Gå til innhold

Vil gjerne gi datteren min sunn og god middag, men er elendig på matlaging!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er alenemamma for en snart 1,5 år gammel jente. Jeg er helt elendig på matlaging, og syns det er kjedelig å bruke tid på kjøkkenet - men jeg vil gjerne gi henne en oppvekst med sunn og god middagsmat. Har dere forslag til _veldig_ enkle, sunne (gjerne ikke altfor dyre) middager?

Her er noe av det vi vanligvis spiser til nå:

- Fiskegrateng fra frysedisken, med kokt gulrot og potet

- Ovnsbakt laks med kokte poteter og brokkoli

- Ferdiggrillet halv kylling med kokt ris og brokkoli

- Lasagne (Toro pulver&plater-pakke) med ferdigsalatpose

- Spaghetti og kjøttsaus (Dolmioglass)

- Kjøttkaker, brun saus, makaroni og brokkoli

- Pølser innbakt i grovdeig med brokkoli

 

Jada, mye halvfabrikata, og lite variasjon i grønnsakene. Jeg gremmes. Hjelp! :D



Anonymous poster hash: 6026b...4dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et tips:

 

Du kan gjøre som du gjør nå, men servere smoothie til dessert hver dag.

 

En blender får du lett til tre hundre, så ikke dyrt å anskaffe heller.

 

I smoothien har du epler, agurk, appelsiner, melon,avocado frosne bær, stangselleri, kiwi, yoghurt naturell, banan, pærer,kokte grønnsaker you name it.

 

Det som er litt fint her er at du ikke trenger sukker, den blir søt av bærene og eventuelt litt banan, og ingen av dere merker om dere har i litt stangselleri eller andre grønnsaker - smaken forsvinner faktisk helt!

Dermed kan du ha mye sunt i smoothien og fortsatt så smaker den helt nydelig!

 

Slik får du både fem om dagen, og helt klart mye mer vitaminer inn i kosten. Om du i tillegg skjærer opp litt gulrot og kålrot til middagen her og der, rå, så blir ikke middagen så gæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine var veldig glad i wok i den alderen, og det er suveren fingermat.

 

Du kan jo woke det meste, men av kjøtt er det vanlig med: kyllingfile, biffstrimler, svinestrimler. (lønner seg helt klart å strimle de selv)

Kjøttet kan du fint marienere i 2 ts brunt sukker og 2 ss soyasaus.

 

Frosne wokblandinger er rimelig og sunne.

 

Lett saus lager du på:

1 kok opp 4 dl vann

2 ha 4 ss maisennajevner (finnes i både lys og mørk utgave)

3 ha i en buljongterning eller suppebuljong

4 soyasaus

litt pepper

 

Jeg pleier da å koke dette i ca 5 min :)

 

Serverer med ris eller nudler.

 

Du kan selvsagt ha opp i hva du vil her: chilli, koriander, ingefær

Endret av LeTwinsA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn elsker å knaske på ting som cherrytomater, mais, sukkererter, agurkskiver, paprikaskiver o.l. til middag. Jeg lager ikke salat, bare gir av det vi har i kjøleskapet, og de knasker og spiser. På den måten får man i ungene ganske mye vitaminer, antioksydanter osv altså...

 

Eller er en god basiskokebok grei å ha, det finnes utallige på markedet nå med mange gode tips. Familiekokeboka er fin, det er en basiskokebok med mange enkle tradisjonelle retter, den fikk en pris da den var ny tror jeg, og nå er den på tilbud :)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4423609



Anonymous poster hash: f46b8...cf8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første gått bort fra halvfabrikata. En god kjøttsaus laget fra bunnen av tar ikke så mye lenger tid å lage enn å varme opp saus fra glass. En god hjemmelaget lasagne tar nok litt lenger tid å  lage fra bunnen, men det kan du jo f.eks lage i stand kvelden før du skal ha det til middag (lag dobbel porsjon, så har du en i fryseren til neste gang!). Det samme med fiskegrateng og kjøttkaker.

 

Et triks jeg bruker for at vi skal få i oss nok grønnsaker her i huset er å lage suppe og ha det til forrett nesten daglig. Blandt favorittene er blomkål- og brokkolisuppe, spinatsuppe, aspargessuppe, gulrotsuppe og potet- og purresuppe. Det er enklere å lage fra bunnen en mange tror - jeg strimler opp en løk og hakker et hvitløksfedd som jeg surrer på middels varme i smør til det blir blankt, så har jeg oppi kylling- eller grønnsaksbuljong (ca en liter), en potet i terninger (for å fortykke), og så har jeg i grønnsakene som får koke til de blir møre. Til sist kjører jeg det hele i blender før jeg har det tilbake i kjelen og tilsetter vann eller melk til slutt for å få riktig tykkelse (og salt og pepper) - vi har gjerne samme suppe til middag to dager etter hverandre og både vi voksne og barna synes det er godt og får i oss ekstra grønnsaker på den måten.

 

Et annet tips jeg har er å følge med på matspalter eller blogger. Jeg liker for eksempel å følge med på Trines matblogg. Slik får du inspirasjon til nye retter du kan legge inn i ukesmenyen, og litt hjelp til å planlegge ukesmeny.



Anonymous poster hash: 9a636...0bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget tomat saus til lasagne, pasta, pizza el er veldig enkelt å lage selv. Kok opp hermetiske tomater og soltørka tomater. Jo lenger det koker jo bedre. Tilsett litt sukker, salt, pepper, basilikum. Denne kan du godt lage masse av og fryse ned eller bruke senere i uka i en annen rett.

 

Her i huset er grønnsakssuppe en vinner hos 1åringen. Kok opp vann og tilsett buljong. Ha en pk frosne grønnsaker oppi, feks lapskausblanding. Hvis du vil ha noe kjøtt oppi suppa tilsetter du det på slutten. Sunn og billig middag på ti minutter:)

 

Suppa kan du selvsagt variere med å lage den feks litt gulasjinspirert. Kok opp vann, buljong og hermetiske tomater. Tilsett paprika og frosne grønnsaker. På slutten har du oppi kylling. Smak til med salt, pepper, sukker, paprikapulver. Det er også godt å ha byggrynsris oppi suppa:) begge suppene kan varierers med ulike grønnsaker, kjøtt og krydder:)

 

Anonymous poster hash: 67e43...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utfyllende og gode svar!! Likte spesielt godt smoothie-ideen, suppe-forrett og grønnsakssuppa... Tar veldig gjerne imot flere tips!



Anonymous poster hash: 6026b...4dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes halvfabrikata er toppers jeg :)

 

Har jeg en toropose med hva det skal være så er det jo kjempegodt å putte oppi det man liker av grønsaker, krydder, bruke litt fløte istedenfor melk eller lignende.

 

Ikke alle er gode på kjøkkenet. De som er flinke sier ofte at det er like enkelt å lage alt fra bunnen av, men det er det ikke for meg. Jeg har prøvd. Jeg holder ikke styr på det. 

 

Middags-tips.... 

fiskekaker, poteter og raspede gulerøtter? (med toro brun saus)

frossenpose med wok, grove pastaskruer og laks? (jeg liker toro hollandaise saus til dette)

Taco er jo godt, mye forskjellige grønsaker som kan brukes til det :)

Vårruller, ris og wokblanding? 

Betasuppe fra toro pleier jeg å putte oppi litt ekstra gulerøtter, brokkoli og kålrotbiter eller noe annet godt.. bitene er ganske små da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle toro-posene har forresten også et "serveringstips" på baksiden..

Der står det et forslag til hvordan du kan lage en rett ved hjelp av posen og litt ekstra råvarer. Dette er vanligvis ganske godt og mye enklere enn å lage fra bunnen av. 

 

edit: skulle tro jeg jobbet for toro, men det gjør jeg altså ikke! :P

Endret av rytme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha i barnet mer frukt og grønt. Kutt opp og legg på fat, helst litt forskjellig.

Ista hadde ungene besøk da var det gulrot, kiwi, pære og mango som var i kjøleskapet. La ved noen gaffler, for det syns de er så kult om dagen. Spise frukt med gaffel.

Sukkerter, agurk, gulrot, søt paprika, blomkål, kålrabi, selleri er det ungene syns er best.

 

Anonymous poster hash: 5299c...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå inn på nettet og til forskjellige tv programmer som inneholder matlaging, der er det mange gode retter og masse tips du kan plukke opp....hellstrøm, Nicklas masterchef....og sikkert mange flere....tv2 god morgen Norge....



Anonymous poster hash: bb3ae...c78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grilla kylling (ferdig grillet når du kjøper den)

Kyllingfilet stekt i ovn/panne

Laksefileter stekt i ovnen

Fiskekaker (veldig billig hvis du kjøper frossen blokk med sei-filet, og vedig sunt fra bunnen av, du trenger ikke å spe det ut med noe. Veldig få ingredienser og veldig enkelt. Men en fordel å ha foodprosessor)

Bruk karbonadedeig istedefor kjøttdeig

Grove pitabrød med sunt fyll

 

 

Tilbehør: bruk fullkornspasta, evt brun ris, prøv søtpotet, rotgrønnsaker, mm.

 

Anonymous poster hash: f00a1...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kari Jackeson har en bok, den kar kommet ut i ny innpakning og heter sunn hverdagsmat, tror jeg. Det er visst nok sammenkokt som ketsjup er okei... Ei hadde handla den på Narvesen, men du får den sikkert i bokhandlere. Normale råvarer ikke mye stæsj. Hu dama kjøpte den på lørdag og nå hadde hun 8 ferdige middager som hun hadde fyrst ned.

 

Anonymous poster hash: 195aa...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen stykker seifilet og vend dem i egg med salt og pepper, deretter i sesamfrø og stek i stekepanna, smaker kjempegodt og de fleste barn elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine tips! :D Takk, alle sammen! Små hverdagstriks for å få i barna sunn mat uten altfor mye effort... hi



Anonymous poster hash: 6026b...4dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...