Gå til innhold

Immunitet mot vannkopper


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er gravid og leste et sted at en kan ta en blodprøve for å sjekke immunitet mot vannkopper. Ingen vet om jeg har hatt det. Men hverken jordmor eller lege svarer på forespørselen min om å få tatt denne blodprøven. Venners barn har vannkopper nå.

Noen som vet mer?

 

Anonymous poster hash: 2d0f1...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som var redd for å få vannkopper mens hun var gravid. Hun fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å sjekke om hun var immun, men hvis hun oppdaget at hun fikk det selv, så skulle hun ta kontakt med en gang, så skulle hun få noen medisiner. Jeg tror det var bare i 1.trimester det kunne være farlig, men er litt usikker på det. Venninnen min var i alle fall i 1.trimester da hun sjekket det ut. Hun unngikk vannkopper da, men ble smittet senere i svangerskapet og da trengte hun ikke å ta noen medisiner og hun ble heldigvis ikke veldig dårlig.



Anonymous poster hash: cec1b...dbc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor visste ikke om blodprøve, men ba meg holde meg unna for sikkerhets skyld pga voksne kan bli svært syke og jeg er alene med barn som ikke har hatt vannkopper.

 

Anonymous poster hash: 2d0f1...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ta blodprøve hos fastlegen da det gikk vannkopper i min sønns barnehage og jeg var gravid. Fikk svar på et par dager. Heldigvis hadde jeg immunitet, så jeg trengte ikke bekymre meg.

Jeg fikk inntrykk av at det var uheldig for. babyen uansett når i svangerskapet det var. Jeg var i 2. trimester da jeg tok denne blodprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest kritisk om mor får det rett før fødsel fordi hun kan smitte babyen somikke har særlig godt immunforsvar og ikke vil få vannkoppe-antistoffer fra mor. Disse babyene risikerer å bli ganske syke.. Liten risiko for fosterskader tidlig i svangerskapet tror jeg. Mener du behandles med antiviralemidler dersom du får vannkopper i svangerskapet.

 

Du kan få testet antistoffer mot vannkopper vha blodprøve.

 

Anonymous poster hash: 4de6c...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodprøve hos legen da det brøt ut vannkopper i bhg til eldste og jeg var gravid. Jeg fikk da vite at jeg ikke var immun (det visste jeg forsåvidt fra før, men legen ville ha bekreftelse).

 

Det er svært alvorlig å få vannkopper som gravid. Det gjelder hele svangerskapet, selv om første halvdel er mest alvorlig. Jeg fikk en medisin som jeg hadde liggende hjemme og som jeg skulle ta umiddelbart dersom jeg fikk symptomer.

 

Eldste fikk vannkopper. Han og pappaen reiste da umiddelbart bort 1 uke og undere over alle undere unngikk jeg faktisk å bli smittet.

 

Nå har jeg vaksinert meg.

 

Anonymous poster hash: a6d3d...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for fine svar. Får stå på og be legen fikse blodprøveskjema til meg!

 

Apropos "liten risiko"; Liten risiko er også risiko. Statistikk spiller ingen rolle når det er en selv som rammes. En blodprøve koster minimalt og kan forsvares!

 

Anonymous poster hash: 2d0f1...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er noen land, USA tror jeg, som har denne vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Hvorfor har ikke vi også det? Det blir jo nesten det samme som med røde hunder. Vannkopper er en ubehagelig sykdom og mange får stygge arr. Om man tar med det samfunnsøkonomiske (foreldree og barn kan slippe en uke eller to med fravær) så betaler den seg jo selv. Så kan heller skeptikere med aluminiumsfoliehatt velge den bort :)



Anonymous poster hash: 76e84...6ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har lest at det er noen land, USA tror jeg, som har denne vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Hvorfor har ikke vi også det? Det blir jo nesten det samme som med røde hunder. Vannkopper er en ubehagelig sykdom og mange får stygge arr. Om man tar med det samfunnsøkonomiske (foreldree og barn kan slippe en uke eller to med fravær) så betaler den seg jo selv. Så kan heller skeptikere med aluminiumsfoliehatt velge den bort :)

 

Anonymous poster hash: 76e84...6ce

 

 

Vi vaksinerer ikke fordi selve sykdommen veldig sjeldent/så og si aldri er forbundet med alvorlige komplikasjoner (sjeldnere enn vaksinekomplikasjoner). Vannkopper etterlater ikke arr med mindre man får infeksjon i blemmene pga kloring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har lest at det er noen land, USA tror jeg, som har denne vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Hvorfor har ikke vi også det? Det blir jo nesten det samme som med røde hunder. Vannkopper er en ubehagelig sykdom og mange får stygge arr. Om man tar med det samfunnsøkonomiske (foreldree og barn kan slippe en uke eller to med fravær) så betaler den seg jo selv. Så kan heller skeptikere med aluminiumsfoliehatt velge den bort :)

 

Anonymous poster hash: 76e84...6ce

 

 

Vi vaksinerer ikke fordi selve sykdommen veldig sjeldent/så og si aldri er forbundet med alvorlige komplikasjoner (sjeldnere enn vaksinekomplikasjoner). Vannkopper etterlater ikke arr med mindre man får infeksjon i blemmene pga kloring. 

 

Mine barn har arr på ryggen. Ikke lett å få et barn som KLØR til å la være. Så ofte ender det opp med arr. Naboen fikk vannkopper når han var 16 og hele ansiktet er fult i arr. Der er det snakk om laser og diverse for å prøve å rette opp.

 

Anonymous poster hash: 76e84...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har lest at det er noen land, USA tror jeg, som har denne vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet. Hvorfor har ikke vi også det? Det blir jo nesten det samme som med røde hunder. Vannkopper er en ubehagelig sykdom og mange får stygge arr. Om man tar med det samfunnsøkonomiske (foreldree og barn kan slippe en uke eller to med fravær) så betaler den seg jo selv. Så kan heller skeptikere med aluminiumsfoliehatt velge den bort :)

 

Anonymous poster hash: 76e84...6ce

 

 

Vi vaksinerer ikke fordi selve sykdommen veldig sjeldent/så og si aldri er forbundet med alvorlige komplikasjoner (sjeldnere enn vaksinekomplikasjoner). Vannkopper etterlater ikke arr med mindre man får infeksjon i blemmene pga kloring. 

 

Barnelegen på sykehuset her sa at den første vannkoppen nesten alltid setter arr, for den er så dyp. Da datteren min var inne pga noe annet så legen arret etter en vannkopp på kinnet hennes og sa: Jeg ser hun har hatt vannkopper og at den første som dukket opp kom akkurat her. 

 

Det stemmer godt på de andre barna mine også, de første vannkoppene som dukket opp har laget et lite rundt arr på de alle fire.

 

Anonymous poster hash: 08b30...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...