Gå til innhold

Lære baby å finne søvnen?


Masekråka!

Anbefalte innlegg

Leste at ei her hadde lært babyen å finne søvnen selv allerede fra babyen var nyfødt. Hvordan lærer man dem det? Min lærte dette ved 8 mnd alder uten tiltak fra oss. Hadde aldri tenkt på det egentlig. Dumme meg bysset og ammet ungen i søvn flere ganger om natta :P

 

Nå er hun 11 mnd og sovner selv om hun våkner om natta, men er fortsatt "avhengig" av en flaske i 03 -tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg ikke er mulig med alle babyer. Min yngste sovnet av seg selv fra ca 1 mnd, mens eldstemann ble bysset i mange mnd. Noen får en sovebaby, og andre trenger hjelp. Sånn erde bare! Vi lærte ikke yngste å sovne selv. Det skjedde helt av seg selv.

 

Anonymous poster hash: a17e4...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan jeg fortelle deg ;) 

 

Man skal lære barnet å "sovne inn" av seg selv uten stimuli. Det kan du gjøre hvis du feks sitter med baby på fanget, i det han nesten sovner kan du legge han fra deg der hvor han skal sove slik at de få sekundene før han går inn i drømmeland, er alene. 

Fungerer ikke på alle men.. 

 

dette har virket på 1 og 3 men ikke nr 2. 

Med nr 3 har dette vært praktisert fra han var 1mnd. Nå kan jeg bare legge han ned når det er sovetid (både på dag og kveld) og så sovner han innen kort tid. 



Anonymous poster hash: 894eb...d2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette fungerer med babyer som ikke har kolikk, låsning eller reflux ;) og om de tar smokk.

 

Har man en rolig baby uten problemer så er det bare å unngå å etablere dårlige vaner. Har man en baby som hyler hele kvelden ig hver gang den blir lagt ned så gjør man det som må til for at babyen skal ha det bra, og gode/dårlige vaner kommer i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste på 8 uker finner søvnen selv på dag og kveld. Gir mat, ren bleie koser litt og legger ham i vogna/vogga. Han får smokken, gnur ansiktet mot skinnfellen og sovner selv. På kvelden kan det hende jeg må gå å gi ham smokken en gang eller to, men jeg må sjelden løfte ham opp, da er han enten skikkelig overtrøtt og urolig i kroppen, eller har luft i magen. Må uansett bare roe ham ved å rape/kose og legger ham ned.

 

Har ikke gjort annet enn å legge ham ned våken fra dag en. Var mest fordi storebror trengte oppmerksomheten mer enn baby trengte byssing, og han har aldri grått ved legging med unntak av de gangene han er overtrøtt eller har luft eller andre smerter. Er nok veldig heldig og det sammen med de rutinene vi har laget fra dag en har gjort det veldig lett å legge ham.

 

Anonymous poster hash: c250d...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det var nok meg du siktet til fra innlegget "Har alle babyer som legger seg kl.19?". 
Ja, det går an å lære babyer å sove inn selv, og det beste er å starte det så tidlig som mulig. Med storebror gjorde jeg den samme tabbe som deg, bysset og ammet han i søvnen. Noe som gjorde at hver gang han våknet om natta, så klarte han ikke å sove igjen. Da var det på`n igjen med amming eller byssing. Tillegg var han kjempe tung! Så jeg sleit virkelig ut både armene og ryggen min :( Der og da sa jeg til meg selv at neste mann så skal jeg ikke gjør det samme tabben så frem ungen ikke sliter med reflux, kolikk osv.. Og jeg fulgte det jeg hadde lovet meg selv :) Da lillesøster var nyfødt, lærte jeg henne å sove selv ved at jeg holdt henne i armen eller på fanget til hun holdt på sovnet av, og la henne så forsiktig ned i senga FØR hun sovnet av. Etter noe få ganger med gjentagelse, så fant hun søvnen selv. Siden den tid, hver gang jeg ser hun begynner å bli trøtt enten ved gjesping, knir seg i øynene, flakkekende øyner osv.. så legger jeg henne straks i spinkelsenga, og innen kort stund sovner hun av seg selv. Noe som hjalp mye på nattesøvnen min og hennes om natta. For våkner hun plutselig om natta, og ikke er sulten, så kan hun ligge og pudre for seg selv, og sovner så av etter hvert. Noen ganger sovner hun fort inn. Da hun begynte å sove godt, begynte jeg å "bråke" for å vende henne til masse støy, så slipper man å liste rundt når ungen sover. Kjekt :)
Begge ungene mine bruker verken smokk eller har koseklut. Syns det er like greit!



Anonymous poster hash: e77d2...2bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt premature barn født i uke 27 har kraftig reflux,men vi har aldri hatt søvnvansker med henne. Hun og søsteren, som er like gammel, har alltid bare blitt lagt i sengen etter siste måltid og så har de sovnet selv etter 10-15 min. Men så har vi lagt vekt på rutiner fra de var nyfødte som 27 uker gamle babyer.

 

Bare for å illustrere at reflux nødvendigvis ikke gir vansker med søvn.

 

Anonymous poster hash: 7aa08...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 

Det var nok meg du siktet til fra innlegget "Har alle babyer som legger seg kl.19?".

Ja, det går an å lære babyer å sove inn selv, og det beste er å starte det så tidlig som mulig. Med storebror gjorde jeg den samme tabbe som deg, bysset og ammet han i søvnen. Noe som gjorde at hver gang han våknet om natta, så klarte han ikke å sove igjen. Da var det på`n igjen med amming eller byssing. Tillegg var han kjempe tung! Så jeg sleit virkelig ut både armene og ryggen min :( Der og da sa jeg til meg selv at neste mann så skal jeg ikke gjør det samme tabben så frem ungen ikke sliter med reflux, kolikk osv.. Og jeg fulgte det jeg hadde lovet meg selv :) Da lillesøster var nyfødt, lærte jeg henne å sove selv ved at jeg holdt henne i armen eller på fanget til hun holdt på sovnet av, og la henne så forsiktig ned i senga FØR hun sovnet av. Etter noe få ganger med gjentagelse, så fant hun søvnen selv. Siden den tid, hver gang jeg ser hun begynner å bli trøtt enten ved gjesping, knir seg i øynene, flakkekende øyner osv.. så legger jeg henne straks i spinkelsenga, og innen kort stund sovner hun av seg selv. Noe som hjalp mye på nattesøvnen min og hennes om natta. For våkner hun plutselig om natta, og ikke er sulten, så kan hun ligge og pudre for seg selv, og sovner så av etter hvert. Noen ganger sovner hun fort inn. Da hun begynte å sove godt, begynte jeg å "bråke" for å vende henne til masse støy, så slipper man å liste rundt når ungen sover. Kjekt :)

Begge ungene mine bruker verken smokk eller har koseklut. Syns det er like greit!

 

Anonymous poster hash: e77d2...2bd

Takk for svar :) ja jeg har allerede erfart at jeg ikke kommer til å gjøre mine førstegangsmor-tabber med nestemann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...