Gå til innhold

Koster det mye å få en godkjent reddningshund?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste et sted på nettet at det kostet 100 000 å få en hund og fører utdannet! :o Dette kan da ikke stemme?

Har veldig lyst til å begynne å trene, men hvis det er en så kostbar hobby må jeg nok legge den drømmen ifra meg.



Anonymous poster hash: 81814...890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det koster nok minst såpass. For det første må du ha en egnet hund, og det er ikke enkelt å finne (kjenner noen som driver med dette). Du vet jo heller ikke om valpen har den rette innstillingen før langt ute i treningen. 

Så skal du betale for å ha selve hunden. 

 

Så skal du og deg trenes, det krever tid hver dag, hele året. For å bli godkjent så må man ta kurs, man må ta godkjenninger og være oppe til prøver. Så må/bør man delta på øvelser. Når man har gjort dette i 2-3 er kanskje du og hunden din klar, og kan delta på ulike aksjoner. 

 

Og, sånn til sist, alt dette gjør man frivillig uten betaling (med mindre man er ansatt i politiet eller forsvaret).

 

http://www.norske-redningshunder.no/om-norske-redningshunder/opplaering



Anonymous poster hash: 9370b...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt mye feil her, men "du og deg" er altså "du og hunden din", og 2-3 er 2-3 år ;)

 

En ting er pengene det koster, det som kanskje koster mest er tiden det tar!



Anonymous poster hash: 9370b...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det koster nok minst såpass. For det første må du ha en egnet hund, og det er ikke enkelt å finne (kjenner noen som driver med dette). Du vet jo heller ikke om valpen har den rette innstillingen før langt ute i treningen. 

Så skal du betale for å ha selve hunden. 

 

Så skal du og deg trenes, det krever tid hver dag, hele året. For å bli godkjent så må man ta kurs, man må ta godkjenninger og være oppe til prøver. Så må/bør man delta på øvelser. Når man har gjort dette i 2-3 er kanskje du og hunden din klar, og kan delta på ulike aksjoner. 

 

Og, sånn til sist, alt dette gjør man frivillig uten betaling (med mindre man er ansatt i politiet eller forsvaret).

 

http://www.norske-redningshunder.no/om-norske-redningshunder/opplaering

 

Anonymous poster hash: 9370b...16c

 

haha, tenkte selve kursene kostet tilsammen 100 000 :P Men da ble jeg litt klokere :)

 

Det er en annen ting jeg heller ikke ble så klok på. Leste at man MÅ ut i felten hvis man blir ringt som hundefører, er det sant? Er det tvang eller frivillig? Sikkert dumme spørsmål, men jeg må nå bare spørre :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81814...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frivillig i en annen redningsaksjon, og der har vi ikke betalt noe for kursene (utover personlig utstyr), men vet ikke hvordan de gjør det i Norske redningshunder. 

 

Kan være NRH (Norske Redningshunder) har en egen beredskapsliste hvor man forplikter seg til å delta i gitte tidsrom (feks man har "vakt" ei uke av 4), men tviler egentlig på at de må møte på alt hele tiden som "tvang". Man er tross alt frivillig med alt det innebærer, og har en jobb i tillegg som ikke alltid kan gås i fra. 

 

Det vanlige i frivillige redningsaksjoner er at man møter så langt man har tid og mulighet akkurat da (og de fleste strekker seg langt for å få det til).



Anonymous poster hash: 9370b...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskontigent til nrh ikke dyrt, kursene er ikke så dyre, men bøir fort en del kurs..) det dom kostet er treningdtid/ kjøring. Tid er penger. Hund koster, mat, stell, forsikring, mat, dyrlege. Men en fint hobby for deg og hunden, men beregn myyyye tid. Det blir som regel en livvstil om du blir hekta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er frivillig i en annen redningsaksjon, og der har vi ikke betalt noe for kursene (utover personlig utstyr), men vet ikke hvordan de gjør det i Norske redningshunder. 

 

Kan være NRH (Norske Redningshunder) har en egen beredskapsliste hvor man forplikter seg til å delta i gitte tidsrom (feks man har "vakt" ei uke av 4), men tviler egentlig på at de må møte på alt hele tiden som "tvang". Man er tross alt frivillig med alt det innebærer, og har en jobb i tillegg som ikke alltid kan gås i fra. 

 

Det vanlige i frivillige redningsaksjoner er at man møter så langt man har tid og mulighet akkurat da (og de fleste strekker seg langt for å få det til).

 

Anonymous poster hash: 9370b...16c

 

Hvilken er du medlem av? :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 81814...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Røde Kors Hjelpekorps :)

 

Anonymous poster hash: 9370b...16c

 

Når bør man begynne treningen synes du? Vi har ei Schæfer-tispe på 3 år og jeg vet ikke om hun er for gammel, har trent en del på spor på egenhånd og vi koser oss masse! :) Har hatt folk som har løpt å gjemt seg en km unna der vi sto og hun fant dem kjempefort! Fulgte sporet hele veien. Men jeg vet jo ikke om vi har trent "rett" så det blir sikkert mye å lære på et kurs :)

 

Rødekors hjelpekorps, det hørtes jo morro ut. Har jobbet som frivillig før i bruktbutikk, men var ikke med i hjelpekorpset. Kanskje vi skulle heller tatt oss en tur dit å se om de er noe som passer oss :)

 

HI

 

 

 

Anonymous poster hash: 81814...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling på trening av redningshunder, bare kjenner noen som driver på med det :) Du kan jo kontakte Redningshundene? De jeg kjenner har hatt redningshund i tankene fra de bestemte seg for å kjøpe valp :P

 

Hjelpekorps er kjempemorsomt, men krever utrolig mye tid og innsats - det er en sånn enten-eller greie, iallefall i begynnelsen. 

Hjelpekorpset har heller ikke redningshunder, med mindre noen er med i både RKH (Hjelpekorpset) og NRH, og da kalles hundene ut gjennom NRH. (jeg har iallefall ikke hørt om hundegrupper i RKH).

 

 



Anonymous poster hash: 9370b...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...