Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #1 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har en gutt på snart åtte år (2. trinn). Det hender han har med seg venner hjem, noe jeg i utgangspunktet synes er veldig koselig. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg opplever disse barna (faktisk alle sammen!) som lite høflige og til tider ganske frekke. De uttaler seg høylytt om maten, med mye æsj og uff. Slik mat liker de ikke, slik mat har de ikke hjemme, de ville heller hatt det og det. Ofte kommer de også til meg og spør, helt ut av det blå, om å få sjokolade, potetgull eller liknende (som jeg ikke en gang har i huset). Gutten min kommer sammen med dem, men han spør aldri om slikt når han er alene. Er dette vanlig oppførsel? Jeg stusser over at det er så mange barn som oppfører seg sånn, og er veldig redd for at gutten min oppfører seg slik borte hos andre. Har snakket med ham om at han ikke får lov til det, men synes jo heller ikke det er så greit å si til ham at han ikke får oppføre seg som vennene sine. Anonymous poster hash: 06282...2b3
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #2 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har fire barn, men så godt som ingen av mine barn sinne venner oppfører seg slik som du beskriver. Jeg håper jo også at de heller ikke oppfører seg slik hos andre. Vi snakker en del om det hjemme, at det f.eks. er lov å takke nei til mat en ikke liker, men at det er strengt forbudt å si "æsj" og lignende. Både her og hos andre. Anonymous poster hash: 96044...d80
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har en gutt på snart åtte år (2. trinn). Det hender han har med seg venner hjem, noe jeg i utgangspunktet synes er veldig koselig. Men jeg kan ikke hjelpe for at jeg opplever disse barna (faktisk alle sammen!) som lite høflige og til tider ganske frekke. De uttaler seg høylytt om maten, med mye æsj og uff. Slik mat liker de ikke, slik mat har de ikke hjemme, de ville heller hatt det og det. Ofte kommer de også til meg og spør, helt ut av det blå, om å få sjokolade, potetgull eller liknende (som jeg ikke en gang har i huset). Gutten min kommer sammen med dem, men han spør aldri om slikt når han er alene. Er dette vanlig oppførsel? Jeg stusser over at det er så mange barn som oppfører seg sånn, og er veldig redd for at gutten min oppfører seg slik borte hos andre. Har snakket med ham om at han ikke får lov til det, men synes jo heller ikke det er så greit å si til ham at han ikke får oppføre seg som vennene sine. Anonymous poster hash: 06282...2b3 Har dessverre samme erfaring selv. Helt sjokkert over alle de frekke ungene som kommer her og klager på maten, spør etter godterier og krever det en og det andre. Sier jeg nei, begynner de å mase og forhandle. Det værste synes jeg er faktisk er dem som hele tiden skal komme og sladre på ungen min for å fremheve seg selv. Masete å ha besøk når det er slik. Husker at vi hadde stor respekt for andre foreldre da vi var små, og kunne aldri finne på å legge oss i forhandlinger med andre foreldre. Tvinget i meg mat jeg ikke likte, og Vokste på det! Anonymous poster hash: 85666...603
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc
Fem til sommers Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har fire barn, og har nok vært borti lignende. Det er som regel for å teste grensene i det hjemmet de befinner seg i tenker jeg. Og da er det opp til oss voksne og sette grensene med en gang. Særlig gutter tøffer seg for hverandre. Etter mange år synes jeg at jeg har høflige og veloppdragne barn på besøk, der alle synes det er trivelig sitte rundt bordet og de oppfører seg. Jeg tillater ikke "æsj, jeg liker det ikke" osv, da sier jeg at de kan heller spise det de liker på tallerkenen og sitte i ro og vente til alle er ferdige. Spør ofte om de har smakt det, ofte sier de æsj før de i det hele tatt har tatt en bit. Og så sier jeg at her i huset får man ikke lov til å oppføre seg slik. Unger prøver seg på styggspråk som feks kalle diverse kroppsdeler for ting som mine unger ikke får bruke om de og dette sier jeg i fra om: Jeg sier at her i huset heter det rompe, tiss osv. Og at vi ikke banner når vi er her. Jeg har hatt barn på besøk som feks hopper i sofaen, står på bordet osv, og da har jeg spurt om de gjør slikt hjemme. I de aller fleste tilfelle får jeg et flaut nei til svar. Men noen er jo tøffe og sier ja, og da kan jeg si at det skal jeg spørre mammaen din om ja. Og sier de fleste at de bare tullet, de får ikke lov. Men noen sier at de får lov hjemme, og da sier jeg at her i huset har man ikke lov og når man er i huset her følger man de regler som barna her hjemme gjør. Punktum. For meg har det etter 20 år i gamet som mamma kommet frem til at det gjelder å vise hvem som er sjef i flokken med det samme, dvs at unger som kommer i huset vet hva som er reglene. Og som regel setter andre foreldre pris på det, Jeg har feks hodlt unger igjen her. Som har sagt at de skal hjemme feks kl 4. Og så har de rotet noe helt forferdelig, og så sitter mitt barn gråtende og må rydde etter dem. Jeg har sagt at alle skal hjelpe til med å rydde. Så det jeg noen ganger har gjort er at jeg har holdt barnet som ikke rydder igjen og ringt hjem til foreldrene og spurt om det er greit at barnet blir igjen litt og rydder. De aller fleste foreldre setter pris på det. Og neste gang, ja så passer vedkommende barn at det rydder i tide. Jeg titter også alltid innom ungene, slik at de vet at jeg er der. Jeg var redd for at jeg kanskje var for streng da jeg tok styringen, men det funker veldig. Det er alltid unger her i huset. Og de rydder etter seg, de passer munnen sin og de trives her. Mange kommer for å ta seg kun en prat med oss voksne i tillegg, det synes jeg er stas. Og når det er overnattinger osv, ja så trenger jeg ikke bekymre meg, de ordner etter seg selv. Så det er bare si i fra i de fleste tilfellene, som feks at her i huset spiser vi bare godter til lørddagsbarnetv. Nei vi drikker ikke saft til hverdags. Osv. De fleste unger synes det er greit med regler.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793
Iiiiik Skrevet 19. februar 2014 #7 Skrevet 19. februar 2014 Har hatt noen sånne på besøk her også. Jeg har funnet ut at jeg bare må overvinne min skrekk for å være den sure dama. Markerer derfor hvordan reglene er her når det er nødvendig og da innretter barna seg etter det.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #8 Skrevet 19. februar 2014 Har får små unger enda til å ha opplevd dette men det blir kort prosess her altså. Her gjelder mine regler og jeg godtar ikke sånne frekke unger. Da blir de satt på plass og er ikke det ok for dem får de komme seg hjem. Og skulle mitt barn da miste denne frekkasen som venn så flott , den innflytelsen denne frekkasen ville hatt på mitt barn som 14 åring klarer jeg meg fint uten! Anonymous poster hash: 85625...82e
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #9 Skrevet 19. februar 2014 Jepp, mitt barn på 5 år har stadig venner som spør om godteri eller noe annet når de er her. Håper ikke mitt barn gjør det når han er på besøk hos andre.... :S Men han gjør jo sikkert det siden vennene hans alltid gjør det her... uff... Anonymous poster hash: d7ddb...6fe
det er berre mordi Skrevet 19. februar 2014 #10 Skrevet 19. februar 2014 Er det ikkje greit å korrigere oppførselen til barn som ikkje har lært seg normal folkeskikk? Det håper eg at det er - Eg håper og at eg får beskjed, om det er min unge som ikkje oppfører seg bra når dei er på besøk med andre.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #11 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har ikke noe problem med å korrigere dem - jeg sier i fra om at æsjeprat ikke er tillatt ved bordet, og svarer rolig at vi ikke spiser sjokolade og potetgull på hverdager her i huset. Jeg er bare litt overrasket over at det er så vanlig. Jeg kjenner jo foreldrene til disse barna litt, og de fremstår som oppegående folk. Men det er vel antakelig riktig som det sies over her - barn vil teste ut grenser i et nytt hjem. HI Anonymous poster hash: 4adba...793
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #12 Skrevet 19. februar 2014 har hatt noen her ja som har vært direkte uselle. den ene jenta får ikke komme hit mer nettop pga at hun er kjempefrekk og jeg klarer ikke den ungen. håper jeg har lært mine folkeskikk. jeg har ikke noe problem med å si ifra selv om det ikke er mine unger. liker de ikke maten kan de gå fra bordet. er skikkelig kjedelig å få besøk av sånne. og alle barna skal jo hit: ) Det er jo bra..tyder jo på at de liker seg her. Anonymous poster hash: fda25...c6f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #13 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793 Å hold kjeften din og sørg for at unga dine kan oppføre seg. Tar ikke i mot dårlig oppførsel noe sted fra og i allefall ikke fra en anonym idiot på forum. Djiiiises. Som om jeg har interesse av å høre hva DU synes!!! Anonymous poster hash: cc12e...9dc
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #14 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793 Å hold kjeften din og sørg for at unga dine kan oppføre seg. Tar ikke i mot dårlig oppførsel noe sted fra og i allefall ikke fra en anonym idiot på forum. Djiiiises. Som om jeg har interesse av å høre hva DU synes!!! Anonymous poster hash: cc12e...9dc Antar at du valgte å svare sånn fordi du synes det er gøy å kunne være badass på anonymforum, ikke fordi du faktisk er så dum. Du virker nemlig ikke så blåst i første innlegg, bare litt uhøflig. Så godt forsøk, men lar meg ikke provsere Anonymous poster hash: 4adba...793
Mandala Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Noen av barnas venner er veldig frekke. Da mener jeg ikke bare å si at maten ikke er god, men virkelig ufordragelige. Bare lager kvalm ved matbordet, hører ikke etter når jeg snakker til dem og når de blir sendt fra bordet så står de i gangen og gauler eller går ut og hopper og ned foran kjøkkenvinduet. Henter lasagneplater og annet i skapene uten å spørre. Når barna mine sier nei hører dem ikke på dem i det hele tatt. Etc. De barna må jeg ærlig innrømme at jeg ikke gjerne vil ha hos oss.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #16 Skrevet 19. februar 2014 #15 Men hvorfor tillater du at de kommer da? hadde sendt de hjem med beskjed om at de slapp ikke inn døra her før de hadde lært å oppføre seg. Den frekkeste på besök her er barnas fetter på 5,5 år. Han omtaler mat som æsj, roper etter kake og dessert, spør konsekvent etter mer kake selv om det er tomt og han har fått besjed. Mest irriterende er det at foreldrene ikke irettesetter han (i så fall bare den ene). Jeg ga klar beskjed om at her i huset sier man ikke æsj til mat og om det er noe en ikke liker, så lar en det ligge igjen på tallerkenen uten å dit noe og at det ikke er dessert før middagen er spist og alle sitter sammen til alle (barna) er ferdige. Som tante får man ta ansvar;) Anonymous poster hash: 1ee20...7ba
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 19. februar 2014 #17 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793 Høres ut som om denne damen fikk nok av den frekke ungen. Da er det lov å være ærlig og fortelle grunnen til at barnet til denne andre ikke ble bedt med hjem lenger.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #18 Skrevet 19. februar 2014 jeg har også erfart sånn oppførsel, og sier da som det er at det har vi ikke i hus...ellers er guttene snille, går forresten i 2.trinn de her også.....men frekke unger er det verste jeg vet, og jeg hadde nok sagt i fra på samme måte som hun over her, hadde jeg tort.....hadde nok ikke det, men jeg hadde gitt beskjed til sønnen vår at han ikke får bli med hjem flere ganger.... Anonymous poster hash: 47318...5de
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #19 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har også erfart denne oppførselen hos noen av min 3.klassings venner. De spør konsekvent etter brus og snop. Vi har som regel noe liggende men dem får ikke, selv ikke når det ligger synlig på benken. Er også noe med måten det spørres på. Et barn som var utenfor her i sommer turte ikke å komme inn her fordi vi har hund. Han fant det ille greit å betale mannen min til å ta med seg hunden på tur (selv om han akkurat kom inn porten). I neste åndedrag mente han at vi burde avlive hunden så han kunne komme inn her. Nå hadde vi hatt veldig mye problemer med sen ungen det meste av sommeren så da sprakk jeg totalt. Han fikk beskjed om at hunden bor her, vi elsker den. Du bor ikke her og vi liker deg ikke. Så nå går du hjem og viser deg ALDRI her igjen. Ikke veldig pedagogisk men nok var nok. Dette var et barn som er et par år eldre enn mitt barn. Andre unger skjønner det som regel når de har fått nei et par ganger. Har hørt fra flere andre foreldre at sønnen min alltid er høflig og oppfører seg pent når han er hos dem. Anonymous poster hash: 0bb94...58b
MrsMilla Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 Ja, vi har også opplevd endel slike. Slitsomt fordi man må være litt mer obs. Jeg oppdrar disse ungene etter husets regler når de går over streken, slik at mine egne ser at reglene gjelder for alle, og besøk har ikke "fripass". Tar forsåvidt ikke mange gangene før barna har lært hva som fungerer her og ikke, og oppfører seg. Men rart at det skal være nødvendig...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #21 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har innimellom et par frekke 7-åringer innom her, jeg også. F.eks kikker de ofte i kjøleskapet, spør om å få godteri og brus. Når jeg sier nei, prøver de å diskutere med meg og argumentere for sitt synspunkt, noe som selvsagt ikke funker. Syns det er utrolig frekt. I tillegg har de flere ganger forsøkt å overtale min sønn til å bruke sine penger på å kjøpe godteri til dem. Han vet heldigvis at det ikke er lov å gå til butikken uten at jeg er med, og at de skal bruke sine egne penger til slikt. Jeg lurer på hvordan de har lært at slik oppførsel er ok i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 8d5bc...e3a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #22 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har også erfart denne oppførselen hos noen av min 3.klassings venner. De spør konsekvent etter brus og snop. Vi har som regel noe liggende men dem får ikke, selv ikke når det ligger synlig på benken. Er også noe med måten det spørres på. Et barn som var utenfor her i sommer turte ikke å komme inn her fordi vi har hund. Han fant det ille greit å betale mannen min til å ta med seg hunden på tur (selv om han akkurat kom inn porten). I neste åndedrag mente han at vi burde avlive hunden så han kunne komme inn her. Nå hadde vi hatt veldig mye problemer med sen ungen det meste av sommeren så da sprakk jeg totalt. Han fikk beskjed om at hunden bor her, vi elsker den. Du bor ikke her og vi liker deg ikke. Så nå går du hjem og viser deg ALDRI her igjen. Ikke veldig pedagogisk men nok var nok. Dette var et barn som er et par år eldre enn mitt barn. Andre unger skjønner det som regel når de har fått nei et par ganger. Har hørt fra flere andre foreldre at sønnen min alltid er høflig og oppfører seg pent når han er hos dem. Anonymous poster hash: 0bb94...58b Jeg husker innleggene dine, hvordan gikk det med denne gutten? Var BV inne i bildet hos den familien=? Anonymous poster hash: 21e36...3b4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2014 #23 Skrevet 19. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793 Å hold kjeften din og sørg for at unga dine kan oppføre seg. Tar ikke i mot dårlig oppførsel noe sted fra og i allefall ikke fra en anonym idiot på forum. Djiiiises. Som om jeg har interesse av å høre hva DU synes!!! Anonymous poster hash: cc12e...9dc Hahahaha!! Stein og glasshus og sånn. At du, utålelig frekke dame, har nerver til å påpeke andres oppførsel er ubetalelig! Anonymous poster hash: db225...0a3
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #24 Skrevet 20. februar 2014 Takk og lov er det ikke mange slike barn. De to vi kjenner får ikke bli med oss hjem mer. Jeg gidder ikke. Mor til den ene spurte hvorfor og jeg sa det som det var at hennes barn lært min minste å si æsjbæsj til mat og det er uaktuelt. Hun ble høyrød og beklaget. Jeg sa at hun fikk lære han at slikt ikke er ok før han fikk komme hit igjen. Anonymous poster hash: cc12e...9dc Det var ikke spesielt hyggelig oppførsel av deg heller. Veldig unødvendig å ta det opp på en så krass måte. Anonymous poster hash: 4adba...793 Høres ut som om denne damen fikk nok av den frekke ungen. Da er det lov å være ærlig og fortelle grunnen til at barnet til denne andre ikke ble bedt med hjem lenger. Det er lov, og til og med riktig, å fortelle foreldre at barna deres oppfører seg dårlig og derfor ikke er ønsket i huset. Men det har noe å si hvordan man sier det. En ting er å rolig og ordentlig legge frem saken, neo helt annet å si (når man allerede ser at hun er brydd) si til moren at hun får lære ungen å oppføre seg. Anonymous poster hash: 4adba...793
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2014 #25 Skrevet 20. februar 2014 Som mor til 4 barn så må jeg si at ungene mine har vært heldige med sine venner Har kanskje opplevd dette et par ganger oppigjennom årene. Ikke noe som har vært et problem for meg. Er det noen som sier at de ikke liker noe svarer jeg bare lett at de kan la det ligge igjen. Har aldri opplevd at noen går inn i skuffer og skap, men om det hadde skjedd hadde jeg bare fjernet dem med en beskjed om at de må spørre først.. Men en ting jeg opplever innimellom, det er nabojenta på 10 år som jeg hører hvisker og tisker "spør mammaen din om vi kan få godteri/brus/is/være inne hos dere etc.. Ungene mine vet hva som er greit og ikke og de prøver å protestere. Da hører jeg trusler ala "da går jeg hjem", "da gidder jeg ikke være sammen med deg" osv.. DA blir keg irritert (mine gutter er 5 og 7 år og hun herser mye med dem). Men jeg tok det opp med mora, så får håpe det er slutt på dette nå.. Anonymous poster hash: 47bf5...14a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå