Gå til innhold

Oppkast hos små barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 20 mnd, i dag etter hun hadde spist frokist kastet hun plutselig opp, det kom ganske masse spy. Hun er i helt fin form ellers og har ikke kastet opp noe mer, hun virker ikke syk i det hele tatt nå. Holder henne såklart hjemme, men bare lurer på om det allikevel er omgangssyka? Er den litt annerledes på så små barn?

 

Anonymous poster hash: 55655...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden det kom mye oppkast, vil jeg anta at hun har omgangssyka. Det betyr ikke at hun nødvendigvis kommer til å kaste opp flere ganger, men det kan selvfølgelig skje.

Mine barn har ved omgangssyken kastet opp en gang, og det så da ut til at det var noe som måtte ut for å bli frisk ;)

Selv jeg i voksen alder har også kastet opp en gang ved omgangssyken, så det kan skje i alle aldergrupper.

 

Håper for jenta di sin del at det var denne ene gangen hun måtte kaste opp, og at hun kommer seg fort :)

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper på det jeg også! Syns bare det var litt merkelig at hun ikke viste noe tegn til å ha vondt eller være syk, så tenkte kanskje det var en annen grunn til oppkastet. Men satser på at hun bare slapp (og slipper) og være dårlig og er ferdig med spyinga nå :)

 

Anonymous poster hash: 55655...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn reagerer ulikt på omgangssyken, akkurat som voksne. Sist vi hadde styggedommen i hus, for et par måneder siden, artet det seg omtrent slik:

 

11-åring: Kastet voldsomt opp mange ganger i løpet av 7-8 timer, hadde magekramper og var helt ute.

9-åring: Satt og lekte, ble blek, løp ut og spydde masse en gang. Så litt blek ut og var litt rolig i 1-2 timer og var så sulten og i vanlig form igjen.

6-åring: Kastet opp 2-3 ganger på en natt og var i god form dagen etter.

4-åring: Kastet opp mange, mange ganger, fikk diare og var i elendig form i 2 dager og så slapp i ytterligere 2-3 dager.



Anonymous poster hash: 6a446...ecd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok fint være spysjuka. Husker en gang min mellomste hadde det. Hun var 3 år og spydde innimellom hun løp rundt og lekte. Var i fin form, men spydde flere ganger. Jeg ble møkkdårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...