Gå til innhold

Tynn 10-åring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en 10-år gammel jente som er så tynn. Vi har vært hos legen og barnespesialist som har sjekket for alt, og alt er heldigvis fint. 

 

Får stadig kommentarer fra familie og venner på vekten hennes. Hun spiser svært lite. Hvordan kan jeg påvirke til at hun spiser mer uten at hun "merker det"? 

 

Noen er jo tynne fra naturens side, så jeg vil ikke at hun skal tenke så mye over det, men er det noe jeg kan gjøre for å øke matlysten hennes?



Anonymous poster hash: 0bb52...25c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvordan liker hun nye ting? Hun kan jo feks være med å lage maten om det kanskje kan være med å påvirke matlysten, lage nye retter, en ny rett til dagen, spennende mat til lunsj og frokost.

 

Anonymous poster hash: 7db02...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvordan liker hun nye ting? Hun kan jo feks være med å lage maten om det kanskje kan være med å påvirke matlysten, lage nye retter, en ny rett til dagen, spennende mat til lunsj og frokost.

 

Anonymous poster hash: 7db02...267

Hun er ganske glad i nye ting ja. Liker ikke brødskiver så godt… Jeg har i perioder vært flink til å lage andre ting til henne, men så glir det tilbake til tradisjonelle brødskiver. Hun spiser det, men er ikke sånn veldig glad i det. 

Har også sendt med middagsrester når vi har det. 

Når vi andre f.eks. er sultne igjen noen timer etter sist måltid, så er hun fortsatt mett som hun sier. Lillebroren på 5 spiser mer enn henne..

 

Anonymous poster hash: 0bb52...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha henne med på kjøkkenet er lurt, la henne kutte grønnsaker o.l. og gjerne smake underveis, slik småspising gir en del kalorier. 

 

Er hun glad i smoothier kan du lage noen med litt ekstra kalorier i til henne om kvelden, ha i frosne bær, yoghurt og noe fett (udos choise e.l.)

 

Jeg var også veldig tynn på den alderen, jeg var en av de høyeste jentene i klassen og tynn som en lyktestolpe. Jeg veide 28 kg siste året på barneskolen og da vi hadde vekt og høydekontroll hos helsesøster skrev hun i meldingsboken min til mamma at jeg var litt vel tynn ;)

Men det gikk seg til altså, da jeg var 14 år var jeg ferdig utvokst i høyden og da kom puberteten og bredden (hofter og pupper). Da jeg var 18 år var jeg 174 cm høy og 58 kg, altså helt normal.



Anonymous poster hash: b65cc...229
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen kjære deg, ikke lag problemer der det ikke er noen!

Dersom datteren din er noenlunde variert i kosten og hun ellers er frisk (som du skrev at hun var), så la det ligge.

 

Hun kommer ikke til å sulte i hjel og hun er ikke feil/underernært, det ville dere visst av prøvene.

 

Noen folk er tynne, andre kraftige, noen småspiste og noen spiser lassevis, alt må få være ok. Så lenge man er sunn og frisk må man da tåle variasjoner!

 

Slapp av og la datteren din styre matinntaket sitt selv. Ting kan endres fort uansett når hun kommer i puberteten.

 

Anonymous poster hash: 224bf...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...