Gå til innhold

Støttepedagog my ass...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja for endelig har barnet mitt fått støttepedagog, men så viser det seg at vedkommende er en ufaglært assistent på 19 år. Pedagog liksom? Ligger det ikke i tittelen at det skal  være en viss kompetanse der?



Anonymous poster hash: cb5df...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaller de det støttepedagog da?

 

Her kaller de det assistent, og det er vel mer riktig. Barn med ekstra behov har egen assistent... Det trenger jo ikke være en utdannet spesialpedagog om det er snakk om at barnet trenger hjelp til dobesøk, klesskift, passes på i leken, aktiviseres osv.



Anonymous poster hash: f3bb5...70a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kalle det en pedagog når det ikke er det. Pedagog er ingen beskyttet tittel, men å gi tittelen til en ufaglært er å lure foreldrene!



Anonymous poster hash: 9c06a...e99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det samme som støttekontakt? Det høres ut som det samme som hun over meg beskriver som "assistent"... 



Anonymous poster hash: f4882...12c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på pedagog timer og assistent timer.

 

Hva står det i papirene dere har fått?

 

Anonymous poster hash: 1ca61...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det heter støttepedagog ja, det er det vi har vedtak på.

 

Anonymous poster hash: cb5df...183

Bhg eller skole? Vedtak om spesialundervisning/spes.ped hjelp i bhg KAN utføres av assistent, men en pedagog har da ansvaret for opplegget, gjennomføring, mål, veiledning av ass., rapporter osv.

 

Anonymous poster hash: b5d61...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har snakka med styrar og fagsenter. Det er fagsenteret som plasserer folk, dette kommer av mangel på interesserte pedagoger. Ikke så rart kanskje når de ansetter fjortiser som skal ha et friår fra skolen. Jeg er bare så utrolig provosert over at de ikkje bare gjør vedtak på støttepedagog, uten å informere om at det kan bli en uerfaren person rett inn fra gata.



Anonymous poster hash: cb5df...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss heter det ikke støttepedagog men ekstraressurs men tror det er omtrent det samme. Her blir også ofte ansatt ufaglærte i de timene men her bytter ofte assistenten plass med en pedagog fra avdelingen som kjenner barnet iallefall noen av timene hvor barnet blir tatt ut av avdelingen for eksempel . Kan det være sånn det er tenkt hos dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eg har snakka med styrar og fagsenter. Det er fagsenteret som plasserer folk, dette kommer av mangel på interesserte pedagoger. Ikke så rart kanskje når de ansetter fjortiser som skal ha et friår fra skolen. Jeg er bare så utrolig provosert over at de ikkje bare gjør vedtak på støttepedagog, uten å informere om at det kan bli en uerfaren person rett inn fra gata.

 

Anonymous poster hash: cb5df...183

 

Jeg regner med en spesialpedagog er inne i bildet for å veilede og lage en plan for oppfølgingen av barnet ditt? Det er dessverre ikke sånn at spesialpedagoger går en til en på barna altså, det finnes det ikke nok pedagogoer til, men det trenger ikke bli så galt likevel. En engasjert ung og ufaglært assistent kan bli en kjemperessurs for barnet ditt med veiledning fra en spesialpedagog...

 

Hadde et barn med spesielle behov i barnehagen sammen med sønnen min, jeg ble litt kjent med mammaen til dette barnet og hun var superfornøyd med den unge assistenten som gikk en til en på hennes barn. Da barnet begynte på skolen i fjor var mammaen helt på gråten fordi de mistet denne spesielle assistenten. Assistenten som var veldig engasjer og et helt fantastisk menneske elsket jobben og begynte samme høst å studere på barnehagelærerstudiet og har en drøm om å bli spesialpedagog. Så mitt råd til deg er å ikke svartmale alt sammen før du vet hvordan det kommer til å fungere, det kan bli veldig bra..

 

Med alle de barna som trenger ekstra ressurser i barnehagene og skolene i Norge i dag sier det seg selv at det ikke kan være ekstra pedagoger på de hele tiden, men pedagogene lager opplegget og assistentene følger opp.

 

Anonymous poster hash: f3bb5...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som støttepedagog, men er ikke pedagog. Er sykepleier med mastergrad innenfor barn og unge. Jeg hadde ukentlige møter med en spesialpedagog hvor vi laget en plan for oppfølging av barnet. Fikk lønn som støttepedagog. Er enig i at det høres litt tynt ut i deres tilfelle.

 

Anonymous poster hash: 50b3b...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss heter det ikke støttepedagog men ekstraressurs men tror det er omtrent det samme. Her blir også ofte ansatt ufaglærte i de timene men her bytter ofte assistenten plass med en pedagog fra avdelingen som kjenner barnet iallefall noen av timene hvor barnet blir tatt ut av avdelingen for eksempel . Kan det være sånn det er tenkt hos dere også?

Ekstraressurs til bhg og vedtak om spes.ped.hjelp i bhg er ikke det samme. Ekstraressurs er akkurat det og da er det ikke krav til ped.utdannelse/veiledning/opplegg.

 

Anonymous poster hash: b5d61...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må se hva som er skrevet i sakkyndig vurdering fre PPT. Dersom det står pedagog, så kan du kreve å få dette. Kommunen er pliktig å skaffe denne kompetansen. Dersom det står at støtten kan gis av assistent, så har du ingen ankemulighet. Dersom PPT anbefaler pedagog og du ikke får dette, så kan du klage til Fylkesmannen.

 

Anonymous poster hash: 97b1f...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se hva som er skrevet i sakkyndig vurdering fre PPT. Dersom det står pedagog, så kan du kreve å få dette. Kommunen er pliktig å skaffe denne kompetansen. Dersom det står at støtten kan gis av assistent, så har du ingen ankemulighet. Dersom PPT anbefaler pedagog og du ikke får dette, så kan du klage til Fylkesmannen.

 

Anonymous poster hash: 97b1f...0b2

Jeg jobber i PPT og mener dette er feil. Du kan kreve at en pedagog er ansvarlig for det faglige innholdet, veiledning, iop, rapporter...men ikke at selve arbeidet utføres av pedagog. Desverre.

 

Anonymous poster hash: b5d61...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad ungen din får ekstra hjelp i det hele tatt du !

 

Makan til bortskjemte vi er i Norge !

 

Anonymous poster hash: ec96b...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad ungen din får ekstra hjelp i det hele tatt du !

 

Makan til bortskjemte vi er i Norge !

 

Anonymous poster hash: ec96b...11a

 

All hjelp er ikke god hjelp. Mottar man uriktig hjelp kan det gjøre mer skade.....

Tenk om du har vondt i en tann og så blir du sendt til en ufaglært "tannlege". Du skal bare være glad du får hjelp!

Ingen voksne hadde godtatt noe slikt, men med barna våre skal vi godta det meste og håpe på det beste.

 

Anonymous poster hash: 9c06a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad ungen din får ekstra hjelp i det hele tatt du !

 

Makan til bortskjemte vi er i Norge !

 

Anonymous poster hash: ec96b...11a

På en måte er jeg enig med deg. Samtidig har jeg sett eksempler på at pedagoger (ikke spesialpedagoger) har håndtert en autist fullstendig feil - og ikke satt seg inn i hvordan man skal jobbe med denne type diagnose. Det gikk IKKE spesielt bra...

Jeg jobbet selv i gamle HVPU for mange år siden, jeg hadde ingen utdanning, men interesse for det - og gjorde en god jobb. Jeg sugde til meg kunnskap fra de som hadde kompetanse, så det KAN gå fint selv om støttepedagogen er 19 år.

 

Anonymous poster hash: f3976...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt av enkeltes holdninger her...

Realiteten i norske barnehager er at det er stor mangel på faglært personell dvs pedagoger.

Hvert år blir det gitt dispensasjoner for at ufaglært personell (assistenter og andre yrkesgrupper) skal få kunne arbeide som pedagogiske ledere i barnehagene.

Mange gjør en god og ansvarsfull jobb men de utfører en jobb de ikke har utdannelse til, fordi det ikke finnes nok folk med pedagogisk utdannelse.

 

Jeg blir litt forundret når noen mener de kan gå til kommunen og kreve en pedagog til sitt barn i stedet for assistent som de blir tilbudt etter et vedtak.

Det finnes ikke nok pedagoger til vanlig barnehagedrift men disse foreldrene mener sitt barn har krav på spes ped fulltid? Pedagogene finnes ikke. Kommunen kan ikke trylle frem mennesker med utdannelse som ikke finnes.

 

Det finnes utrolig mange dyktige assistenter i norske barnehager, de gjør en glimrende jobb med veiledning av det pedagogiske personellet.

Selvfølgelig finnes det en og annen som ikke fungerer i jobben men det gjør det i alle andre yrkesgrupper også. En kan ikke dømme alle som udugelige på grunn av noen uheldige tilfeller.

 

De fleste foreldre reagere ikke på mangelen av kvalifisert personell i barnehagene før en står i en direkte situasjon med eget barn. Da blir det huskestue fordi deres barn ikke får det de har krav på mens mange barn får ikke det de har krav på hver dag, en utdannet pedagog på avdelingen.

 

Hvis en vil hjelpe, støtt barnehagene og det pedagogiske personellet der.

Støtt kampen til førskolelærere om bedre lønnsforhold og anseelse i samfunnet.

Da vil kanskje flere utdanne seg til førskolelærer, spesial pedagog mm og barnehagene kan få det personalet de har behov for og barna den oppfølgingen de har krav på.

 

Anonymous poster hash: 129ba...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt av enkeltes holdninger her...

Realiteten i norske barnehager er at det er stor mangel på faglært personell dvs pedagoger.

Hvert år blir det gitt dispensasjoner for at ufaglært personell (assistenter og andre yrkesgrupper) skal få kunne arbeide som pedagogiske ledere i barnehagene.

Mange gjør en god og ansvarsfull jobb men de utfører en jobb de ikke har utdannelse til, fordi det ikke finnes nok folk med pedagogisk utdannelse.

 

Jeg blir litt forundret når noen mener de kan gå til kommunen og kreve en pedagog til sitt barn i stedet for assistent som de blir tilbudt etter et vedtak.

Det finnes ikke nok pedagoger til vanlig barnehagedrift men disse foreldrene mener sitt barn har krav på spes ped fulltid? Pedagogene finnes ikke. Kommunen kan ikke trylle frem mennesker med utdannelse som ikke finnes.

 

Det finnes utrolig mange dyktige assistenter i norske barnehager, de gjør en glimrende jobb med veiledning av det pedagogiske personellet.

Selvfølgelig finnes det en og annen som ikke fungerer i jobben men det gjør det i alle andre yrkesgrupper også. En kan ikke dømme alle som udugelige på grunn av noen uheldige tilfeller.

 

De fleste foreldre reagere ikke på mangelen av kvalifisert personell i barnehagene før en står i en direkte situasjon med eget barn. Da blir det huskestue fordi deres barn ikke får det de har krav på mens mange barn får ikke det de har krav på hver dag, en utdannet pedagog på avdelingen.

 

Hvis en vil hjelpe, støtt barnehagene og det pedagogiske personellet der.

Støtt kampen til førskolelærere om bedre lønnsforhold og anseelse i samfunnet.

Da vil kanskje flere utdanne seg til førskolelærer, spesial pedagog mm og barnehagene kan få det personalet de har behov for og barna den oppfølgingen de har krav på.

 

Anonymous poster hash: 129ba...55d

 

Tipper at HI irriterer seg at det kamufleres hva barnet får av hjelp. Dersom kommunen og barnehagen / skolen hadde vært ærlig og sagt det som det var så ville det helt sikkert vært en annen sak for HI, men jeg skjønner godt at man blir overrasket og noe frustrert når pedagogen viser seg å være en ufaglært tenåringsjente. Å føle seg lurt er aldri en morsom eller god følelse.

 

Anonymous poster hash: 9c06a...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt får noen timer med spesialpedagog, men da vi søkte om støttepedagog (som er noe annet, spesialpedagogen jobber aktivt med barnet når hun er der) ble det snakket varmt om styrking av pedagog-bemaninningen. Jeg synes virkelig de skal differensiere mellom pedagoger og ufaglærte i dennne sammenhengen. Svaret fra fagsenter var at dette var tilfeldig, de ønsker utgangspunktet pedagoger i stillingene. Likevel ansetter de ufaglærte i faste stillinger, hva barna trenger er visst heller ikke avgjørende for hvem som får de faktiske pedagogene de har ansatt. At pedagogen kunne vise seg å vere assistent ble aldri nevnt.



Anonymous poster hash: cb5df...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at økonomi er et stort aspekt i dette også, billigere å lønne en ung ufaglært enn en utdannet eldre pedagog. Jeg jobber som ped.leder i Oslo og at av barna i min gruppe har krav på ekstra ressurs, men da det midt i barnehageåret flyttet et barn til bydelen med sterke behov for hjelp mistet "mitt" barn resursen og det blir ikke satt inn nytt personal når budsjettet er brukt opp! Trist men sant, pengene regjerer, særlig i barnehagene i Oslo.... :( 



Anonymous poster hash: d41bb...229
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må se hva som er skrevet i sakkyndig vurdering fre PPT. Dersom det står pedagog, så kan du kreve å få dette. Kommunen er pliktig å skaffe denne kompetansen. Dersom det står at støtten kan gis av assistent, så har du ingen ankemulighet. Dersom PPT anbefaler pedagog og du ikke får dette, så kan du klage til Fylkesmannen.

 

Anonymous poster hash: 97b1f...0b2

Jeg jobber i PPT og mener dette er feil. Du kan kreve at en pedagog er ansvarlig for det faglige innholdet, veiledning, iop, rapporter...men ikke at selve arbeidet utføres av pedagog. Desverre.

 

Anonymous poster hash: b5d61...7b0

Du mener helt riktig. Ppt gir en sakkyndig vurdering på hva som bør gjøres. Det er opp til de som fatter vedtaket å avgjøre hva som faktisk blir realiteten.

 

Anonymous poster hash: d76eb...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som støttepedagog. Utdannet barnevernspedagog med tilleggsutdanning i pedagogikk. Samarbeidet med spesialpedagog, og ble lænnet som støttepedagog. Men som andre her nevner er det mangel på pedagoger i norske barnehager.

 

Og til deg som blir matt av alle som jobber ufaglært som ped.leder på dispensasjon - jeg blir litt matt av at jeg, som er barnevernspedagog med 60 sp ekstra pedagogikk, må jobbe på dispensasjon. Jeg mener det bør åpnes for flere typer pedagoger som ped.ledere, det hadde hjulpet på mangelen på faglærte om andre yrkesgrupper med relevant utdanning på høgskolenivå stilte på lik linje som førskolelærerne.

 

Anonymous poster hash: a0993...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som støttepedagog. Utdannet barnevernspedagog med tilleggsutdanning i pedagogikk. Samarbeidet med spesialpedagog, og ble lænnet som støttepedagog. Men som andre her nevner er det mangel på pedagoger i norske barnehager.

Og til deg som blir matt av alle som jobber ufaglært som ped.leder på dispensasjon - jeg blir litt matt av at jeg, som er barnevernspedagog med 60 sp ekstra pedagogikk, må jobbe på dispensasjon. Jeg mener det bør åpnes for flere typer pedagoger som ped.ledere, det hadde hjulpet på mangelen på faglærte om andre yrkesgrupper med relevant utdanning på høgskolenivå stilte på lik linje som førskolelærerne.Anonymous poster hash: a0993...6b0

 

Jeg ble matt av holdningene til folk. Ikke av dem som jobber på dispensasjon. Holdninger som er virkelighetsfjerne i forhold til realiteten i barnehagene idag, der det er stor mangel på kvalifisert personell.

De fleste som arbeider på dispensasjon er dedikerte og dyktige i arbeidet sitt men de jobber på dispensasjon fordi de mangler den konkrete utdannelsen stillingen deres krever.

 

Mange har som deg relevant utdanning men jeg er ikke enig i at en dermed skal stilles på lik linje med førskolelærerne. For meg handler dette om førskolelærernes yrkesstolthet. De er spesialister på sitt felt og har studert barns utvikling fra 0-6 år i tre år på høyskolenivå. Ingen kan dette bedre enn dem.

Jeg har som deg relevant utdannelse (er adjunkt med opprykk) men ser klart og tydelig at en førskolelærer ville være dyktigere i arbeidet som pedagogisk leder enn meg, da førskolelæreren er spesialist på barn i barnehagealder.

 

Skulle ønske førskolelærerne fikk mye større anerkjennelse i samfunnet for jobben de gjør. De fortjener adskillig høyere lønn og bedre arbeidstidsavtaler enn de har idag. De arbeider med det viktigste og mest sårbare vi har, de yngste barna våre. Dersom en fikk større respekt for jobben de gjør og hvor viktig den er, ville flere utdanne seg til førskolelærer. Dermed kunne en redusert det store behovet en har for kvalifisert personell i barnehagene idag.

 

 

 

Anonymous poster hash: 129ba...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...