Gå til innhold

Er noen av dere plaget med migrene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste månedene hatt tre tilfeller av veldig ubehagelig hodepine. Det starter med svimmelhet og litt vondt i hodet. Etterhvert blir jeg veldig kvalm og blir verre av sterkt lys og å sitte forran pc. Jeg tror det kan være migrene da min far og mange i hans familie har vært plaget med dette.

 

Dere som har migrene - høres dette ut som dette og hva gjør dere for å forhindre at dere må være hjemme fra jobb når "anfallene" kommer? Jeg liker ikke å være borte fra jobb pga hodeverk...

 

 

 

Anonymous poster hash: 8afd9...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være du har det, men du bør ta en tur til legen for å finne ut mer om dette, og ev. medisiner. Ellers kan du også ta en kikk på migreneforbundet sine nettsider. Der får du mye informasjon om symptomene som brukes til å diagnostisere migrene.

 

Migrene kan komme i ulike varianter. Jeg blir ikke lyssky, men får tiltakende og ensidige pulserende smerter i venstre (som oftest) øyeregion som blir verre ved aktivitet. Blir kvalm og kaster opp om jeg ikke får lagt meg ned eller tatt medisin. I begynnelsen hadde jeg det maks en gang i måneden, men nå jeg har vondt i hodet flere dager i uka pga en litt stressende livssituasjon... Det finnes mange gode medisiner, og jeg har et par typer som tar anfallet i løpet av en time.

 

Gjør det jeg kan for å holde anfallsraten nede - hos meg gode rutiner på mat og søvn, null alkohol og kaffe, og frisk luft og fysisk aktivitet. Men stresset får jeg gjort lite med for øyeblikket, og ettersom min migrene tydeligvis er delvis hormonutløst, er jeg nesten garantert migrene i forbindelse med eggløsning og menstruasjon, uansett.



Anonymous poster hash: c86b0...368
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du har kan jeg ikke svare på, men jeg selv har en type migrene som gir meg kvalme og vondt i hode. Jeg prøvde mange forskjellige tabletter, men ingen virket. Helt til legen forslo å prøve stikkpiller. Nå tar jeg en stikkpille med en gang jeg kjenner anfallet og klarer som regel å stoppe det før det tar helt overhand. Det at stikkpiller virker forklarte legen med at magen "stopper" opp under anfall og da får jeg ikke virkning av vanlige tabletter. Bare et tips å ta med seg om du skulle oppleve liten virkning fra tabletter.



Anonymous poster hash: a5fed...3ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migrene er ensidig (altså høyre eller venstre side av hodet). Mange får aura først (altså synsforstyrrelser). Man blir kvalm, lyssky og har selvsagt vondt i hodet.

 

Jeg er ikke "plaget" lengre, for det er så bra medisiner. I tillegg kan man gjøre svært mye for å forebygge:

 

Sove passe mye (bedre med litt for lite enn litt for mye) og på samme tid hver dag/natt

Være avspent

Drikke masse

Spise jevnlig

Leve regelmessig

Finne ut av hvilke matvarer man reagerer på.

 

Det er bare en måte å finne ut om man har migrene på - og det er å gå via fastlegen.

 

Du kan i første omgang finne ut av om det er spenningshodepine du har. Sjekk om du er avspent. Hvis ikke har du en skikkelig "tankejobb" foran deg. Sørge for at du er avspent i hode/nakke/skuldre osv til enhver tid.

 

Lykke til!



Anonymous poster hash: 0debc...3b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk migrene i godt voksen alder, har ensidig dunkende hodepine i øyeregionen og blir lyssky, ømtfintlig for lyder og av og til får jeg synsforstyrrelser. Jeg blir ganske nedsatt både før og etter, med vondt/stivhet i hals/nakke og føler meg ofte "fyllesjuk" i 2-3 dager etter. Jeg får det ofte rundt mensen, men har merket at det hjelper hvis jeg kutter ut sukker og hvitt hvete.

 

Anonymous poster hash: 53d3c...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk migrene.

Både hverdagsmigrene og migrene anfall...bare for å toppe det hele :/

 

Ville bare si at alle opplever migrene forskjellig. Jeg tror folk har lett for å si at det skal være sånn og sånn for at det er migrene.

Jeg har ikke alltid ensidig smerter. Og ikke alle har aura. Og ikke alle kaster opp.

Jeg har aldri kastet opp pga migrene.

 

En lettvin pekepinn for å finne ut om det er migrene er å ta vanlig smertestillende og se om det går over. Har det null effekt så kan det være migrene.

 

Håper for din del at det ikke er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...