Gå til innhold

8- åringen vil ikke være med på noen fritidsaktiviteter:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er en stille gutt og vi mener at han trenger å være med på noe utenom skolen-mye for det sosiale sin del.Ha mange venner på skolen men de er med på ting som ski, fotball, håndball osv.Men han vår vil ingen ting.Sier vi tvinger han til å være med på noe.Ingen god følelse for mammahjerte.Hva gjør vi???



Anonymous poster hash: 3c606...67f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare fysiske ting han har tilbud om, eller kan han velge teater, spille instrument eller være med i speideren f.eks?

 

Ikke alle trives med idrett, men det er ofte mange andre ting de kan velge i den alderen.

 

Jeg hadde nok presset på at han prøvde minst en ting. Det er mye sosial trening i fritidsaktiviteter på en helt annen måte enn hva de får på skolen.

 

Anonymous poster hash: a9bb8...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar han slippe...? Ville du likt å bli tvunget med på aktiviteter på fritida mot din vilje? Han er 8 år, er jo ikke sånn at toget har gått om han finner ut om et år eller to at han ønsker å delta på aktiviteter da.

 

Anonymous poster hash: 5801c...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker han dyr, kanskje dere har en besøksgård i komunen han kan gå til å stelle med dyr og kanskje ri på hest om han vil. Omgang med dyr er topp og barna lærer mye om omsorg.

 

Eller hva med kampsport?

 

Anonymous poster hash: bceff...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr skolen / kommunen kulturskole? Passer bra for sjenerte barn som kanskje faller litt utenfor.. Lite miljø, Varierte aktiviteter som svømming, klatring, bålturer på ski og til fots, bowling for p nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje ikke funnet det rette enda, alle trenger jo ikke drive med fotball heller. Så lenge dere er aktive med han, sykler, leker, går skiturer og ellers er i aktivitet så han er vant til å bevege på seg kan godt de organiserte fritidsaktivitetene være rolige. Hva med speider, 4H, teater e.l. Selv var jeg med i URK'en i mange år (ungdommens røde kors).



Anonymous poster hash: 734f0...828
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale URK, som min nevø trives veldig godt i, han har vært med siden han var liten, når er han blant de unge voksne som leder og er også aktiv i vanlig Røde Kors. Han drev også med klatring som barn, han var en forsiktig gutt som ikke likte å spille fotball eller håndball men der fant han seg til rette.

 

Selv var jeg aktiv i alpint om helgene, men på ukedager var det musikk som interesserte meg, jeg spilte piano og trombone. Senere oppdaget jeg kampsport, genialt når man er litt forsiktig og ikke glad i lagsport.

 

Mannen, på sin side spilte sjakk i hele barn- og ungdommen, også et fint miljø.

 

Sønnen vår er yngre enn din, men ikke naturlig fotballmaterial (ikke glad i lagsport). Foreløpig holder han seg til teater, og han står på alpint med oss om helgene og liker det veldig godt. Denne uken går han på ishockeyskole og trives godt, men jeg tror utstyret og skøyting (han liker å stå på skøyter) er viktigere enn å spille i lag, får se hvor lenge interessen holder.

 

Tenk litt utradisjonell, det finnes mange miljøer der barn kan finne seg til rette annet enn de A-4 idrettene. Svømming, kampsport, skøyting, musikk, teater, spill... Og dersom han foretrekker å være hjemme akkurat nå, er det også greit, så lenge han har venner og trives med det. Fritidsaktiviteter skal være gøy, ikke tvangspreget. (Men dersom han bare sitter foran pc skjønner jeg at du ønsker å få han bort fra den)

 

Anonymous poster hash: 7595c...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å finne et teatertilbud til ham jeg! For sjenerte barn kan det være lettere å spille andre roller.

 

Sjekk kulturskolen eller en teatergruppe der dere bor.

 

Speideren (sjekk ut litt hvordan det fungerer der dere bor først) kan være en kjempefin ting. Der er man i gruppe og fellesskapet er viktig.



Anonymous poster hash: 47237...d2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud han MÅ da ikke være med på noe etter skolen.

Forskning sier jo at dagens barn har tydelige tegn på stress pga skole og for mange aktiviteter.

Så lenge han HAR venner på skolen og virker tilfreds hvorfor tvinge han?

Så lenge ikke alternativet er å dra hjem å spille spill og se på tv.

Om han feks liker å være hjemme å pusle, tegne, lese etc. Så la han gjøre det. Regner med han finner ut hva han vil bruke fritiden sin på en eller annen gang. :-)

 

Anonymous poster hash: 812bb...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at barn finner noe de liker og lærer at man bruker 1-2 ganger i uken på bevegelse av kroppen.

 

Mine MÅ trene to ganger i uken, men kan velge selv hva de vil trene! Om det er fotball, ballett, ridning, innebandy, svømming, taekwondo osv har ingenting å si for meg.

 

Jeg kommer til å minke på lommepenger om de sluttet å trene/bevege seg som tenåringer! Trening er viktig!

 

Anonymous poster hash: 61164...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig at barn finner noe de liker og lærer at man bruker 1-2 ganger i uken på bevegelse av kroppen.

 

Mine MÅ trene to ganger i uken, men kan velge selv hva de vil trene! Om det er fotball, ballett, ridning, innebandy, svømming, taekwondo osv har ingenting å si for meg.

 

Jeg kommer til å minke på lommepenger om de sluttet å trene/bevege seg som tenåringer! Trening er viktig!

 

Anonymous poster hash: 61164...178

Kan fint bevege seg uten å være med på noe da.

Fint for foreldre også. Da kan de bli med på å sykle, gå tur eller gå ski.

 

Anonymous poster hash: 812bb...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er viktig at barn finner noe de liker og lærer at man bruker 1-2 ganger i uken på bevegelse av kroppen.

 

Mine MÅ trene to ganger i uken, men kan velge selv hva de vil trene! Om det er fotball, ballett, ridning, innebandy, svømming, taekwondo osv har ingenting å si for meg.

 

Jeg kommer til å minke på lommepenger om de sluttet å trene/bevege seg som tenåringer! Trening er viktig!

 

Anonymous poster hash: 61164...178

Mine gutter på 10 og 13 år må også ut og bevege seg minst 2-3 ganger i uken, men det er helt greit om de snører på seg joggeskoene og løper seg en tur, sykler rundt lysløypa e.l. altså, de trenger ikke på organisert idrett om de ikke vil det..

 

Mine har spilt fotball begge to, men så ble de lei av det og ville heller på turn. Da endte det med bare en time turn i uka og det er altfor lite aktivitet så da ble det egentrening i tillegg. Noen ganger trente de alene, noen ganger de to sammen og noen ganger sammen med meg eller pappaen, men de var ute og ble svette i luggen minst 2-3 ganger i uken. Enig i at mosjon/trening og gode rutiner på dette er viktig å få inn fra de er barn, dagens unger sitter altfor mye stille.

 

Anonymous poster hash: 734f0...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har sluttet på fotball og begynt på taekwondo i stedet, og stortrives :) Han har også lyst til å begynne med svømming, så det er mulig han gjør etterhvert. Ville ikke tvunget han med på organiserte aktiviteter hvis det ikke er noe han har lyst til. Kanskje snakke litt med han om hva han selv synes virker morsomt og spennende, det kan jo være han finner noe han har lyst til å gjøre :)

Endret av piranha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på 6år. Han har null interesse for fotball. Går på SFO halv tid og han er mye mer i klatrestativ og har fått tilbake melding at fotball er ikke interessant.

 

Men han fikk begynne på Tae Kwon Doe da han var 5. Og det er noe han liker. Han trente endel sammen med noen som gikk i 3/4 klasse, men de har sluttet.

 

Men nå trener han 2 ganger i uka og det holder.

 

Ellers fikk vi veldig mye tilbakemelding om at han koste seg på turer, spikking og bål. Så da kan jo speideren være noe.

 

Jeg hører det er flere som liker seg i kampsport, om det ikke er tkd så en annen form og de får fort mestringsfølelse.

 

Men teater og kulturskole kan også være noe. Men vil han ikke så ikke press han. Han finner nok sin ting etterhvert : )

 

Anonymous poster hash: 638cd...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...