Gå til innhold

"Internett-trollene er psykopater"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Haha. Konge.

Skal se hvor lang tid det tar før det dukker opp en psykopat. ;-)

 

Anonymous poster hash: 2df95...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som ikke gidder å klikke seg inn på lenken:

 

"Du finner dem både i kommentarfelt og på sosiale medier, disse såkalte "trollene" på Internett. De spyr ut spydige kommentarer, hets, sjikane, eller bare innspill som ødelegger en ellers ganske så saklig debatt. Nå viser den ferske studien "Trolls just want to have fun" at mange av trollene har problemer som strekker seg lang utover det å ødelegge for andre på Internett.

 

Plageåndene på Internett scorer nemlig skyhøyt i målinger av karaktertrekk som kan knyttes til både machiavellisme, narsissisme, psykopati og direkte sadisme, ifølge Slate.com. Med andre ord, trollene er manipulerende, egosentriske, mangler empati og opplever glede over å påføre andre mennesker skade, konkluderer psykolog Erin Buckels ved University of Manitoba, som står bak studien."

 

Anonymous poster hash: ec99d...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som føler seg truffet?

 

Har jo så ofte hørt her inne at det ikke er noen sammenheng mellom den personen man er på nettet og den man virkelig er..

 

Anonymous poster hash: ec99d...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som ikke gidder å klikke seg inn på lenken:

 

"Du finner dem både i kommentarfelt og på sosiale medier, disse såkalte "trollene" på Internett. De spyr ut spydige kommentarer, hets, sjikane, eller bare innspill som ødelegger en ellers ganske så saklig debatt. Nå viser den ferske studien "Trolls just want to have fun" at mange av trollene har problemer som strekker seg lang utover det å ødelegge for andre på Internett.

 

Plageåndene på Internett scorer nemlig skyhøyt i målinger av karaktertrekk som kan knyttes til både machiavellisme, narsissisme, psykopati og direkte sadisme, ifølge Slate.com. Med andre ord, trollene er manipulerende, egosentriske, mangler empati og opplever glede over å påføre andre mennesker skade, konkluderer psykolog Erin Buckels ved University of Manitoba, som står bak studien."

 

Anonymous poster hash: ec99d...b78

 

Har lest den britiske originalartikkelen. Sadisme (bl.a. sterk skadefryd) og glede over å klare å bevisst manipulere og ødelegge for andre, er det trekket artikkelen fokuserer mest på. Psykopater vil ha dette trekket, og mer til.

 

Selve definisjonen av trolling som forskerne har brukt er nemlig denne, så skulle man kjenne seg igjen i dette er det nok grunn til å være obs ;)

  • "Jeg har sendt folk videre til sjokkerende nettsider bare for moro skyld" (eller, "lulz", som det stod).
  • "Jeg liker å trolle folk i forum eller i kommentarfelt".
  • "Jeg liker å ødelegge for andre spillere i multiplayer-spill" (såkalt "griefing")
  • "Jo vakrere og renere noe er, desto mer tilfredsstillende er det å ødelegge det".

Hvis du svarte ja på disse spørsmålene, så hører du hjemme i kategorien "Internett-troll". Av de fire karaktertrekkene som kjennetegner et troll, var sadisme helt klart det mest fremtredende trekket, ifølge studien.

– Fordi oppførselen er motiverende i seg selv for sadister, vil moderatorer få det vanskelig med å stoppe trollene ved å stenge dem helt ute fra alt. Til syvende og sist kan trangen til å trolle blir for sterk for sadister, som sannsynligvis har begrensede muligheter til å uttrykke sine sadistiske interesser i en sosialt akseptert måte, sier psykolog Buckels til Slate.com.

 

Jeg er nettopp av den oppfatningen at det er viktig å klare å forstå definisjonen forskerne bruker her, så ikke folk ender opp med å gå rundt å dømme andre her inne som psykopater i hytt og pine :).

 

Å være sterkt engasjert, litt saklig provoserende og uenig i noe i en debatt er ikke trolling så lenge man ikke tyr til hets og personangrep, selv om man skulle ha et syn som er annerledes enn de fleste andres der.

Å en sjelden gang poste litt provoserende innlegg anonymt et sted for å forhåpentligvis få litt fart i/ nye perspektiver inkludert i diskusjonen og sette i gang tankeprosesser hos andre, er ikke negativ trolling.

Veldig mange debatter i ulike fora er nemlig dessverre preget av enighet og groupthink.

 

Har selv en sykemeldt kamerat som bruker litt tid på å motsi rasister og kvinnehatere på ulike fora, for å være en saklig motvekt til alt hatet, noe jeg tenker absolutt trengs.

Men debattantene i disse foraene synes sikkert han er trollet ;).

 

 

 

Anonymous poster hash: 8c991...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å trolle, men ikke å vise ekle bilder og sende videre til andre nettsider.

Går til psykolog pga urelaterte psykiske lidelser, og har overhodet ikke noen symptomer på verken sadisme eller psykopatisme. Om noe har jeg for mye empati, men det betyr ikke at jeg ikke kan kjede meg, eller ha en dårlig dag.



Anonymous poster hash: 1f14b...eb1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger absolutt ikke være Einstein for å skjønne at mange av de som kronisk svarer stygt og kverulerende ikke er helt gode.

 

Det som er skummelt er at de kan treffe utrolig hardt hos mennesker som er sårbare og som kanskje ikke burde søke råd på et åpent forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noen av dem er mest sannsynlig det, men det er enkelte som synes det er morsomt å tulle. Ikke alle trollerne er sadister og skriver stygge ting, det er mange forskjellige typer av dem.

 

Så tror ikke på studien.

 

Anonymous poster hash: 18373...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...