Gå til innhold

Hva gjør jeg galt m 3åringen???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Omtrent hver dag på badet skjærer alt seg. Ikke vil hun på do, ikke vil ha bleie på, ikke kle på, skal bare ligge på gulvet. Til slutt må jeg jo bare kle på, hyl og skrik og sterk som fy, når vi er ferdig kler hun alt av seg igjen.

Idag lempet jeg henne inn i sengen for å kle på, men hun er jo så sterk. Hyl og skrik. Til slutt satte jeg i et indianerhyl selv og gikk ut av soverommet. Kjenner jeg blir smågal!!!

Har prøvd å bruke god tid, spise først, mye kos og vi avtaler kvelden før hva vi skal ha på osv....

Idag ble hun jo skremt av sin sinte og gale mamma. Så måtte trøste og snakke..... Jada.... :(:(

 

Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si motsatt av din menig. At hun ikke får lov til og på do, at hun ikke kan pusse tenna. Osv

 

Anonymous poster hash: 04ef6...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er prøvd. Uten hell..... Hun er absolutt ikke interessert i å samarbeide på badet :(

 

Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brøler til henne. Det er jo det samme som å si at det er greit å oppføre seg dårlig.

 

Anonymous poster hash: be720...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fortelle henne hva dere skal FØR dere går inn på badet? Kan jo hende at det gjør henne mer forberedt og at du da når inn til henne før hun blir helt rabiat. Skal ikke være lett det der:-/

 

Er det forresten om morgningen? Kan det være at hun er veldig trøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klistremerker og positiv vinkling er så absolutt prøvd. I dag rant bare begeret over, jeg innrømmer det. Å bli sint hjelper ingen :( og har vondt inni meg.

 

Jeg forbereder og forbereder. Hun sover fra 18.30-ca 07. Er blide som en sol helt til hun kommer på badet. Da vil hun bare legge seg på gulvet.

 

Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på ett slikt bedre foreldre kurs gjennom bhg når mine gikk der, der kom temaet opp ang morgen stell å di sa at i plassen for å sloss å krangle for å kle på skulle enn bare si at enten tar du på deg klærna eller så kan du reise i bhg i bleia ( noe slikt husker ikke ordrett) men avtale det med bhg på forhånd. Har ikke prøvd det selv så vet ikke om det virker men kan jo være vert ett forsøk for tviler på jenta di syns det er kjekt å bli levert i pysj eller bleie ;)

 

Anonymous poster hash: b8794...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hver dag på badet skjærer alt seg. Ikke vil hun på do, ikke vil ha bleie på, ikke kle på, skal bare ligge på gulvet. Til slutt må jeg jo bare kle på, hyl og skrik og sterk som fy, når vi er ferdig kler hun alt av seg igjen.

Idag lempet jeg henne inn i sengen for å kle på, men hun er jo så sterk. Hyl og skrik. Til slutt satte jeg i et indianerhyl selv og gikk ut av soverommet. Kjenner jeg blir smågal!!!

Har prøvd å bruke god tid, spise først, mye kos og vi avtaler kvelden før hva vi skal ha på osv....

Idag ble hun jo skremt av sin sinte og gale mamma. Så måtte trøste og snakke..... Jada.... :( :(

 

Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Vi hadde en lignende periode, kjente jeg var en dårlig mor :( Men etter å snakke og forberede før vi tok kveldsstellet ble det bedre. Og man må for all del ikke glemme å rose å rose å rose! Skryt av henne for den minste ting som blir gjort rett :) Leser dere eventyr eller synger når hun legger seg? Vi bruker å gjøre det slik at når hun har vært flink med kveldstellet får hun velge selv eventyr eller sanger alt ettersom hva hun vil ha :)

 

En annen ting kan jo være at hun er overrtrøtt (hvis dette er på kvelden). Bruk goood tid den første stunden og du må være konsekvent. Hold mote oppe når det står på som værst og ikke la deg vippe av pinnen! Du må være stabil og trygg for det er det hun trenger når hun er så sint :)

 

Kler hun av seg, så la henne gjøre det, men så snart hun har kledd av seg kler du på henne helt til hun skjønner tegninga.

 

Lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 13392...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles trassalder og er både normalt og sunt, om enn noe frustrerende ;)

 

Nå får jeg vel halve DB på nakken, men jeg tar den veldig upedagogiske løsningen å sete barnet foran tv på morgningen og kle på barnet der (mens hun er oppslukt av skjermen). Vips, ingen trass. Kan for ordens skyld nevne at jeg har gjort dette med barnets eldre søsken også da de var på samme alder, og at de eldste nå, til tross for min upedagogiske oppførsel, steller seg og kler på seg selv alene og fint på badet om morgningen. Man ødelegger ikke barnet helt av å ty til upedagogiske løsninger i perioder ;)



Anonymous poster hash: fdf24...3e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min 3 åring også..

Jeg har 4 barn, alle oppdratt likt og det har fungert helt fint. Men denne lille divaen er like trassen alene som de andre 3 var tilsammen :P

 

Jeg er konsekvent med henne og tar henne bare under armen og gjør det jeg skal. Hun er 3 år, det er ikke hun som skal få styre denne sjappa, nei..

Hun får være med å ta valg, og hun blir inkludert. På lik linje som hennes storesøsken . Men dette er ei fryktelig bestemt frøken , så jeg har måttet legge om på taktikken med henne ;)

 

Trøster meg bare med at dette vil roe seg etterhvert :)

 

Anonymous poster hash: 297a0...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistremerker og positiv vinkling er så absolutt prøvd. I dag rant bare begeret over, jeg innrømmer det. Å bli sint hjelper ingen :( og har vondt inni meg.

 

Jeg forbereder og forbereder. Hun sover fra 18.30-ca 07. Er blide som en sol helt til hun kommer på badet. Da vil hun bare legge seg på gulvet.

 

Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Høres egentlig ut som om dere har gått inn i en ond sirkel :-/ Kan du endre litt på rutinene slik at dere får en litt mer behagelig start på dagen? For eksempel kan hun kle på seg i stuen en periode for å endre mønsteret. Er hun glad i tv? Det kan være en grei avledning så du får byttet bleie i alle fall.

 

Begeret renner over for alle på et tidspunkt, du er bare et menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at jeg gir henne to valg når hun trasser (3,5 år). Det kan f.eks være; Enten kler du selv av/på deg, eller så gjør mamma det. Veldig greit og funker egentlig også på alt.

Den siste muligheten er som eg må ærlig innrømme at jeg bruker hvis alt skjærer seg; "Nei, det er helt greit. Men jeg drar i barnehagen så får du bare bli igjen her hvis du vil være hjemme.". Kanskje ikke den mest pedagogiske måten, men du som det funker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksperter anbefaler vel å la barnet gjøre som det vil i trassalderen, samt å forsterke og skryte av det barnet får til. Dette er en del av barnets naturlige frigjøringsprosess for å bli et selvstendig menneske. Hva om du får henne til å gjøre det selv? Sier noen som: " Du er så flink å kle på deg selv, kan du ta på buksa nå"? Mamma trenger jo ikke å hjelpe deg lenger". Masse skryt og oppmuntring. Dette anbefaler Jesper Juul, fremfor å kjempe imot barnet: 

 

http://www.dagbladet.no/2012/11/23/magasinet/jesper_juul/barn/familie/24514374/

 

 



Anonymous poster hash: f5ea9...f92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slikt barn ;) 

Jeg forbereder ham på alt som skjer. "Etterpå må vi gå på badet" eller "Nå skal vi på butikken. Husk at vi må sitte fint i vognen", 



Anonymous poster hash: 51cfa...e6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne valg.
Min 3 åring høres ut som din noen ganger (må være alderen, hihi).
 

Nekter å kle på seg, eller stå stille hvis jeg kler på. Da sier jeg:

"Skal du kle på deg selv, eller skal mamma kle på deg?" Da blir 3pringen litt roligere også begynner jeg å prate rolig om noe, f eks hva trollene i skogen gjør nå, steker de pannekaker eller vafler til lunsj?

 

og do........... her skjer det uhell........ ofte...... "ok, tisser du på deg mer i dag nå (etter fire uhell) må du nesten ha på bleie, og det er fordi du ikke tisser på do, da trenger du bleie så ikke tisset kommet i trusa di.

Det er greit å fortelle HVORFOR de evt må få på bleie. Her ville man IKKE ha på bleie, så ble litt bedre. Men jeg måtte bare si det, for hvis det bare kom i trusa og aldri rakk do, var barnet da klar for bleieslutt? Nei. Tror det trengtes en påminnelse :-) Det hjalp.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hver dag på badet skjærer alt seg. Ikke vil hun på do, ikke vil ha bleie på, ikke kle på, skal bare ligge på gulvet. Til slutt må jeg jo bare kle på, hyl og skrik og sterk som fy, når vi er ferdig kler hun alt av seg igjen.

Idag lempet jeg henne inn i sengen for å kle på, men hun er jo så sterk. Hyl og skrik. Til slutt satte jeg i et indianerhyl selv og gikk ut av soverommet. Kjenner jeg blir smågal!!!

Har prøvd å bruke god tid, spise først, mye kos og vi avtaler kvelden før hva vi skal ha på osv....

Idag ble hun jo skremt av sin sinte og gale mamma. Så måtte trøste og snakke..... Jada.... :(:( Anonymous poster hash: 0733a...4f1

Da går du ut av badet! Si til henne at "mamma kommer inn igjen når du er klar til å skifte bleie, kle på deg..." osv. Så får hun ligge der på gulvet alene. Ikke bli med på dramaet hennes! Det er jo det hun vil. Hun tester deg og elsker at hun kan få deg til å bli sint.

 

Anonymous poster hash: b5f86...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er barn. Har en 6 åring som innimellom kan få tilbakefall til disse tingene. Vanvittig slitsomt og irriterende. Må bare prøve å være rolig, tålmodig og bestemt og helst ikke la seg stresse opp, men det er jammen ikke lett alltid. Forberede ungen på hva som skal skje, rose masse når hun er flink og vente på at denne fasen går over i en fase....barn er barn.... :P



Anonymous poster hash: 2b382...74c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brøler til henne. Det er jo det samme som å si at det er greit å oppføre seg dårlig.

 

Anonymous poster hash: be720...ffb

Opp med hånda alle som ikke har mistet fatningen bare biiiiiiittttteliiiitttt ift barna sine............ ;-)

Det er lov til å være menneskelig! Stor forskjell på et lite jungelbrøl og å f.eks riste eller slå!

 

Anonymous poster hash: 28f40...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du brøler til henne. Det er jo det samme som å si at det er greit å oppføre seg dårlig.

 

Anonymous poster hash: be720...ffb

Opp med hånda alle som ikke har mistet fatningen bare biiiiiiittttteliiiitttt ift barna sine............ ;-)

Det er lov til å være menneskelig! Stor forskjell på et lite jungelbrøl og å f.eks riste eller slå!

 

Anonymous poster hash: 28f40...ea7

Speile oppførsel er noen ganger effektivt men gjerne på litt større barn.

Jeg begynner rett og slett å herme. De blir så sjokkert og sier, ikke gjør det. Når jeg spør hvorfor jeg ikke skal det sier de, det er ekkelt. Når jeg da sier jeg gjør jo bare som deg. Hvorfor får du lov og ikke jeg.

Pedagogisk eller ikke. Funker her i alle fall. Så får bedreviterne her inne mene hva de vil. ;-)

 

Anonymous poster hash: e4032...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funket ofte avledningsmanøvrer! Snakke om noe heeelt annet, få fokuset vekk fra klær og annet. Snakke entusiastisk om at dere skal ta akebrettet til barnehagen, bruke paraply selv om det ikke regner, fortelle historien om da pappa brakk benet og lå på sykehus osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...