Gå til innhold

Graviditet og spiseforstyrrelser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært eller er i samme situasjon? Jeg er frisk og normalvektig etter å ha vært igjennom en spiseforstyrrelse for 8 år siden, men fokuset på mat og kalorier vil alltid føle meg. Noen som har erfaringer med dette ift graviditet? Hadde du et helt avslappet forhold til mat under svangerskapet, kroppens forandringer underveis og etterpå?

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser du ikke har fått svar, men det er sikkert noen som har erfaring her. Jeg kjenner ei nå som er gravid, som har slitt med spiseforstyrrelser, men vet jo ikke hvordan hun takler det.

 

Det jeg kan råde deg til, er å ha tett kontakt med sykehus/helsepersonell rundt dette som kan støtte deg. Og så er det viktig å tenke at du nå gjør en jobb med å bringe frem et lite barn, det er ingenting vakrere enn en gravid kvinne vel? Alle fascineres av mirakelet det er, så prøv å tenke at det er naturlig at kroppen forandrer seg nå, og husk at dette er en kort periode i ditt liv. I det hele er det antakelig de siste 6 mnd. at kroppen forandrer seg endel.

 

Vet ikke om det kan hjelpe noe, men du ønsker nok sikkert ikke å videreføre fokuset på mat og kalorier videre på barnet ditt senere, hvis du kan se at det er sunt og bra for barnet ditt å spise, så er det jo også sunt og bra for deg?

 

Jeg personlig legger sjeldent merke til om folk er litt rundere eller ikke, hva så egentlig, vi kommer alle i ulike utgaver, det som betyr noe for meg er personligheten. Håper du også kan klare å se det slik. Lykke til i svangerskapet.



Anonymous poster hash: 8a9c3...0c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for råd og svar :-)

Jeg er ikke gravid enda,vi prøver, men jeg er innstilt på at et mulig svangerskap kommer til å gå helt fint ift kroppsforandringen som fører med. Men det å få i seg nok mat under svangerskapet derimot....jeg spiser vel sånn passe i dag, 3-4 måltider, men ikke så mye. Vet ikke om man automatisk vil få mer sultfølelse og dermed i seg mer mat,mer stopper liksom opp når det blir for mye! Var bare nysgjerrig på om det var noe som hadde erfaringer med dette :-) det vil nok gå bra:-)

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å spise litt ekstra så vil jeg ikke si du er over spiseforstyrrelsen. Og da hadde jeg vært mer bekymret for de kroppslige forandringene enn litt ekstra matinntak. Babyen trenger faktisk ikke mer enn et par ekstra brødskiver selv helt på slutten av svangerskapet. 



Anonymous poster hash: 203ff...308
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å spise litt ekstra så vil jeg ikke si du er over spiseforstyrrelsen. Og da hadde jeg vært mer bekymret for de kroppslige forandringene enn litt ekstra matinntak. Babyen trenger faktisk ikke mer enn et par ekstra brødskiver selv helt på slutten av svangerskapet.  Anonymous poster hash: 203ff...308

Spiseforstyrrelsen kommer alltid til og følge meg, man vil alltid ha et anstreng forhold til mat selv når man er frisk og har et normalt kosthold.det at jeg når en grense når det gjelder mat nå, vil ikke si det samme at jeg ikke får i meg de nøvbendige næringsstoffene!jeg skrev bacheloroppgaven min om emnet og har lest mye litteratur om det, så jeg vil påstand jeg har kunnskap om dette! Igjen, så var jeg nysgjerrig på å høre om andres opplevelse av graviditet og spiseforstyrrelse, for dette vet jeg mindre om. Tanker,følelser, om det trigger vonde følelser igjen ift mat ect...

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet en del med mat og vektøktning under graviditeten..Gikk for lite opp i vekt, men fikk masse ekstra oppfølging av, fastlege, jordmor, kommunepsykolog, i tillegg til ekstra vekstkontroller på sykehuset. Barnet tok alt hun trengte av næring, og jeg fikk en gjennomsnittelig stor, velskapt baby til termin. 



Anonymous poster hash: 12639...229
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet en del med mat og vektøktning under graviditeten..Gikk for lite opp i vekt, men fikk masse ekstra oppfølging av, fastlege, jordmor, kommunepsykolog, i tillegg til ekstra vekstkontroller på sykehuset. Barnet tok alt hun trengte av næring, og jeg fikk en gjennomsnittelig stor, velskapt baby til termin.  Anonymous poster hash: 12639...229

Du hadde vektøkning, men gikk for lite opp i vekt?skjønte ikke helt den?

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg slet en del med mat og vektøktning under graviditeten..Gikk for lite opp i vekt, men fikk masse ekstra oppfølging av, fastlege, jordmor, kommunepsykolog, i tillegg til ekstra vekstkontroller på sykehuset. Barnet tok alt hun trengte av næring, og jeg fikk en gjennomsnittelig stor, velskapt baby til termin.  Anonymous poster hash: 12639...229

Du hadde vektøkning, men gikk for lite opp i vekt?skjønte ikke helt den?Anonymous poster hash: 0dc8b...119
Sorry, leste feil, får skylde på at klokken ur er sent,hihi;-) men så bra at du fikk såpass oppfølging og at du fødte ret velskapt barn :-)hvordan var tiden etter fødsel da?ift matinntak og kropp?

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg slet en del med mat og vektøktning under graviditeten..Gikk for lite opp i vekt, men fikk masse ekstra oppfølging av, fastlege, jordmor, kommunepsykolog, i tillegg til ekstra vekstkontroller på sykehuset. Barnet tok alt hun trengte av næring, og jeg fikk en gjennomsnittelig stor, velskapt baby til termin.  Anonymous poster hash: 12639...229

Du hadde vektøkning, men gikk for lite opp i vekt?skjønte ikke helt den?Anonymous poster hash: 0dc8b...119
Sorry, leste feil, får skylde på at klokken ur er sent,hihi;-) men så bra at du fikk såpass oppfølging og at du fødte ret velskapt barn :-)hvordan var tiden etter fødsel da?ift matinntak og kropp?

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

 

Ja gikk opp, men alt for lite.. :/ Fikk problemer med ammingen i etterkant, fordi jeg spiste for lite, naturlig nok. Sliter med det samme fortsatt, men er startet med behandling, i håp om å ikke overføre dette "hysteriet" på mine barn i framtiden. 

 

Anonymous poster hash: 12639...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Jeg slet en del med mat og vektøktning under graviditeten..Gikk for lite opp i vekt, men fikk masse ekstra oppfølging av, fastlege, jordmor, kommunepsykolog, i tillegg til ekstra vekstkontroller på sykehuset. Barnet tok alt hun trengte av næring, og jeg fikk en gjennomsnittelig stor, velskapt baby til termin. Anonymous poster hash: 12639...229

Du hadde vektøkning, men gikk for lite opp i vekt?skjønte ikke helt den?Anonymous poster hash: 0dc8b...119
Sorry, leste feil, får skylde på at klokken ur er sent,hihi;-) men så bra at du fikk såpass oppfølging og at du fødte ret velskapt barn :-)hvordan var tiden etter fødsel da?ift matinntak og kropp?

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Ja gikk opp, men alt for lite.. :/ Fikk problemer med ammingen i etterkant, fordi jeg spiste for lite, naturlig nok. Sliter med det samme fortsatt, men er startet med behandling, i håp om å ikke overføre dette "hysteriet" på mine barn i framtiden.

 

Anonymous poster hash: 12639...229

Huff, det var veldig lei og høre :-( man kan rett og slett ikke noe for det, når man sitter i det! Mange skjønner ikke problemet og sier at det er vel bare til og spise, men det er faktisk ikke det, det vet jeg alt om! Men jeg håper at jeg ikke vil få problemer ved et evt svangerskap, med amming og tiden etterpå! Godt og høre at du får hjelp, unner ingen dette :-(

 

Anonymous poster hash: 0dc8b...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet! Ikke så enkelt som mange skal ha det til! Råder deg til å snakke godt med jordmor og lege for evt hyppigere samtaler ol! Håper det går bra med deg og svangerskap + tiden etterpå!! :) Lykke til



Anonymous poster hash: 12639...229
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...