Gå til innhold

En ting er nå tjuvparring, men å gå inn for det?


sug lut

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Amen!!

Ja til forbud mot blandingshunder på lik linje som på hest

Og til helvete med " designerhundef". Det finnes ikke, det er blandingshunder eller kjøter!

Kan ikke for alt i verden forstå hvorfor man betaler opp i 20 000kr for en kjøter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jigglewiggle

Siden jeg vet veldig lite om dette så må jeg spørre... Er det sånn at "negative" sider ved en rase, slik som sykdom, ofte blir videreført til det som blir en ny rase?

 

Siden det ikke er bra å parre forskjellige raser?

Endret av Jigglewiggle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stiller jeg også som stort spørsmålstegn...  Er det ikke denne rendyrkingen som fører til forsterkningen av arvelige belastninger da? Blanding er vel i teorien bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med blandinger er at man ikke vet hva man får. 

 

Enkelte rasers naturlige egenskaper går særdeles dårlig sammen med andres, og man kan få en hund med et gemytt som ikke hører hjemme noen plass, og som også er stressende for hunden. 

 

Og dette med at blandinger er "friskere" enn rasehunder er en myte. De sjekkes mye sjeldnere, derfor er de ikke med i statistikken. Rasehunder- forutsatt at de er oppdrettet av seriøse folk-, sjekkes i huet og ræva. Man røntger, øyelyser, gentester og registreres. Dette gjøres sjeldent og aldri med blandingshunder. 

 

Med en rasehund vet man hva man får. Man kan gå inn på stamtavler på den hunden man kjøper, sjekke foreldre, besteforeldre og forfedre laaangt tilbake. Man kan forske på levealder, dødsårsaker, sykdommer og i det hele tatt. Raseklubbene til de enkelte rasene har regler alle oppdrettere må forholde seg til om de ønsker å fremstå som seriøse og godkjente av raseklubben. 

 

Kjøper man en blanding, aner man ingenting om dette. Man kan altså ikke vite om hunden har noen arvelige sykdommer i slekta man bør være oppmerksom på. Det er ikke sikkert foreldredyra er røntget for HD, sjekket for patellaluksasjon, øyelyst eller DNA-testet for alvorlige blodsykdommer (som er noen eksempler på hva enkelte raser sliter med).

 

Seriøse oppdrettere av rasehunder driver ikke med "rendyrking av dårlige egenskaper". Tvert imot, de seriøse jobber så hardt de kan til det beste for rasen, for å få frem individer som har hensiktsmessige egenskaper, godt gemytt, god helse og der man prøver å bli kvitt de problemene rasen sliter med. 

 

Men de oppdretterne finner man som regel ikke på Finn.no, men via raseklubbene.

 

Ingenting vondt om blandingshunder i seg selv, jeg har selv hatt en (men der kjente jeg foreldrene godt), men organisert avl på dem og det å kreve full pris for noe ingen kan garantere hva er, DET er hårreisende i mine øyne. Generelt sett er hundeavl ikke noe hvem som helst bør drive med bare for moro skyld. For dessverre ender man ofte opp med noe helt annet enn man hadde tenkt seg.

Det er en grunn til at overvekten av hunder som skal omplasseres er diverse blandinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jigglewiggle

Jammen godt det ikke er like streng kontroll på oss! Spørs om jeg hadde blitt godkjent til avl altså...

Ha ha, samme her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...