poster hash: ebe72...b96

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Her i huset er det en selvfølge at barnet er hjemme om en av oss voksne har fri. Men å ta vare på sine egne unger er ofte for mye for folk nå til dags....

Anonymous poster hash: 6e4b0...6cb

Skrevet

Hva veit dere om hennes liv egentlig?

Min 7 åring drar med glede på sfo hvis jeg jobber i ferien. Han elsker det.

Kan vel hende at gutten selv vil.

Jeg ville aldri være hjemme som barn selv. Kun til middag og så rett ut igjen. Mange som syns moren min var en elendig mor med de holdningene som er her inne.

Merkelig tankegang :s

Anonymous poster hash: 51987...dad
Skrevet

La nå folk få legge opp livet sitt slik det passer dem uten at dere skal legge nesa deres bort i det.

Ingen får ha ungene i bhg/sfo 52 uker i året så ungene har uansett ferie det de skal.

Anonymous poster hash: 1e08d...37f
Skrevet

Lurer på det samme. Altså hvis barna er hjemme.

Bekymringsverdig syns jeg om barn ikke velger være hjemme en liten uke fremfor SFO. Hva med å finne på ting selv?

Anonymous poster hash: 66be8...d99

Skrevet

Kanskje barnet er av typen som kjeder seg fort og vil være sammen med venner. Sånn er barnet mitt.

Anonymous poster hash: 09060...880
Gjest Julia1984
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Her i huset er det en selvfølge at barnet er hjemme om en av oss voksne har fri. Men å ta vare på sine egne unger er ofte for mye for folk nå til dags....Anonymous poster hash: 6e4b0...6cb

Herregud....hva hvis barnet har lyst til å være på sfo fordi der er alle vennene og de har morsomme aktiviteter?

Da får ikke ditt barn lov?

Skrevet

Kanskje hun er kronisk syk, som meg. Jeg må levere på SFO i noen timer for å hvile og sove. Ellers hadde jeg ikke klart å ta meg av barnet på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 5aba5...1e9

Skrevet

Sikkert for at nabokjærringa skal ha noe å bry seg med :)

Anonymous poster hash: 26ba7...858

Skrevet

Synes du skal være forsiktig med å synse og dømme.

Jeg er hjemmeværende og mine barn går også på sfo noen timer, ikke fullplass og i ferie er de hjemme. Sfo plassen er mest for at barna skal få være litt med venner etter skoletid og i disse tider er nesten ingen barn hjemme rett etter skolen lengre.

Anonymous poster hash: bf663...0d1

Skrevet

Min 8 åring vil IKKE ha fri, feriesfo er stooor stas, de går tur, griller, har bingo, får ha med ds...........alle vennene er der.

Hjemme hos meg er det ja, bare meg, og det er kjedelig det.

Så valget er enkelt..................

Anonymous poster hash: 0163e...975
Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Her i huset er det en selvfølge at barnet er hjemme om en av oss voksne har fri. Men å ta vare på sine egne unger er ofte for mye for folk nå til dags....Anonymous poster hash: 6e4b0...6cb

Herregud....hva hvis barnet har lyst til å være på sfo fordi der er alle vennene og de har morsomme aktiviteter?

Da får ikke ditt barn lov?

På SFO (og i barnehagen) så er det slik at vi får brev med hjem hvor man må krysse av på hvilke dager man skal dit eller ikke. Denne krysser jeg av på i forhold til når jeg eller min samboer har fri og leverer. Altså bestemmer vi når han skal på SFO. Våkner han en dag og vil dra dit, så kan han ikke det nei. Men han liker kvalitetstid med foreldrene sine han da..

Skrevet

Det skjønner ikke jeg heller. Her i huset er det en selvfølge at barnet er hjemme om en av oss voksne har fri. Men å ta vare på sine egne unger er ofte for mye for folk nå til dags....

Eldre folk skryter gjerne av at ting var så mye bedre før i tiden da det ikke var SFO og mødrene var hjemme. Da var visstnok barna ute og lekte sammen hele dagen, de var knapt hjemom for å spise.

I dag leker barna sammen på SFO i stedet, og mange synes, som den gang, at det er kjedelig å være hjemme. Ikke noe unormalt ved at barn vil leke med andre barn!

Anonymous poster hash: 48c48...d5b

Skrevet

Eldre folk skryter gjerne av at ting var så mye bedre før i tiden da det ikke var SFO og mødrene var hjemme. Da var visstnok barna ute og lekte sammen hele dagen, de var knapt hjemom for å spise.

I dag leker barna sammen på SFO i stedet, og mange synes, som den gang, at det er kjedelig å være hjemme. Ikke noe unormalt ved at barn vil leke med andre barn!

Selvfølgelig er det ikke unormalt at barn vil leke med andre barn!

Men det ER unormalt at foreldrene ikke vil være sammen med barna sine, og at barna ikke vil være sammen foreldrene sine.

Eller...her på DIB er det vel kanskje ikke så unormalt..

Gjest Julia1984
Skrevet

Men det ER unormalt at foreldrene ikke vil være sammen med barna sine, og at barna ikke vil være sammen foreldrene sine.

Du er skikkelig nyansert!

Skrevet

Ja, det er sikkert det som er årsaken, at de ikke VIL være sammen med barna sine.

Herregud...

Skrevet

At du faktisk bryr deg om det sier mye om deg HI!

Hva vet vel du? Er rimelig sikker på at 6 åringen har det bedre på SFO enn hjemme med mor?!

Dessuten vet du ikke årsaken til at folk velger akkurat som de gjør.

Har selv 2 barn der det ene barnet har ADHD, og kanskje det andre også. Du kan tenke deg selv hvordan ferier er hjemme hos meg som er alene med de også ( far har samvær), de er hyperaktive 190% av tiden, så her sender jeg de gledelig i sfo og barnehage når jeg selv har fri, og det er ganske ofte siden jeg jobber 60%:) 

Så koser vi oss i helger:) 

Anonymous poster hash: 38146...921
Skrevet

SFO er et godt tilbud for barn.  På "min" SFO har de alltid bra opplegg på langdager, turer på fjellet, utflukt til museum osv.  Ungene storkoser seg. Både min mann og jeg jobber 100%, og får ikke alltid tiden til å strekke til.  Ungene har mye mer ferie enn oss.  Vi har tre valg på skolens fridager.

1) Både vi og ungene tar fri, og finner på noe gøy sammen.

2) Vi jobber, ungene er på SFO.

3) Ungene på SFO, vi tar fri, for å gjøre oppgaver som vi ikke får tid til ellers, og ungene gjerne vil slippe å være med på. 

Jeg kan tenke meg at det helt sikkert finnes hjemmeværende som tilbringer dagene med å se på TV og lese ukeblader, men det gjelder helt sikkert ikke alle.  Noen "hjemmeværende" er studenter, syk, tar seg av gamle/syke foreldre, jobber hjemmefra, jobber nattevakt osv. 

Anonymous poster hash: 4489c...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...