Gå til innhold

Pumping...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne pumpe meg slik at jeg har itt ekstra dersom jeg skal ut på noe og pappaen må overta mating:) Men når jeg pumper får jeg nesten ikke ut noenting, jeg vet hun får i seg nok mat, og at jeg har mye mer melk enn hva jeg får ut. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få pumpet meg bedre??? Frustrerende....

Anonymous poster hash: a2952...988
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at det er noen som sliter mer enn andre med pumping.

Har ikke så mye annet fornuftig å komme med, enn varme omslag på puppen, evt få oxytocin på resept av legen.... :) Også er det forskjell på pumpene, hvor kraftige de er. Kan også prøve Lecitin fra helsekosten, for jeg mener det skal "løsne" melka litt lettere...

Anonymous poster hash: 4d5b3...e9b
Skrevet

Hmm takk for tips, skal høre med legen, skal innom anrt uansett:) Andre tips er også veldig velkomne:)

Skrevet

Hvilken pumpe har du da?

Anonymous poster hash: ee874...c68
Skrevet

Medela tror jeg den heter...

Skrevet

jeg var så heldig at jeg fikk låne elektrisk pumpe fra sykehuset siden jeg var morsmelkgiver, og den fungerer kjempe bra! Har også håndpumpet en periode nå, og synes det tar laaaaang tid før melken kommer, og når den først kommer er det lite om gangen. Og jeg har hatt for mye melk hele tiden, og mye spreng. Har lest at barnet klarer å få i seg mer melk enn det som vi klarer å pumpe for hånd. Du kan evt. pumpe ofte, for da øker du også mengden. Jeg bruker Avent håndpumpe, men tror den "klokken" som skal på brystet er litt for stor og det kan ha litt å si for mengden/effektiviteten på pumpingen.

Har tatt et utdrag fra ammehjelpen.no:

Praktiske tips angående pumping
  • Når du skal pumpe deg, bør du ta deg god tid, da stress hemmer utdrivingsrefleksen. Dessuten skal du sitte godt, lage deg noe å drikke hvis du er tørst, finne noe å lese eller lytte til musikk, hvis du har lyst til det.
  • Før du begynner pumpingen, setter du i gang utdrivingsrefleksen på følgende måte: Massér og rull brystknoppene med rene fingre, varsomt til brystknoppene "knopper" seg. Å se på et bilde av babyen om den ikke er i nærheten eller å sitte ved siden av barnet, kan forsterke utdrivingsrefleksen.
  • Når melken så begynner å komme, setter du i gang pumpingen. Husk at dobbelpumping (pumping av begge bryst samtidig) gir bedre stimulering av det melkeproduserende hormonet prolaktin og halverer pumpetiden. Begynn med den laveste styrken, og øk den etter hvert som melken renner godt. Har du en pumpe med to faser, blir dette det samme.
  • Når melken ikke renner lenger, stopper du. 15-30 minutter på begge bryst til sammen, pleier å være nok.
Skrevet

I starten tar det lengere tid før melken kommer ut, etterhvert som puppene blir vant til pumpingen går det fortere og fortere.

Å husk at når babyen er liten så spiser den lite, du har derfor mindre melk i puppene er du kanskje tror, selv om det sprenger. Etterhvert som babyen vokser får du mer og mer melk i puppene selv om det ikke alltid føles slik. Jeg har pumpet fra starten med alle 3, og de første ukene har det kommer 0,5-1 dl melk, så har det tatt seg opp til 1,5-2 dl. Noen ganger litt mer om det er lenge siden baby har spist.

Noen synes det hjelper å se på babyen mens man pumper?

Ellers anbefaler jeg å kjøpe elektrisk pumpe, det er så mye enklere (hadde bare manuell med første, når jeg prøvde elektrisk med nr 2 angra jeg på at jeg ikke hadde kjøpt det med en gang). Om du allerede har Medela pumpe, kan du bare kjøpe motoren så slipper du å kjøpe hele settet på nytt. 

Lykke til : )

Skrevet

Dette fungerte på meg:

Pump til fast tid hver dag (hos meg var det rett etter at jeg sto opp om morgenen).

Bruk elektrisk pumpe.

Slapp av og tenk på noe helt annet (Jeg så alltid Hotell Cæsar på opptak)

Første gangene fikk jeg kun ut 20ml, dette må bygges opp.

Etterhvert fikk jeg ut rundt 300ml på ett bryst.

Siden jeg pumpet om morgenen ammet jeg kun på et bryst om natten, det andre var da sprengfult og pumpeklart. Byttet på side annen hver natt. På denne måten ble også produksjon byttet opp noe vanvittig til den tiden av døgnet.

Skrevet

Av ulike årsaker pumpet jeg etter hvert eneste måltid de første månedene. Du får mest melk om morgnen (det gjelder også den melken du ammer) og minst (og fetest melk) om kvelden.

I tillegg til tipset om varme omslag - jeg var så lei av å pumpe etterhvert at jeg "hjalp" til litt, ved å "massere" brystet i "melkeretningen" for hvert drag pumpen gjorde. Da gikk det fortere ihvertfall.

Anonymous poster hash: e8b33...091

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...