Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang valg av barnehage..


HeltLykkelig ♥♥

Anbefalte innlegg

Er så i tvil!!! Har ei jente på 3,5 år som går på verdens beste barnehage. Her har hun og to andre på samme alder virkelig fått et flott vennskap og henger ilag som erteris dagen lang. De voksne på barnehagen er supre og vi er kjempefornøyd. Vi vet hvordan der er å ikke være fornøyd for å si det sånn, for flyttet henne fra en annen barnehage til denne da hun var nesten 2 år.

 

Nå er det slik at vi skal flytte. Ikke langt, men til nabokommunen. Vi har søkt plass på lillebror og henne i en barnehage rett ved der vi skal bo. Lillebror skal begynne på barnehage for første gang i august.. Da 1,5 år gammel.

 

Vi har i tillegg søkt på den barnehagen storesøsteren går på nå, som er i nabolaget til der vi bor nå. Denne er det så og si sikkert at han får, da de prioriterer søsken og nabolag.

 

Men det kan også hende de begge får plass på den andre, i den kommunen vi skal flytte til.

 

Dilemmaet er da slik at jeg er så redd for å ta henne ut av denne trygge plassen hun trives slik nå. Og er redd hun ikke skal trives på den andre bhg og vil ha vanskelig for å finne sin plass. Det skal sies at hun er litt usikker av seg og har brukt tid på å komme dit hun er nå og bli så trygg som hun er nå.

 

Men så er det dette igjen, med skolekrets.. At fortsetter hun her hun går nå, vil hun ikke gå sammen med de hun skal begynne på skole med..

 

Vi kan også bare la de gå der hun går nå og se det an et år til. Å vurdere å søke henne inn på nyplassen etter et år. Da er det et år til hun skal begynne på skolen.. Igjen.. Da må lillebror bytte også i en alder av 2,5 år.. Når han kanskje har blitt trygg..

 

Hva tenker dere? Det å kjøre en omvei på 20 m ved hver henting/levering er ikke noe problem for meg.. Ville dere bare satset og latt begge begynne på den nye plassen der hun skal gå på skole?

 

Eller ville dere latt begge gå på den barnehagen vi kjenner så godt og alle er veldig trygge på. Det skal sies at den "nye" har et veldg godt rykte på seg.. Men man vet hva man har, ikke hva man får..

 

Svarer kanskje på mitt eget srsmål, men kjenner jeg begynner å bli skikkelig nervøs nå som vi kanskje snart må ta valget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ohoooi! Det ble langt som et vondt år.. Gratulerer om du orket å lese alt! *applaus til deg* :) er tydeligvis veldig frustrert ser jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Du må nesten høre med kommunen dere skal flytte fra om barn fra andre kommuner kan gå i barnehagen. Mange kommuner tillater ikke det pga. at de ikke mottar økonomisk støtte for barn fra andre kommuner.

 



Anonymous poster hash: c8972...710
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Først av alt: Du må nesten høre med kommunen dere skal flytte fra om barn fra andre kommuner kan gå i barnehagen. Mange kommuner tillater ikke det pga. at de ikke mottar økonomisk støtte for barn fra andre kommuner.

 

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Check ;) har hørt med styrer etc.. Det er en privat barnehage. De har sagt at om vi vil ha de der etter vi har flytta, så er vi hjertelig velkommen til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt slik jeg tenker innerst inne også.. Men hver dag jeg henter og ser henne i leik med vennene sine og ser hvor flinke de ansatte er, så får jeg en klump i magen og føler det er feil feil feil...

 

Hadde bytta om mulig. Like greit å få overgangen nå som ved skolestart.

 

Anonymous poster hash: 141ac...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er litt slik jeg tenker innerst inne også.. Men hver dag jeg henter og ser henne i leik med vennene sine og ser hvor flinke de ansatte er, så får jeg en klump i magen og føler det er feil feil feil...

 

Hadde bytta om mulig. Like greit å få overgangen nå som ved skolestart.

 

Anonymous poster hash: 141ac...06d

Det blei ei rar sitering.. Men du skjønte sikkert at jeg svarte inni der en plass.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Først av alt: Du må nesten høre med kommunen dere skal flytte fra om barn fra andre kommuner kan gå i barnehagen. Mange kommuner tillater ikke det pga. at de ikke mottar økonomisk støtte for barn fra andre kommuner.

 

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Check ;) har hørt med styrer etc.. Det er en privat barnehage. De har sagt at om vi vil ha de der etter vi har flytta, så er vi hjertelig velkommen til det ;)

 

 

Da hadde jeg ventet til hun skal begynne å førskolegruppa i barnehagen så hun får siste året sammen med dem i den nye barnehagen og en god overgang til skolen med de samme ungene

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Først av alt: Du må nesten høre med kommunen dere skal flytte fra om barn fra andre kommuner kan gå i barnehagen. Mange kommuner tillater ikke det pga. at de ikke mottar økonomisk støtte for barn fra andre kommuner.

 

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Check ;) har hørt med styrer etc.. Det er en privat barnehage. De har sagt at om vi vil ha de der etter vi har flytta, så er vi hjertelig velkommen til det ;)

Da hadde jeg ventet til hun skal begynne å førskolegruppa i barnehagen så hun får siste året sammen med dem i den nye barnehagen og en god overgang til skolen med de samme ungene

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Hvor lett er det å få byttet til neste år? Her er det nesten umulig å få plass til 2-åringer siden de har et visst antall plasser til barn født forskjellige år. Jeg tror jeg ville byttet med en gang uansett, for å bli kjent med barn i det nye nærmiljøet, og så heller gjort en stor innsats for å holde kontakten med gamle venner.

 

Anonymous poster hash: 0f7d6...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Først av alt: Du må nesten høre med kommunen dere skal flytte fra om barn fra andre kommuner kan gå i barnehagen. Mange kommuner tillater ikke det pga. at de ikke mottar økonomisk støtte for barn fra andre kommuner.

 

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Check ;) har hørt med styrer etc.. Det er en privat barnehage. De har sagt at om vi vil ha de der etter vi har flytta, så er vi hjertelig velkommen til det ;)

Da hadde jeg ventet til hun skal begynne å førskolegruppa i barnehagen så hun får siste året sammen med dem i den nye barnehagen og en god overgang til skolen med de samme ungene

 

Anonymous poster hash: c8972...710

Hvor lett er det å få byttet til neste år? Her er det nesten umulig å få plass til 2-åringer siden de har et visst antall plasser til barn født forskjellige år. Jeg tror jeg ville byttet med en gang uansett, for å bli kjent med barn i det nye nærmiljøet, og så heller gjort en stor innsats for å holde kontakten med gamle venner.

 

Anonymous poster hash: 0f7d6...e24

Neste år er hun 5 år. Barn som skal begynne på skole prioriteres høyt på den nye barnehagen. Og søsken prioriteres også høyt. Så ingen garanti, men en god sjans for at hun kan få begynne siste året før skolen..

 

Men igjen.. Da må lillebror bytte i tillegg..

 

Nei, huff.. Vet ikke om jeg noen gang kommer til å bli enig med meg selv.

 

Pga den dårlige barnehagestarten hun hadde i den forrige barnehagen og hvor utrygg de opplevelsene gjorde henne, har det gjort meg ekstra redd. Hun er ekstra følsom og vokser når hun føler seg trygg, noe hun nå tydelig gjør. Den fremgangen hun har hatt siste halvåret kan ikke beskrives. Fra å være redd alt mulig og veldig usikker, blomstrer hun virkelig nå. Det jeg er redd for er jo å gjøre henne usikker igjen.. At hun bytter.. Bruker lang tid på å tilpasse seg.. Og så skal hun plutseøig begynne på skole.. Om du skjønner tankegangen.. Og da er det enda en forandring.

 

Tenker også på at om hun fortsetter der hun er nå, så får vi gjøre en ekstra innsats som foreldre med å ta kontakt med foreldre til jevnaldrende i nærmiljøet. Det er ikke en stor plass vi hverken bor på eller skal flytte til.

 

Nei folkens.. Peis gjerne på med råd og argumenter.. For jeg står bom fast.

 

Nesten så jeg håper de ikke kommer inn, så jeg slipper å ta det vanskelige valget.. Men det i seg selv er kanskje også svar på mitt eget spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt dem i den barnehagen hun/dem er trygge i, også heller gjort den ekstra innsatsen med å prøve å bli kjent med de jevnaldrende i nabolaget, altså i den kretsen hun skal begynne på skolen med.

Prøve å kontakte foreldrene, invitere dem, be dem med på ting mèd barna, evt komme på besøk i bhgen for å prøve å få snakket med noen av foreldrene til de på hennes alder. For at hun skal bli kjent med dem hun skal begynne på skole med på forhånd :)

Tenk på hva som KAN bli frarøvet av datteren din- tryggheten hun endelig har klart å skape, venner, et sted hun stortrives. Dessuten vil det nok bli lettere for henne å starte på skolen med nye på hennes alder å bli kjent med når hun har vokst seg "stor" på den gode tryggheten hun startet med når hun var 2-3 år, og i tillegg er 5-6 år, og ikke 3,5!

Lykke til med valget :)

 

Anonymous poster hash: 7b2ef...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Jeg ville ikke byttet barnehage!

De blir veldig fort kjent med nye barn på SFO før skolestart og det er ofte flere barn i samme situasjon som kommer fra andre bhg og ikke kjenner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...