Gå til innhold

noen her som har hatt irritabel tarm og blitt frisk av det? og hvordan?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har sliti med dette i 3 år,går greit i hverdagen, men det er noe daglig. Jeg får sa kraftige magesmerter og diare. Samme hva jeg spiser. Har prøvd sumontil og egazil uten effekt. Hva gjorde dere for å bli "kvitt" det? Har tatt blodprøver og coloskopi og er kommet frem til at det er det jeg har.

 

Takk for svar på forhånd :)

 

Anonymous poster hash: 06911...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble bedre da jeg fant ut at jeg har hveteintoleranse, men 100% bra er det vel ikke mulig å bli? Påvirkes veldig at stress også, og hormoner (blir verre rundt mensen).



Anonymous poster hash: a98a2...196
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut hvetemel og sukker i kosten din, og helst svin også, så kommer du til å merke stor forskjell. Dette er mat som lager betennelser i kroppen/tarmen. Merker stor forskjell selv etter en uke uten dette i kostholden mitt!

Vil du bli bedre så må du nok jobbe litt for det.



Anonymous poster hash: 34a1e...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svare dere :) ja,er utredet for cøliaki. Huff,kutte utcsukker,vil det si alt av godteri og? Spiser kunn det helgene og det er ikke storecforskjellen på ukedagene....må nok legge god viljen til kanskje ja :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 06911...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut hvete og merket enorm bedring. Gikk fra å drite på meg til å kunne ha et normalt liv. Kuttet ikke ut sukker da ;)



Anonymous poster hash: f50fc...e72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slanket meg, kuttet ut halv- og helfabrikat ( middag), aspartam, og unngår en del melkeprodukter. Noen blandinger av mat unngår jeg også. Noen spesifikke matvarer "tåler " jeg ikke. Når jeg lever slik er jeg helt bra. Får plager med en gang jeg tuller med kosten.

 

Anonymous poster hash: eabbc...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magekatarr, magesår, irritabel tarm og blødende tarm.

Viste seg etter mange år at jeg har massiv matintollerans. Jeg slår ikke veldig ut på en enkelt matvarer men mengden varer jeg ikke tåler er så stor at kombinert blir det katastrofe.

Gikk på streng diett i ett år med masse kosttilskudd samt et pulver som skulle tette lekkasje i tarm slik at kroppen klarte ta opplæring som den skulle.

Jeg gikk til slutt til Balder klinikken. De er kjempe flinke på mageproblemer.

Jeg hadde vært skikkelig syk i nesten tre år og min fastlege gjorde ingen funn.

To timer på Balder klinikken og jeg merket umiddelbar bedring.

 

Anonymous poster hash: 06b4a...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjalp det å leve sunnere.

Mindre junkfood, mindre rent hvetemel, mindre sjokolade.

Mer grovt brød, og generelt sunnere kosthold.. 

 



Anonymous poster hash: 7175d...98a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke kvitt irritabeltarm, men for noen kan det hjelpe å kutte visse martyper. Jeg har hatt det hele livet, har ingen matallergier eller intoleranser, men når jeg spiser veldig ren mat, har magen vært mer stabil. Spiser jeg mye fett/sukker/sterk mat så blir jeg værre, også høyt inntak av meieri produkter. Tåler svinekjøtt dårlig. Spiser egentlig veldig normalt, men jeg vet hva jeg blir ekstra irritert av, så tar forhåndsregler. Håpløst hvis man skal fly langt etc! Føler meg faktisk bedre også når jeg trener mye, sikkert en sammenheng med kosthold, trening, stressnivå osv !

 

Anonymous poster hash: e0520...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får irritabel tarm av cøliaki eller andre sykdommer. Jeg er ikke god i magen når jeg spiser hvetemel, bygg eller havre. Slår ikke ut på tester, så det er ikke allergi, men intoleranse. Ifølge legen har de desverre ikke gode nok tester til å kunne finne ut av alle intoleranser, her er det prøving og feiling som gjelder.

 

Blir også mye mer sliten og huden min er stygg når jeg bryter dietten, noe som skjer kun ved feiltagelser - ikke en kake i verden som er verdt mageproblem og grusom hud i tre dager.

 

Er helt normal og totalt symtomfri når jeg holder meg unna hvetemel, bygg og havre. Tåler spelt ( i motsetning til cøliaki, der spelt er helt uaktuelt siden det har massevis av gluten), så baker selv.

 

Sier seg selv at det ikke blir noe halvfabrikata, lager alt fra bunnen, men så skal jeg forsåvidt også holde meg unna laktose og egg (laktoseintolerant og eggeallergi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske plaget en stund, men er mye bedre nå. Det dreier seg rett og slett om å prøve seg frem :) 

 

For min del handlet det om å finne en balansegang i mengden fiber (jeg kan ikke ha for mye, feks hjemmelagede knekkebrød med masse rug og frø er helt håpløst, samme med veldig grove rundstykker), bruke spelt i steden for hvete/spise hvete i mindre mengder enn jeg gjorde før, og være i nærheten av et do når jeg spiser/drikker kaffe ;) 

 

Merker godt at jeg er bedre når jeg er på tur, uavhengig av hva jeg spiser, så for min del er nok stress en ganske stor del av problemene mine ;)

 

 



Anonymous poster hash: 74b61...527
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...